• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

1.6 16V (X16XEL - 74kw) chippen? vermogen opkrikken?

hallo mensen.

ik zou graag zien dat me autotje wat meer koppel krijgt.

alleen kan ik op internet vrij weinig vinden over hoe en wat. en wat evt de extranm/pk's zijn, en de kosten. ik zou graag wat meningen en ideeën horen. en of dit nou over chippen gaat of iets anders. ik hoor het graag!

bedankt!

daarom rijd ik ook met een m45 cmpressor en nietm et een dbilas turbo kit a 5000 eurosss. Nu gerealiseerd voor zo'n 900 euros en een hoop uurtjes hobbien...

900 euro is wel te doen

die uurtjes hobbyen kunnen er ook nog wel bij

heb de astra van de week geschorst, alle tijd :D

als ik rond de 130 pk's uitkom ben ik al blij... meer hoeft echt niet. ik heb alleen op moment er een k&m inleg filter in zitten. en een andere middendemper (custom made) en een remus einddemper. voor de rest moet ik dan nog maar even kijken wat ik er allemaal aan kan en ga doen. heb geen zin om er gekke fratsen mee uit te halen. aangezien ik zuinig ben op me auto en blok. onderhouw hem elke week wel een beetje. (beter als me vriendin denk ik) . en uiteraard. i'm not a millionair ;)

@Haasje17 wrote:@ baasj

Dbilas rijd zonder internals aan te passen ook met 215 pk en dat gaat langer goed als een let op 300 pktjes..

ofwel meer dan 2 ton is dus prima haalbaar.

Dat heb ik vaker gehoord, toch heb ik daar beetje raar idee bij, kunnen de standaard krukassen en drijfstangen dat allemaal wel aan dan?

kzou even de zoek functie gebruiken... heel wat mensen willen een 1.6 meer vermogen geven. Kan je wel een samenvatting geven... waste of money.

@Baas J. wrote:kzou even de zoek functie gebruiken... heel wat mensen willen een 1.6 meer vermogen geven. Kan je wel een samenvatting geven... waste of money.

:thumbup :thumb Zegt genoeg

Wat ik er nog aan wil toevoegen, ongeblazen motor zou ik niet aan beginnen, meeste koppel en pk krijg je bij een geblazen motor met turbo dus. Maar als je toch een 1.6 wil tunen zou ik de luchtfilterhuis ontgrenzen of een chip op maat maar dan ben je zeker 400 ~ 500 euro kwijt. Sommige tuning bedrijven beginnen niet aan een 1.6

Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ''turbo gek'' zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

en er zijn bedrijven die zelfs de 1.4 tunen zoals EDS, ik ging van 90 naar 105PK, vermogenswinst van 17% en behoorlijk wat meer koppel en met name meer bruikbaar koppel.

Ik zit ongeveer gelijk aan de prestaties van een 1.6 met die verstande dat mijn gebied waar ik koppel heb breder is, maar dat is een astra H.

Maar ook bij de G, zelfs de 1.2 wordt wel eens gechiptuned http://www.datatuning.nl/a-13692739/astra/chiptuning-opel-astra-12-16v-75-pk" onclick="window.open(this.href);return false;

je moet eens even zoeken welk bedrijf een 1.6 astra G doet.

Als je iemand met een turbo hoort zeggen dat hij van 180 naar 200 PK is gegaan dan staan sommigen te juichen alsof hun leven er vanaf hangt terwijl het enkel een vermogens toename is van 11%

Mark

http://www.astratuningclub.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Inlaatspruitstuk van een X16XE er aan hangen en een Mantzel Powerbox (of een kopie zoals een Crooke) er op parkeren?

Chippen zou ik bij een ongeblazen blok pas gaan doen zodra er uitvoering aanpassingen aan gedaan zijn.

Eehm als je een x16xel sneller wil maken kun je het beste eerst het inlaat en uitlaatspruitstuk aanpakken.

Inlaatspruitstuk heb je de keuze uit Lexmaul, Crooke, Mantzel, of Dbilas.

Dbilas heeft de meeste winst omdat dit in combinatie met chippen is als je deze bij dbilas koopt.

Voor uitlaatspruitstuk kun je het beste een spagettiespruitstuk 4 2 1 aanschaffen van lexmaul of andere producenten.

Dit zal je zon 20 tot 30 pk opvleveren.

Wil je daar nog zon 50 tot 70 pk bovenop doen, ga je met een lagedruk turbo / compressor rijden.

