• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Z22SE Olieverbruik opgelost

ja oke maar wat ik niet snap is dat met deze aanpassing de carter ontluchting i inlaat spruitstuk dan toch nog steeds open en werkzaam is omdat deze ontluchting via egr leiding word gemaakt maar dan blijf die in het spruitstuk toch ook nog werkzaam ?

@Rickyv6, Nee de inlaat spruitstuk gedeelte zijn namelijk bij 90% van de Z22se blokken compleet dicht. Na schoonmaken gaat de originele snel weer dicht zitten zodat het probleem niet oplost. De manier van Cliff zorgt ervoor dat de carterventilatie open blijft zodat er veel minder olie verbruikt word omdat de externe leiding minder snel dichtslibt. En de externe leiding kun je makkelijk schoonmaken wanneer het nodig zou zijn.

[quote quote=18343048]ja oke maar wat ik niet snap is dat met deze aanpassing de carter ontluchting i inlaat spruitstuk dan toch nog steeds open en werkzaam is omdat deze ontluchting via egr leiding word gemaakt maar dan blijf die in het spruitstuk toch ook nog werkzaam ?

[/quote]

@ricky v6, Dat zou je kunnen doen maar dat betekend dat je wel eerst de hele luchtinlaat moet loshalen dat is best wel veel werk. Ik ben er namelijk ruim 3 uur mee bezig geweest. Omdat er een paar schroefjes waren die ik niet helemaal goed los kreeg(ECU). Je moet best veel dingen loshalen om bij de inlaat te kunnen komen.

1. Luchtfilter met aanzuigbuis
2. EGRklep buis loshalen.
3. ECU gedeelte loshalen van luchtinlaat spruitstuk.
4. Benzine aanvoer loshalen (zitten vaak heel erg vast).
5. Injector rail loshalen van motorblok.
6. Oliepijlstok loshalen.
7. Dan onderkant luchtinlaat spruitstuk kabels/connectors loshalen. (zitten best goed verstopt).
8. Dan luchtinlaat spruitstuk loshalen.

[quote quote=18343273]oke maar kan ik dan niet beter een dicht plaatje in het inlaatspruitstuk maken zodat die niks meer doet ?

[/quote]

Even een vraag: Om te kijken of die oplossing met die plug maken voor een bypass werkt, kun je dan niet simpel met je oliepeilstok eruit rijden. Dan kan je olie toch ook geen druk opbouwen? Dan hoef je niet heel die aanpassing direct uit te voeren.

Alleen vanwege het feit dat Carter ontluchting best stinkt zou ik dat niet willen .
Maar is je gasklep iederekeer nat van de olie en word je olie na verversen zeeeeeerrr snel weeer zwart dan zit je ventilatie vrijwel zeker dicht .

En op antwoord van de vraag van anderen of de bypass problemen/storingen geeft .....nee totaal niet ik rij er nu bijna 2 jaar mee en nog geen storing of iets dergelijks gehad ook met APK ( gastest) niets aan de hand :good:
Tot nu toe werkt het nog steeds perfect olie blijft heel lang helder ( dwz niet pik zwart ) en heb mijn gasklep al 2 jaar niet meer schoon hoeven te maken en het olie verbruik ( 5w30 ) is 0,75 L op ruim 2500 km wat ik zeer acceptabel vind voor een blok dat 201.000km heeft gelopen :cheers:

Een goede charterventilatie werkt middels een vacuüm. Dus al trek je de peilstok eruit dan weet je nog niet of het werkt.

Hallo Stefan

first things first ...hoe hoog is het olieverbruik nu ???

want de ervaring leert dat wanneer deze blokken minder dan ongeveer 900 km op 1 liter olie rijden er meer aan de hand is qua slijtage dan alleen een verstopte Carter ventilatie .

Terug
Naar boven