• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

10cm luidsprekers

belgian oldie

Post weinig
omdat ik een mooi gaaf champion interieur gevonden heb kan ik geen luidsprekers meer in de deur inbouwen.

Wat is de grootste maat dat ik bovenin het dashbord zou kunnen krijgen zelfs ovaal of rechthoekig mag ook.

en toevalig iemand die de best presterende luidspreker kent in die maat (merk en type).

Prijs is van geen belang enkel de sound

ik ben helemaal gek van audio system

die hebben een aantal opties daarin.

heb eventueel nog een x-ion 10 cm compo set leggen.

is ook van audio system.

en is in top staat.

ik ben helemaal gek van audio system

die hebben een aantal opties daarin.

heb eventueel nog een x-ion 10 cm compo set leggen.

is ook van audio system.

en is in top staat.

ik heb nog geen ervaring gehad met zo een klein baffelke maar is het intressanter om een ovaal of rechthoekig te kiezen vanwege het membraan oppervlak.

of blijf ik beter in een gewone ronde 10cm

@ Jeroen bedankt maar luidsprekers ga ik dichter bij huis zoeken (benzine is er niet goedkoper op geworden) alvast bedankt

ik heb nog geen ervaring gehad met zo een klein baffelke maar is het intressanter om een ovaal of rechthoekig te kiezen vanwege het membraan oppervlak.

of blijf ik beter in een gewone ronde 10cm

@ Jeroen bedankt maar luidsprekers ga ik dichter bij huis zoeken (benzine is er niet goedkoper op geworden) alvast bedankt

Ik heb zelf SP60/4 van Monacor, een goedkoop luidsprekertje wat in een behuizing enorm goed presteert. Als behuizing heb ik een stuk PVC pijp genomen, een bocht met een stukje recht en dan afgedopt. Ik heb ze vervolgens in mijn Kadett onder de dash gehangen, er net onder door kijkend zeg maar... Dit klinkt echt verbluffend goed!

Hou er alleen wel effe rekening mee dat dit speakertje in een open behuizing, zoals boven in je dash helemaal niet goed presteert!

Ik heb zelf SP60/4 van Monacor, een goedkoop luidsprekertje wat in een behuizing enorm goed presteert. Als behuizing heb ik een stuk PVC pijp genomen, een bocht met een stukje recht en dan afgedopt. Ik heb ze vervolgens in mijn Kadett onder de dash gehangen, er net onder door kijkend zeg maar... Dit klinkt echt verbluffend goed!

Hou er alleen wel effe rekening mee dat dit speakertje in een open behuizing, zoals boven in je dash helemaal niet goed presteert!

Dikke merci gaan nekee iet proberen te forceren maar als jet toch onderaan werkt kan ik dan naar 16cm gaan?

heb nog niet gelet hoeveel plaats er is

Dikke merci gaan nekee iet proberen te forceren maar als jet toch onderaan werkt kan ik dan naar 16cm gaan?

heb nog niet gelet hoeveel plaats er is

Misschien kan dat wel, alleen is dat een lastige maat denk ik voor PVC pijp. Hier is dat vooral in 110mm en 125mm te koop...

Ik zal eens een foto maken van hoe ze er bij hangen.

Veel mensen denken als ze het zien dat het in de weg hangt, maar dat is zeker niet het geval. Hooguit om bij de hevel van de motorkap te komen, maar da's nog wel te doen...

Wat is de rest van je systeem eigenlijk? Gebruik je nog een sub, of moet alles uit die 10cm komen?

ik gebruik zelf dus geen sub en heb twee van die 10cm woofertjes per kant achter elkaar geplaatst (isobaric) en dat is helemaal niet verkeerd wat daar nog aan laag uit komt en hoe hoog het belastbaar is!

Misschien kan dat wel, alleen is dat een lastige maat denk ik voor PVC pijp. Hier is dat vooral in 110mm en 125mm te koop...

Ik zal eens een foto maken van hoe ze er bij hangen.

Veel mensen denken als ze het zien dat het in de weg hangt, maar dat is zeker niet het geval. Hooguit om bij de hevel van de motorkap te komen, maar da's nog wel te doen...

