• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Zafira A slaat af

Hallo,

onze Zafira A slaat zomaar af.

Wat kan dit zijn?

Enige noemswaardige is dat hij apk is gekeurd, samen met een grote beurt.

Eenmaal terug viel mij op dat de accu losgekoppeld is geweest, want de klok stond op ‘fabriekstijd’....

Geen motormanagemantlampje aan? Bij onze zafira 2.2, EGR klep bleef open en zuigt dan eigenlijk valse lucht. Motor bleef lopen door meer gas te geven om zo naar de garage te rijden om uit te lezen.

Tijdens onze vakantie is de Zafira wederom 2x uitgevallen. In Duitsland bij een Opel-garage uitgelezen. Foutcode p1600: steuergerät ersetzen (ECU). Leenauto via ANWB gekregen en de Zafira is getransporteerd naar Nederland. Na het uitlezen in Duitsland zijn helaas de foutcodes gewist. Hier dus maar eerst verder gereden. Tot vandaag; op een parkeerplaats ging ik in slakkengang haaksom en ja, auto viel volledig uit. Viel ook niet direct te starten (wat ik inmiddels al wist, want dat deed hij in Duitsland ook niet). Na 5 uur terug bij de auto en direct starten... Toen naar de garage gereden, laten uitlezen met de volgende foutcodes:

t99i15mhnmri6ou7g9lrvha9fff71w0k.jpg

Wie weet wat de foutcodes inhouden? En wat de oplossing (-en) is (zijn)?

<p style="text-align: left;">Beste Liviu2004,</p>

Dank voor je reactie.

<p style="text-align: left;">Wat houdt dit precies in?</p>
En wat zijn de herstelopties?

Op mijn zoektocht naar een nieuwe bobine, kom ik verschillende merken tegen. Van goedkoop naar duur.

Hoe weet ik nu dat ik een goede bobine aanschaf en geen imitatie-bobine?

Vanavond was het weer raak.

Op 150 meter van huis stopte de auto er weer mee. Aan de kant gezet, naar huis gelopen en een uur gewacht.

Wel nadat ik nog (tegen beter in) heb geprobeerd de auto te starten. Maar dat lukte niet. Ook niet met de reserve-sleutel die ik op zak had.

Het motormanagement-lampje knippert heel erg snel voor een paar tellen, viel mij op.

Na een klein uurtje terug gegaan en de motor geprobeerd te starten.

Er gebeurde niets.

Toen de 2e sleutel gepakt en zie daar, de motor sloeg aan.

Naar huis gereden, maar het gevoel van het niet starten met de eerste sleutel zat mij niet lekker. Thuis nogmaals geprobeerd en toen sloeg hij wel aan.

Eenmaal thuis de sleutels geopend en het binnenwerk bekeken. Bij beide zit de batterij-houder los op het printplaatje. Lijkt mij niet goed. Dat verklaart denk ik nu ook waarom de centrale deurvergrendeling niet meer werkte.

Verklaart dit misschien ook de foutcodes P1612 en P1613?

Wel inmiddels een nieuwe bobine besteld!

Nee, batterij werkt met CV alleen.

startonderbreker werkt met die kleine chip.

er is een comm fout tussen ecu en startonderbreker. Opties:

slecht contact slot
defect ecu
defect startonderbreker
kabelbreuk
stekkers

Zo is een comm signaal, gemeeten met een osciloscope:

Wat ik wel weet, is dat de sleutel soms moeilijk uit het contactslot komt. En dat het slot niet helemaal naar uit/off-stand gaat. Sleutel gaat er dan moeizaam uit en eenmaal eruit dan blijft de radio aan.

Rijden natuurlijk.

Mijn opmerking/vraag was niet heel duidelijk geformuleerd, denk ik.

Dubbele sleutel geen probleem.

Een nieuw contactslot is zo besteld, maar hoe zit het dan met de startonderbreker?

Terug
Naar boven