• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Zeer hoog brandstofverbruik opel zafira 1.7 CDTI 125 pk 2010

Fridov

Post weinig
Mijn auto verbruikt zeer veel brandstof. Is er iemand die hiervoor een oplossing weet?

Auto rijdt gemiddeld 1 op 12. 3/4 verbruik is snelweg. rest stadsverkeer...

Ik krijg het verbruik niet naar beneden.

Software is al geupdate, EGR klep is gereinigd, verstuivers zijn vervangen, brandstofdrukregelklep is vervangen.

Iemand met hetzelfde probleem??

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan heb maar dit zijn de opgegeven fabrieks waarden:

Verbruik gemiddeld (l/100km) 5.7

Verbruik stad/ buitenweg/ combinatie (l/100 km) 6.9 / 4.8 / 6.9

Zeker op snelweg zou gewicht niet meer zoveel uit mogen maken, wat zegt de boordcomputer als je op snelweg rijd kwa verbruik ?

De zafira weegt meer als jou astra, de motor is een geheel anders dan jou 1.7 althans. Wat is de motorcode@ topicstarter?

Opel heeft in eerste instantie dat inderdaad als fabrieksopgave, later praktijkopgave aangepast en das ongeveer 1 op 12.

Heeft die ooit zuiniger gereden? Zonee niks aan het handje, zelf minder gas geven of meer of anders schakelen en het word vanzelf zuiniger.

Boordcomputer gemiddeld? Of op dat moment? Vermoed op dat moment, maar dan staat er ook veel meer als je optrekt.

boardcomputer is gemiddeld, rijd op de cruise control, soms schommelt hij tussen de 5.7 en 6.1 maar dat heeft met de weg te maken denk ik.

Als ik naar de 120 ga geeft hij 6.9 / 7.4 aan

inderdaad. dat is hem. Tja ik vind nogsteeds het verbruik niet vreemd. Als je er ooit mee greden hebt dat hij minder verbruikte zou ik zeg laat er wat aan doen.

Airco altijd aan? Zet eens uit?

5,9 l/100 is dus 1 op 17 zo ongeveer bij 100km/u op snelweg in de 6e versnelling. Dat is eigenlijk ook niet echt zuinig lijkt me. Als je dan 120 rijdt, en ook stukjes stad erbij is het eigenlijk niet gek dat je op 1 op 12 uitkomt. Op autoweek site zie ik wel dat er mensen zijn die zuiniger rijden en 1 op 18 etc halen maar die rijden misschien langere stukken snelweg en max 100km/u.

Voorheen was de waarde 3,7 l/100 km in zijn 6 met 100 km per uur.

Er is wel het één ander gewijzigd in software zegt mijn garage maar ja ik kom er niet achter wat het is dan. Volgens hun is dat het niet...

In zijn 5 met 120 km per uur wordt het verbruik alleen maar meer.

Als ik 80 rijdt in ze 5 dan geeft de computer 5.9l/100km

Als de waarde voorheen anders was is er inderdaad iets niet pluis. Helaas heb ik niet zoveel verstand van diesels, maar iemand op het forum kan je vast wel in de goede richting wijzen.

Logisch redenerend zou ik zeggen dat er teveel brandstof ingespoten wordt, en dat vermogensverlies ergens optreed, misschien door uitlaatsysteem of katalysator wat dicht zit, maar dat is slchts giswerk van een noob :D

Ik zie niet hoe je erbij komt dat je verbruik zo hoog is. In je andere topic zeg je dat je ongeveer 650/700 km gemiddeld rijdt op een tank (46L) die je niet vol krijgt.

Dat is een gemiddeld verbruik van 6,6L a 7L per honderd km.

Ja dat klopt, dat was toen, na vervangen tankvlotter en vervangen of wijzigen software geeft de boardcomputer heel anders aan

De zafira weegt ongeveer 1500 kilo. 300 kilo meer dan een astra. En is ook wat hoger bijna 20cm dus daarmee kun je het verbruik dus zeker niet vergelijken.

Dan hebben ze waarschijnlijk verkeerde motortype geselecteerd bij de update dan verandert ook het verbruik in het scherm (overigens niet in werkelijkheid).

Dat zou inderdaad wel kunnen ja, ik ga even de tank in zijn geheel leeg rijden en dan het aantal kilometers delen door het aantal getankte liters, dan moet de actuele waarde naar voren komen lijkt mij...

Terug
Naar boven