Wat is de rest van je systeem eigenlijk? Gebruik je nog een sub, of moet alles uit die 10cm komen?

ik gebruik zelf dus geen sub en heb twee van die 10cm woofertjes per kant achter elkaar geplaatst (isobaric) en dat is helemaal niet verkeerd wat daar nog aan laag uit komt en hoe hoog het belastbaar is!

nee ik heb vroeger een dikke instalatie gehad maar dat is verleden tijd

heb alle stukken nog liggen maar zie het niet meer zitten om in te bouwen

de radio steekt in men honda samen met de boston pro en jbl decade

setup :

Radio Alpine CDA9815r

Roof Tv Alpine TMX-r680a

Condensator Phoenix Gold 650rb Titanium series 1 Farat

Extra Gelbatterij met verbrekingsrelais bij motor af

Versterkers met baffels :

Alpine V12 mrv-F407 4 x 35 Wrms

Boston Pro 2weg speakers 6,5" vooraan

JBL decade t595 Limited 3 weg 6" x 9" achteraan

Earthquake D2 digital vesterker 1000 Wrms

2 x Earthquake 30cm Magma

Phoenix Gold Ti400 titanium versterker 400Wrms

Earthquake 38cm Magma

MrBoombastic.jpg

wat er nu inzit is simpel en speelt redelijk goed maar vooraan kan ik geen baffels meer in de deuren zetten en moet ik iets bedenken waarmee ik toch een bekke muziek behoud

ik zou graag eens een foto zien van jouw systeem met PVC

Radio Alpine Natuurlijk :agentking: (de laast uitgebrachte K7speler van alpine)

achteraan alpine 3weg

vooraan Pioneer 2 compo set

A296404AL_12.jpg

DSCF0392.jpg

DSCF0395.jpg

nee ik heb vroeger een dikke instalatie gehad maar dat is verleden tijd

heb alle stukken nog liggen maar zie het niet meer zitten om in te bouwen

de radio steekt in men honda samen met de boston pro en jbl decade

setup :

Radio Alpine CDA9815r

Roof Tv Alpine TMX-r680a

Condensator Phoenix Gold 650rb Titanium series 1 Farat

Extra Gelbatterij met verbrekingsrelais bij motor af

Versterkers met baffels :

Alpine V12 mrv-F407 4 x 35 Wrms

Boston Pro 2weg speakers 6,5" vooraan

JBL decade t595 Limited 3 weg 6" x 9" achteraan

Earthquake D2 digital vesterker 1000 Wrms

2 x Earthquake 30cm Magma

Phoenix Gold Ti400 titanium versterker 400Wrms

Earthquake 38cm Magma

MrBoombastic.jpg

wat er nu inzit is simpel en speelt redelijk goed maar vooraan kan ik geen baffels meer in de deuren zetten en moet ik iets bedenken waarmee ik toch een bekke muziek behoud

ik zou graag eens een foto zien van jouw systeem met PVC

Radio Alpine Natuurlijk :agentking: (de laast uitgebrachte K7speler van alpine)

achteraan alpine 3weg

vooraan Pioneer 2 compo set

A296404AL_12.jpg

DSCF0392.jpg

DSCF0395.jpg

Waauw, dat was wel een vrij indrukwekkend setje ja!

Daarbij is mijn set-up maar bescheiden hoor, en het ziet er niet super mooi uit ofzo. Ik vind het in de auto altijd een te groot risico op inbraak, dus maak het niet te duur/mooi. Maar als je hoort hoe het klinkt! Dat is toch zeker wel verbluffend! Acoustisch gezien werkt de plaats waar ze hangen errug goed, alleen het is wat geklooi om ze daar goed op te hangen, maar als je een beetje handig bent moet dat geen probleem zijn.

Ik heb er DT-284 tweeters bij gecombineerd en zelf een filter ontworpen om het écht goed te filteren. Het geheel zou zeker nog mooier klinken met een sub, maar heb er niet echt plek voor over. Niet dat het laag tekort schiet, want soms vind ik het haast te veel, maar de middentonen klinken natuurlijk altijd mooier als de conus niet al te heftige bewegingen hoeft te maken.

