• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

zuiniger rijden, welke motor?, welke versnellingsbak?

Welke versnellingsbakken heb ik nou nodig, heeft anders iemand een foto van de achterkant van het blok?

Welke versnellingsbakken heb ik nou nodig, heeft anders iemand een foto van de achterkant van het blok?

Je kan beter de vraagstellen, welke versnellingsbak en welk differentieel. Want beide helpen natuurlijk.

Als je een wat grotere motorinhoud hebt zoals een C16NZ (smallblock overigens), kan je misschien de langste overbrengingen gebruiken. Kortom lagere toeren @ hoge versnellingen.

Verder een grote Inch maat eronder gooien. Dus niet 13" kleine bandjes eronder leggen, maar als 't effe past 14" met grote banden erop. Des de lager je toeren zullen zijn op de snelweg.

Je zult denk ik wel de snelheidsmeter effekes moeten aanpassen, want die zal enorm kunnen afwijken.

En voor zover ik weet kan je in elk geval kijken naar de 1.3 Manta bakken.

Je kan beter de vraagstellen, welke versnellingsbak en welk differentieel. Want beide helpen natuurlijk.

Als je een wat grotere motorinhoud hebt zoals een C16NZ (smallblock overigens), kan je misschien de langste overbrengingen gebruiken. Kortom lagere toeren @ hoge versnellingen.

Verder een grote Inch maat eronder gooien. Dus niet 13" kleine bandjes eronder leggen, maar als 't effe past 14" met grote banden erop. Des de lager je toeren zullen zijn op de snelweg.

Je zult denk ik wel de snelheidsmeter effekes moeten aanpassen, want die zal enorm kunnen afwijken.

En voor zover ik weet kan je in elk geval kijken naar de 1.3 Manta bakken.

Maar als ik nou bijv. de 18i big block neem, daar past die 1.3 ohc bak ook achter, of hoe?

Of wat is nou het verschil bij een small block en big block?

Maar als ik nou bijv. de 18i big block neem, daar past die 1.3 ohc bak ook achter, of hoe?

Of wat is nou het verschil bij een small block en big block?

Bij voorwiel aandrijving zijn de steekassen dikker voor een bigblock, maar bij achterwielaandrijving zou ik niet weten. Volgens mij is de aansluiting op de bak en de maat van de koppeling ook verschillend. De price as....

Bij voorwiel aandrijving zijn de steekassen dikker voor een bigblock, maar bij achterwielaandrijving zou ik niet weten. Volgens mij is de aansluiting op de bak en de maat van de koppeling ook verschillend. De price as....

big block past een getrag, r25 (5-bakken) of een vier bak van een big block op. Kleine versnellingsbakken passen logsicherwijs niet op de grote motoren. Al kon dat wel, is het niet een bijster slim plan omdat je ze dan binnen no time stuk rijdt.

Ik rijdt zelf niet met LPG, maar wat ik hoor is het echt alleen nuttig als je belachelijk veel met je wagen rijdt. Het is wel zo dat LPG minder kost, maar je verbruikt wel meer lpg dan benzine per kilometer, en dan heb je het nog over inbouw en evt de slijtage aan je motor (weet niet hoeveel invloed LPG hier op heeft).

Mijn suggestie is dat je, als je echt zuinig wil, voor een 5 bak gaat, want dan kan je lekker in een laag toerental cruisen over de snelweg. Mocht je je achteras willen vervangen dan kan dat uiteraard, maar de dikkere achterassen hebben wel lagere verhoudingen, dus relatief hogere toerentallen (3.44, 3.67) dan een OHV asje.

Sterkte met de verbouwing!

Max

PS: Ik heb nog wel opel GT klauwen en schijven liggen voor je als je betere remmen zoekt? kan je zo 1 op 1 overschroeven.

big block past een getrag, r25 (5-bakken) of een vier bak van een big block op. Kleine versnellingsbakken passen logsicherwijs niet op de grote motoren. Al kon dat wel, is het niet een bijster slim plan omdat je ze dan binnen no time stuk rijdt.

Ik rijdt zelf niet met LPG, maar wat ik hoor is het echt alleen nuttig als je belachelijk veel met je wagen rijdt. Het is wel zo dat LPG minder kost, maar je verbruikt wel meer lpg dan benzine per kilometer, en dan heb je het nog over inbouw en evt de slijtage aan je motor (weet niet hoeveel invloed LPG hier op heeft).

Mijn suggestie is dat je, als je echt zuinig wil, voor een 5 bak gaat, want dan kan je lekker in een laag toerental cruisen over de snelweg. Mocht je je achteras willen vervangen dan kan dat uiteraard, maar de dikkere achterassen hebben wel lagere verhoudingen, dus relatief hogere toerentallen (3.44, 3.67) dan een OHV asje.

Sterkte met de verbouwing!

Max

PS: Ik heb nog wel opel GT klauwen en schijven liggen voor je als je betere remmen zoekt? kan je zo 1 op 1 overschroeven.

Zoals gezegd Max, komt er lpg in en zoek ik een zuinige motor voor daarbij.

Ik ga nu of voor de NZ blok, of mijn revisie 1.2S blok.

Ik heb inmiddels een bak van een collega, dus zoek alleen nog een NZ blok, iemand?

Die van de GT, heb je toevallig ook schijven en klauwen voor op mijn achteras?

Zoals gezegd Max, komt er lpg in en zoek ik een zuinige motor voor daarbij.

Ik ga nu of voor de NZ blok, of mijn revisie 1.2S blok.

Ik heb inmiddels een bak van een collega, dus zoek alleen nog een NZ blok, iemand?

Die van de GT, heb je toevallig ook schijven en klauwen voor op mijn achteras?

Ik herinner me net, dat ik met een E Kadett C16NZ, altijd 1 op 13 reed. Hoe kan dat zo een verschil zijn met die c14nz van VINCI met 1 op 20 ?

Natuurlijk de staat en hoe wordt gereden etc, maar dan nog...

Ik herinner me net, dat ik met een E Kadett C16NZ, altijd 1 op 13 reed. Hoe kan dat zo een verschil zijn met die c14nz van VINCI met 1 op 20 ?

Natuurlijk de staat en hoe wordt gereden etc, maar dan nog...

Misschien omdat ik rijd als een ouwe lu l?:P

Nee, LPG op een oldtimer is trouwens ook voordelig zonder al te veel kilometers te rijden, want bij een jongere auto betaal je enorm veel extra wegenbelasting op LPG. Diesel zit daar tussen in...

Extra slijtage, ja acht, LPG is wat droger, maar als jouw auto de olie goed rondpompt is er op de zuigers niet echt sprake van veel meer slijtage hoor. Ik denk dat dit wel mee valt in ieder geval.

Ik heb een kennis met een E kadett C16NZ en die rijdt tussen de 1 op 14 en 1 op 16 er mee.... Maar goed, velen zeggen dat ze met een C20XE 1 op 14 rijden en ik kom niet echt veel gunstiger uit dan 1 op 12 tot 1 op 13 En dat is bij onafgebroken ritten op de snelweg met 120 per uur. In de stad is het nog slechter.....

Blokken verschillen hierin absoluut onderling...

Terug
Naar boven