Dbilas heeft hier ook een complete kit voor. Vuldruk is 0.5bar overboost 0.6 bar.

@opel-mark wrote:Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ''turbo gek'' zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

en er zijn bedrijven die zelfs de 1.4 tunen zoals EDS, ik ging van 90 naar 105PK, vermogenswinst van 17% en behoorlijk wat meer koppel en met name meer bruikbaar koppel.

Ik zit ongeveer gelijk aan de prestaties van een 1.6 met die verstande dat mijn gebied waar ik koppel heb breder is, maar dat is een astra H.

Maar ook bij de G, zelfs de 1.2 wordt wel eens gechiptuned http://www.datatuning.nl/a-13692739/astra/chiptuning-opel-astra-12-16v-75-pk" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je iemand met een turbo hoort zeggen dat hij van 180 naar 200 PK is gegaan dan staan sommigen te juichen alsof hun leven er vanaf hangt terwijl het enkel een vermogens toename is van 11%

Mark

-offtopic Ben ik nou een turbo gek :(

Natuurlijk kan je een ongeblazen goed tunen, maar je bent er meer aan kwijt dat is wat ik wou zeggen :thumbup Bij EDS staat trouwens de 1.6 er ook niet bij. Maar wel de 1.2 net zoals bij datatuning :hmmz

@opel-mark wrote:Ach ik zie hier op het forum zo vaak van die mensen die ''turbo gek'' zijn, feit is dat je een auto zonder turbo prima wat beter kan laten rijden door een paar zaken te veranderen, luchtfilterbak aanpasen, chiptuning en evt een ander uitlaatje/spruitstuk en je hebt een auto die veel beter loopt en meer koppel heeft.

Mark

Van 180 naar 200 PK is niet veel maar hoeveel koppel is erbij gekomen ???

Mijn astra is van 190PK 250NM naar 237PK en 350NM gechipt en dan sta ik idd te JUICHEN .

Neen ik ben niet "turbo gek" feit is een turbo rijd zoveel zalliger :D :D :D .

Feit is dat als je weinig pk's hebt een paar pk veel meer uitmaakt dan bij een turbo blok wat al meer pk's heeft, als ik dan mensen hoor zeggen dat het weggegooid geld is dan hebben ze weinig verstand van zaken.

bij mij werd er ook meteen door een aantal dolgedraaide figuren geroepen dat het weggegooid geld was en meer van dat bla bla gekolder.

Ik ben geen voorstander van een turbo, tenzij gedaan in combinatie met een blower zoals in de volkswagen touran, maar dan nog turbo's zijn nogal onderhoudsgevoelig, vroeger maakte ze ook prima snelle blokken zonder turbo's erop.

Mark

@opel-mark , turbo's zijn idd onderhoudsgevoelig maar ligt ook deels aan je eigen rijstijl :(

Vroeger hadden ze idd behoorlijk wat snelle ongeblazen blokken zoals de gsi 16v c20xe en de vr6 van de corrado ...

Maar goed ik denk dat we hier een beetje van het topic afwijken ;) ;)

Is chip tunen trouwens wettelijk toegelaten?

Met name als je een ongeval begaat, doet de verzekering dan niet moeilijk?

@kwuyts wrote:Is chip tunen trouwens wettelijk toegelaten?

Met name als je een ongeval begaat, doet de verzekering dan niet moeilijk?

denk dat je alleen problemen ermee krijgt als je niet naar de RDW bent geweest als je meer dan 20% dan het standaart vermogen hebt getuned en em niet hebt laten keuren..

De vraagsteller heeft in iedergeval een linkje van mij gekregen naar dblias, daar kan hij naar hartelust rondkijken wat hij wil uitgeven.

Ik denk dat als mijn uitlaat ooit vervangen moet worden ik voor een dblias rvs ga http://www.dbilas-shop.com/Produkte...n-Endrohr-2x80mm-fuer-alle-Motoren::1774.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en inderdaad geen enkel probleem als er een ongeluk is, overigens zie je chiptuning niet eens omdat het via de obd poort gedaan wordt en zoveel pk is het nou ook weer niet, kijk als je een madmax blower uit je motorkap hebt steken zullen ze misschien wel raar opkijken :jerry

Mark

Wat is RDW? :shock:

En je moet dus opnieuw laten keuren en dan ook de verzekering inlichten waarschijnlijk? :D

Waardoor je een hogere verzekeringskost krijgt en dus verzekerd bent voor die zwaardere motor? :thumb

Terug
Naar boven