• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Zuiger cilinder 3 gesmolten

Heb me eigen toevallig eerder al verdiept in het rijden op E85. Zoals hierboven ook al vermeld moet je je maping hier op aanpassen.

Bovendien moet je ECU de E85 herkennen doormiddel van een sensor en ook moet hij de temperatuur weten. Er zullen aanzienlijk grotere injectoren

in moeten en ja ook de brandstof pomp(en) moeten aangepast worden. Vaak wordt een swirl pot gemonteerd in combinatie met 2 of 3 brandstof

pompen... Zoals gezegd moet er ongeveer 33% meer worden ingespoten dan met Euro 98. Je moet dus een zogenaamd flex fuel systeem hebben.

Dit is met de originele ECU niet te doen. Een Haltech of Link G4 kan dat wel. Dat loopt aardig in de papieren.

Ik sta er dan ook van te kijken dat je dit 1,5 jaar hebt volgehouden. Probeer je blok (of een ander) opnieuw op te bouwen en schroef er een Garret op

Dan gaat hij ook hard. Ik wens je succes met het blok en de (weder)opbouw hier van.

De vermogenstoename klopt inderdaad. Een voorbeeld: Een blok dat op 98 650 pk heeft zal op E85 boven de 750 pk komen met dezelfde turbo druk.

Hier is dus wel een standalone fuel management systeem voor nodig dat met behulp van sensoren E85 kan herkennen...

Shit, het zal toch niet zo zijn dat ie in soep gelopen is door de (bewuste) verkeerde benzine? Dat zou wel erg lullig zijn.... Stel het is zo, wist je dat zelf niet,of ben je niet juist cq onvolledig geïnformeerd?

Er staat me iets van bij dat het bij jezelf vandaan kwam, maar de tuner had je op de eventuele gevaren moeten wijzen?

Als je ook maar iets veranderd moet je auto worden afgesteld op de bank, en al helemaal met e85. Daar is vandaag te dag genoeg over te vinden. Hij heeft er zelf 1,5 jaar op gereden en is zich bewust geweest van wat hij erin gooide. Dit gevolg heeft hij zelf ook niet zien aankomen, wijze les voor de toekomst. En niet alleen voor hem maar ook voor andere die denken dat afstellen een dure niet noodzakelijke uitgave is of er zomaar een chipje in trappen...

@corsaboy wrote:of altijd op e85 rijden.

dan heb je maar 1 mapping nodig :)

Inderdaad, maar dat wordt lastig denk ik. E85 is nu nog niet echt overal goed verkrijgbaar.

@corsaboy wrote:Gewoon een paar jerrycans extra in de auto hebben. Is idd wel erg goed plannen lange stukken te rijden.

Moeten dan wel metalen zijn. Volgens mij kan een kunststof jerrycan hier niet goed tegen. :thumb

De cilinders worden gehoond en er komen stalen drijfstangen en gesmede zuigers in.

Verder maar kijken wat voor aanpassingen we nog gaan doen.

Ook nog een goede mapping voor Benzine en Ethanol gezocht. Wie dat zou kunnen.

De meeste hier geven het rijden op Ethanol de schuld het zou kunnen, maar je rijd niet bijna 2 jaar

op dat spul en dan paffff... dat zou dan ook eerder moeten gebeuren zeker met mijn rij-stijl!

Het enige wat ook nog een rol zou hebben kunnen spelen zijn de NGK laserline 1 LPG/LNG bougies

die ik er een paar weken in had.

Ik houd het op een combinatie van.

Verder kun je Ethanol gewoon in plastic Cans vervoeren het is maar gewoon alcohol hoor!!

Het E85 rijden is voor mij aantrekkelijk geworden omdat ik het voor 0,88 eurocent de liter kan halen in frankrijk waar ik elke week kom.

Gr. Peter.

Als het 1 zuiger is geweest en de andere zuigers en cilinders zijn nog goed dan heeft hij op die ene cilinder te weinig brandstof gehad. Dat kan eigenlijk alleen maar je injector zijn die te weinig inspuit. Je krijgt dus een zeer hete verbranding daar het mengsel zeer arm is, die uitlaatgassen zijn ook veel heter tov de andere cilinders. Daardoor krijg je ook extra thermische verschillen in je uitlaatspruitstuk, wat scheuren tot gevolg kan hebben.

Je mengsel word door de Lambda van alle 4 de cilinders gezamelijk gemeten. Gevolg: als 1 te weinig inspuit wordt dat door de andere 3 gecompenseerd tot het gezamelijke mengsel weer in orde is. Dus je andere 3 lopen iets te rijk.

Dus 1 cilinder te arm, en de boel stuk is gevolgschade van te weinig brandstof op die ene cilinder.

Laat nakijken of je injectors en je brandstofsysteem geschikt zijn voor ethanol. In duitsland heb je ook E10 als brandstof en niet alle motoren zijn door Opel daarvoor vrijgegeven (problemen met injectors en pompen).

E85 is nog een stap anders, daarvoor moet je toch echt je mapping aan laten passen.

E85 gaat idd prima in een kunstof jerrycan.

Ik vind het kut voor je hoor dat je blok in elkaar is gedraaid maar de meeste mensen geven ethanol de schuld omdat je je mapping niet hebt aangepast, dat gaat niet met e85. En gaat het wel neem je een enorm risico, waardoor als het dan misgaat ook goed misgaat. Uiteindelijk een gevolg van e85 zonder aanpassen van je programma.

Spruitstuk scheuren vaker van deze motoren, ook met 98.

dat het spruitstuk zou scheuren door de E85 lijkt me sterk het heeft juist beter koelende eigenschappen als euro 98.

ik denk dat het indirect door de E85 komt. het kan best dat het goed ging. maar met E85 slijt je brandstof systeem sneller.

en dat daar door je injectoren meer te verduren hebben gekregen. ik rij er zelf ook mee met mijn C20ne turbo ook met origineel management maar ik rij wel met grotere injectoren en een hogere brandstofdruk en controleer het air fuel ratio met een wideband lamdasonde.

Update!!!.

Het motorblok ligt uit elkaar en de schade is duidelijk aanwezig en erger dan verwacht mag ik wel zeggen. :hmmz

De schade door E85 te rijden is groter als verwacht.

Zal wat foto neerzetten met mijn commentaar.

Foto-NL83PFES-D.jpg

De zuiger heeft een beste klapper gemaakt.

Grotefoto-ZWOHQPDF.jpg

Cilinderwand ook flink beschadigd. Zie rechtsboven in de foto.

Grotefoto-FOPRWZKH.jpg

Grotefoto-6ITB7ONP.jpg

Maar dan de cilinderkop....??? Niet verwacht dit.. :swear

Grotefoto-LHGB8AD6.jpg

Scheurtjes bij alle 4 de cilinders. ? Dus andere kop hier wilde ik niet meer mee rijden.

Grotefoto-HIS3IDPG.jpg

Ook het onderblok was krom en was veel werk aan , moet ongelofelijk heet zijn geworden.

Maar is weer knap hersteld.

Grotefoto-JS4TTGXQ.jpg

Grotefoto-H4F463GA.jpg

Tot zover de Update van de revisie , nu nog bedenken wat voor turbo en intercooler ik ga nemen.

Als de zuigerbodem koeling is gemonteerd dan kan de opbouw beginnen.

:thumb

blok uit elkaar halen opboren stalen bus erin en standaard zuigers kunnen de zo weer in je houd je eigen blok en weet wat je heb bussen kunnen wij maken

Terug
Naar boven