@asconahobbyist wrote:ben het er toch niet helemaal mee eens!
De XEL is absoluut een stuk feller,maar de SZR is toch echt de betere motor.
In mn kennissenkring heb ik een heleboel Astraatjes rondrijden,ik lul iedereen zo'n ding aan :jerry
Maar alle XEL blokjes (van kennisen van mij dus)verbruiken in meer of mindere mate olie,de minste doet een liter op de 4000 ongeveer,de ergste doet nog geen 800 km met een liter (die gaat er ook mee stoppen) Van de SZR blokjes is er geen een die verbruikt,alleen is daarbij de koppakking wel weer een kwaal. Volgens mij was de XEL die Wim V6 in zn combo heeft ook zo'n olieschuit.
Even voor ik allemaal boze reacties krijg,er zijn gerust wel XEL blokken die dus GEEN olie verbruiken,maar met een SZR heb je gewoon minder kans een olieboot te kopen. En dat ze trager zijn,tsja,das helemaal waar,heb dr zelf ook 3 gehad waarvan 2 op gas,verbruikten ook helemaal niks,de laatste zelfs bij 322.000 km nog niet eens.......... Mijn Z18XE daarna met net 180.000 daarentegen dronk wel een litertje op de 3000 km
Je vergeet er alleen bij te vertellen dat mijn motor een KOP KNALLER!! gehad heeft (Gebroken riem), en al 2x de koppakking eruit gheeft gelegen, en die KOP KNALLER de hoofdoorzaak van mijn olieverbruik is..
Ik weet meer XEL's te vinden dit een olieverbruik hebben van 1 liter tussen de 5000 en 15000km dan die meer olie verbruiken..
De X16SZR wil net zo goed olie verbruiken, ken ik er ook nog zat van die meer als 1liter weg zuipen op hooguit 5000km
is namelijk eenzelfde onderblok...
Oja, zit nu op 1liter op 800km,
heb bij Compressiemeter de volgende waarden:
Olie op peil, warme motor:
1: 15bar
2: 15bar
3: 17bar
4: 15bar
Olie op min of lager warme motor
1: 15bar
2: 15bar
3: 13bar
4: 15bar
Cilinder 3 is dus gaar.
Let op, Ik heb deze motor ook zelf wel moedwillig verder om zeep geholpen hoor, toen ik wist dat deze al onherstelbaar gaar was..
We hebben deze motor zelfs omgedoopt tot vrijwel Hufterproof, en onverwoestbaar
Dingen als:
bijvullen met afgewerkte motorolie
Koud vol weg ook bij -16graden buiten
lopen knallen door korte stoten gas tot net voor de begrenzer (gevolgd door storing Nokkenas signaal komt niet overeen met Krukassignaal haha)
Home made Catch Can, 400ml zit echt vlot vol sludge en olie..
maar blijft draaien dat 1600je
't is een expirimenteel iets geworden deze motor..
nu eindelijk beginnen de drijfstanglagers te rammelen... maar ze rijdt nog prima
Willem