• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z20LET mechanisch uitwisselbaar met C20LET?

RacesconaB204

Post veel
:???: Voor velen van jullie misschien een wat domme vraag, maar STEL ik zou een turbo-motor voor mijn Ascona willen hebben, welke van de twee moet ik dan hebben? verschillen?

Vanaf welk jaar en in welke types zit een z20LET en waaraan zijn ze te herkennen?

Ben benieuwd! :D

Volgens mij hebben de Z-motoren een canbus systeem en kan je die niet eenvoudig aan de praat krijgen in oudere auto's, tenzij je ze natuurlijk ombouwt naar een vrijprogrammeerbaar motormanagement systeem.

Goede C-motoren worden schaars en moet je reviseren voordat je ze inbouwt, maar zijn wel makkelijk met 18S items om te bouwen voor achterwiel aandrijvers.

Volgens mij hebben de Z-motoren een canbus systeem en kan je die niet eenvoudig aan de praat krijgen in oudere auto's, tenzij je ze natuurlijk ombouwt naar een vrijprogrammeerbaar motormanagement systeem.

Goede C-motoren worden schaars en moet je reviseren voordat je ze inbouwt, maar zijn wel makkelijk met 18S items om te bouwen voor achterwiel aandrijvers.

de z20lets zijn niet met canbus. de z20leh is wel met canbus. goede c20lets zijn er wel te vinden, gewoon ff goed zoeken ;). het lijkt me dat een c20let het makkelijkste is aangezien er genoeg mensen zo'n blok in een ascona hebben gebouwd ;)

de z20lets zijn niet met canbus. de z20leh is wel met canbus. goede c20lets zijn er wel te vinden, gewoon ff goed zoeken ;). het lijkt me dat een c20let het makkelijkste is aangezien er genoeg mensen zo'n blok in een ascona hebben gebouwd ;)

Een XE aanpassen voor turbo gebruik is qua totale kosten niet veel duurder als een LET aanschaffen en opfrissen. ;)

Stel je zelf eerst een vermogensdoel. Als je meer als 300 pk wilt heb je niet veel aan een standaard LET en moet je toch al onderdelen gaan vervangen..

Een XE aanpassen voor turbo gebruik is qua totale kosten niet veel duurder als een LET aanschaffen en opfrissen. ;)

Stel je zelf eerst een vermogensdoel. Als je meer als 300 pk wilt heb je niet veel aan een standaard LET en moet je toch al onderdelen gaan vervangen..

@rik Ophuis wrote::???: Voor velen van jullie misschien een wat domme vraag, maar STEL ik zou een turbo-motor voor mijn Ascona willen hebben, welke van de twee moet ik dan hebben? verschillen?

Vanaf welk jaar en in welke types zit een z20LET en waaraan zijn ze te herkennen?

En mechanisch dan? Waar zit het verschil dan in tussen een 'z' of een 'c'? Zijn er bouwvormverschillen?

@rik Ophuis wrote::???: Voor velen van jullie misschien een wat domme vraag, maar STEL ik zou een turbo-motor voor mijn Ascona willen hebben, welke van de twee moet ik dan hebben? verschillen?

En mechanisch dan? Waar zit het verschil dan in tussen een 'z' of een 'c'? Zijn er bouwvormverschillen?

@Baas J. wrote:z20leh draait prima op let boom en ecu.

bedoel je dan een z20leh met een z20let boom en ecu?

of z20leh met c20let boom en ecu?

dat laatste lijkt me eigenlijk niet...

c20let vectra a, calibra (en de vele ander opels waarin hij nu verbouwt is :jerry )

z20let 192 en 200pk: astra g opc, zafira a opc, vectra c (?)

z20lel 175pk: astra h, zafira b, vectra c

z20leh 240pk: astra h opc, zafira b opc

@Baas J. wrote:z20leh draait prima op let boom en ecu.

bedoel je dan een z20leh met een z20let boom en ecu?

of z20leh met c20let boom en ecu?

dat laatste lijkt me eigenlijk niet...

c20let vectra a, calibra (en de vele ander opels waarin hij nu verbouwt is :jerry )

z20let 192 en 200pk: astra g opc, zafira a opc, vectra c (?)

z20lel 175pk: astra h, zafira b, vectra c

z20leh 240pk: astra h opc, zafira b opc

z20leh + z20let boom en z20let ecu.

Op het leh blok moet je overigens wel z20let sensors gebruiken.

z20leh + z20let boom en z20let ecu.

Op het leh blok moet je overigens wel z20let sensors gebruiken.

Z20LET, Z20LER, en Z20LEH zijn allen vrijwel gelijk op zuigerbodemkoeling en wanden na. Mechanisch dan. De computer is bij ieder model anders geprogrameerd, en in een aantal gevallen dus een canbus systeem. Nu werken alle Z20LEx moteren prima op een z20let computer.

De C20LET (OPEL) is een heel ander motorblok dan de Z20LEx motoren. De cilinderinhoud is gelijk en daar heb je het eigenlijk wel mee gezegd.

De C20LET is een turbo motor gebouwd op basis van een C20XE

De Z20LEx (ECOTEC)is een turbo motor gebouwd op basis van een X20XEV

Z20LEx:

image029.jpg

C20LET:

47132539.jpg

Z20LET, Z20LER, en Z20LEH zijn allen vrijwel gelijk op zuigerbodemkoeling en wanden na. Mechanisch dan. De computer is bij ieder model anders geprogrameerd, en in een aantal gevallen dus een canbus systeem. Nu werken alle Z20LEx moteren prima op een z20let computer.

De C20LET (OPEL) is een heel ander motorblok dan de Z20LEx motoren. De cilinderinhoud is gelijk en daar heb je het eigenlijk wel mee gezegd.

De C20LET is een turbo motor gebouwd op basis van een C20XE

De Z20LEx (ECOTEC)is een turbo motor gebouwd op basis van een X20XEV

Z20LEx:

image029.jpg

C20LET:

47132539.jpg

Maar voor de topicstarter is het dus van belang of bv de carterpan van een Manta 18S onder een Z20LE* past. En hoe zit het met motorsteunen e.d., hoeveel anders is dit tussen de C20LET en de Z20LE* modellen?

Maar voor de topicstarter is het dus van belang of bv de carterpan van een Manta 18S onder een Z20LE* past. En hoe zit het met motorsteunen e.d., hoeveel anders is dit tussen de C20LET en de Z20LE* modellen?

en hoe zit het met de aansluiting van de bak, is deze ook volledig verschillend tussen c20let en z20le*?

Terug
Naar boven