• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Zuigers

Ben_M

Post vaak
even gewoon voor de aardigheid om te weten..

Als ik kijk naar standaard zuigers voor een 2.4 motor, dan zijn deze 95mm en hebben compressieverhouding van 9.2:1

bij een 2.0 is dit 9.6:1, ligt dit puur aan de zuigers of ook aan de kop? en zou je dan hogere compressie hebben met 2.0 zuigers als met 2.4? neem aan dat alleen de drijfstanglengte verschillend is?

en als ik kijk naar gesmede zuigers dan hebben deze allemaal een diameter van 96mm, passen deze dan zo in een 2.4 of moet je altijd de cilinders hiervoor opboren?

omdat de cilinderdiameter bij zowel 2.0 als 2.4 hetzelfde (95mm) is denk ik dat alleen de slag (dus drijfstanglengte) verschillend is? of is de diameter van de pistonpen en de hoogte van de zuiger ook verschillend? dat was mijn vraag...

omdat de cilinderdiameter bij zowel 2.0 als 2.4 hetzelfde (95mm) is denk ik dat alleen de slag (dus drijfstanglengte) verschillend is? of is de diameter van de pistonpen en de hoogte van de zuiger ook verschillend? dat was mijn vraag...

De cilinderdiameter van een 2.0, 2.2 en 2.4 is allemaal 95 maar de slaglengte is verschillend.

2.0 is 69,8 mm 2.2 is 77,5 mm en bij de 2.4 is het 85 mm

De motorblokken zijn allemaal even hoog, dus de lengte van de drijfstangen wordt steeds korter om dit op te vangen.

De zuigers zijn niet uitwisselbaar tussen de motoren dus.

De cilinderdiameter van een 2.0, 2.2 en 2.4 is allemaal 95 maar de slaglengte is verschillend.

2.0 is 69,8 mm 2.2 is 77,5 mm en bij de 2.4 is het 85 mm

De motorblokken zijn allemaal even hoog, dus de lengte van de drijfstangen wordt steeds korter om dit op te vangen.

De zuigers zijn niet uitwisselbaar tussen de motoren dus.

oke, dan weet ik dat bij deze.

En hoe zit het nou met die gesmede zuigers die voor de 2.4 allemaal als kleinste maat 96mm hebben?

daar moeten dus altijd de cilinders voor opgeboord worden?

oke, dan weet ik dat bij deze.

En hoe zit het nou met die gesmede zuigers die voor de 2.4 allemaal als kleinste maat 96mm hebben?

daar moeten dus altijd de cilinders voor opgeboord worden?

Ja, en 96 mm zuigers passen van z'n lang-zal-die-leven niet in een 95 mm cilinder............

Dus het cilinderblok moet geboord en gehoond worden bij een goed revisiebedrijf, bel Biggelaar in Made maar eens.

Ja, en 96 mm zuigers passen van z'n lang-zal-die-leven niet in een 95 mm cilinder............

Dus het cilinderblok moet geboord en gehoond worden bij een goed revisiebedrijf, bel Biggelaar in Made maar eens.

idd past dat normaal gezien niet bij de motoren die ik al kende, maar omdat het hele opel-gebeuren nog nieuw is voor me wist ik niet ofdat dat hier een uitzondering betrof ofzo:)

maar bedankt voor alle info iig, ben weer iets wijzer geworden:)

idd past dat normaal gezien niet bij de motoren die ik al kende, maar omdat het hele opel-gebeuren nog nieuw is voor me wist ik niet ofdat dat hier een uitzondering betrof ofzo:)

maar bedankt voor alle info iig, ben weer iets wijzer geworden:)

origineel gepost door Keesjr

Dat wordt dus automatisch een duur grapje, gesmede zuigers :mad:

origineel gepost door Keesjr

Dat wordt dus automatisch een duur grapje, gesmede zuigers :mad:

Terug
Naar boven