• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Zijknipperlichten weghalen,mag dat?

opelremco

Post vaak
Wil mn ascona hatch uit 1987 gaan restaureren en vind die zijknipperlichten op het spatscherm geen porem.

Mag ik deze weghalen?Vroeger waren ze een apk eis in verband met de trekhaak geloof ik.Is dat nog zo?

technische aanpassingen wat betreft veiligheid, verlichting en aandrijving mogen niet worden aangepast ten opzichte van de typegoedkeuring bij invoering.

dus theoretisch gezien.. nee.. al denk ik persoonlijk mits je het netjes wegwerkt geen problemen mee krijgt

Zoiets dacht ik al.Want ze zijn niet origineel Opel.Wilde het toch even zeker weten.

Bedankt heren,ik haal ze weg en las het gaatje dicht.

Mag, mocht er alleen een gat achterblijven moet je deze wel dicht maken/lassen.

Zelf ook gedaan met mn Vec uit '96. Zoals Oenatje al aangaf: zijpinkers zijn verplicht na 31-12-1997, daarvoor hoef je ze niet te hebben

Greetz Emiel

@Oenatje wrote:zijpinkers zijn verplicht na 31-12-1997, daarvoor hoef je ze niet te hebben

Al zijn ze pas in 2013 verplicht geworden.. als een auto bij zijn eerste invoering een typegoedkeuring heeft gehad MET knipperlichten ( al was in dit 1853 ) dan mag je deze niet verwijderen..

officieel... :sleeping

je begrijpt dat het gewoon een stelling was he.. overigens ook no offence tegen niemand niet.

maar goed, ik denk dt t wel duidelijk is wat ik bedoelde king:

die heeft ze in de spiegel voor zover bekend, tenminste, die hier in het dorp rijdt wel, zit in het gelas, en knippert in de vorm van een pijl naar buiten richting de achterzijde van de auto..

Kleur is overigens rood dat ie knippert..

Willem

@TWA wrote:Mag, mocht er alleen een gat achterblijven moet je deze wel dicht maken/lassen.

Zelf ook gedaan met mn Vec uit '96. Zoals Oenatje al aangaf: zijpinkers zijn verplicht na 31-12-1997, daarvoor hoef je ze niet te hebben

Greetz Emiel

Al zou je de gaten niet dicht maken is het alsnog goedkeur bij een auto van voor 98.

Want je kunt je toch niet openhalen aan een gat, tis geen uitstekend deel.

was het ook niet zo dat wanneer je je gewone richting aanwijzer vanaf een bepaalde hoek kunt zien dat er dan geen 1 op je spatbord verplicht was?

@soepkiepe wrote:was het ook niet zo dat wanneer je je gewone richting aanwijzer vanaf een bepaalde hoek kunt zien dat er dan geen 1 op je spatbord verplicht was?

Klopt. Dan moet je 6 meter achter de auto gaan staan, en 1 meter zijwaarts.

Is het dan zichtbaar dan hoef je geen zij knipperlicht.

Scania heeft dat bij de modellen van voor 2012

mitsubishi_l300_coe_till_032017_97506139150144931.jpg

Even als diverse hyundai bussen:

hyundai_h100_2317729.jpg

Als im nu voorschermen monteer van een 1993 corsa zonder knippers.

kom ik door de apk dan?

mijn corsa komt u it 1999.

denk als de boel netjes gespoten is dat een apk keurmeesfer het niet eens opvalt.

als je een Keurmeester trteft die zijn werk doet zoals het moet, kom je er niet doorheen...

Willem

Terug
Naar boven