De dubbele woofer per kant in isobaric behuizing is niet echt nodig trouwens, hooguit om net iets meer laag te krijgen, maar als je een subje hebt dan is het alleen maar ingewikkelder en duurder. Ik heb ze voorheen gebouwd met een enkele woofer in de zelfde behuizing en die vrij snel moeten verkopen aan een vriend die er erg van onder de indruk was. Die zitten nu in een Volvo 240. Hij gebruikt ook geen sub en komt ook eigenlijk niet veel te kort vind hij.

In elk geval kun je het eens proberen zonder dat het je de kop kost.

Waauw, dat was wel een vrij indrukwekkend setje ja!

Daarbij is mijn set-up maar bescheiden hoor, en het ziet er niet super mooi uit ofzo. Ik vind het in de auto altijd een te groot risico op inbraak, dus maak het niet te duur/mooi. Maar als je hoort hoe het klinkt! Dat is toch zeker wel verbluffend! Acoustisch gezien werkt de plaats waar ze hangen errug goed, alleen het is wat geklooi om ze daar goed op te hangen, maar als je een beetje handig bent moet dat geen probleem zijn.

Ik heb er DT-284 tweeters bij gecombineerd en zelf een filter ontworpen om het écht goed te filteren. Het geheel zou zeker nog mooier klinken met een sub, maar heb er niet echt plek voor over. Niet dat het laag tekort schiet, want soms vind ik het haast te veel, maar de middentonen klinken natuurlijk altijd mooier als de conus niet al te heftige bewegingen hoeft te maken.

De dubbele woofer per kant in isobaric behuizing is niet echt nodig trouwens, hooguit om net iets meer laag te krijgen, maar als je een subje hebt dan is het alleen maar ingewikkelder en duurder. Ik heb ze voorheen gebouwd met een enkele woofer in de zelfde behuizing en die vrij snel moeten verkopen aan een vriend die er erg van onder de indruk was. Die zitten nu in een Volvo 240. Hij gebruikt ook geen sub en komt ook eigenlijk niet veel te kort vind hij.

In elk geval kun je het eens proberen zonder dat het je de kop kost.

[rquote=1839644&tid=140222&author=Vinci]De dubbele woofer per kant in isobaric behuizing is niet echt nodig trouwens[/rquote]

dit is de allereerste keer dat ik hier iets over hoor of lees ik heb net gegoogled en heb zo een opstelling gezien van 4 baffels in 1 kist onder de zetel

als een baffel onder de zetel staat heb je dan niet teveel geluidsverlies? of dient dit enkel om lage tonen te produceren en heb je dan nog aparte high en mid range baffels nodig

Allereerst ga ik eens jouw systeem proberen te maken onder het dashbord en zien wat het resultaat ervan is het is het snelst en simpelst ingebouwd

alvast bedankt voor de info

[rquote=1839644&tid=140222&author=Vinci]De dubbele woofer per kant in isobaric behuizing is niet echt nodig trouwens[/rquote]

dit is de allereerste keer dat ik hier iets over hoor of lees ik heb net gegoogled en heb zo een opstelling gezien van 4 baffels in 1 kist onder de zetel

als een baffel onder de zetel staat heb je dan niet teveel geluidsverlies? of dient dit enkel om lage tonen te produceren en heb je dan nog aparte high en mid range baffels nodig

Allereerst ga ik eens jouw systeem proberen te maken onder het dashbord en zien wat het resultaat ervan is het is het snelst en simpelst ingebouwd

alvast bedankt voor de info

Hier dan wat foto's, nogmaals dit is in een middagje gebouwd! Als je dus een beetje meer tijd en moeite er in wilt steken kan het er ook nog heel mooi uit zien. Ik heb de kit en plakband veelvuldig gebruikt hierbij....

Dan heb ik de bovenkant van de speakers dicht gemaakt door een stuk recht pijp boven het gasfornuis voorzichtig heet te maken tot het volledig zacht werd en toen met een plank die plek dicht gedrukt... Daarna op die 'naad' doorgezaagd en afgekit. Dit is een mooie manier om het goedkoop dicht te maken en het werkt ook acoustisch erg goed omdat het geen vlakke wand is zoals met een gewone afsluit dop...

Verder zit de tweeter er met een l-beugeltje op geschroefd. Wellicht beter om dit iets meer naar onder te bevestigen in verband met het bereiken van de motorkap hevel...

OrI24.jpg

aimM0.jpg

Dan heb ik nog een filter schema ergens liggen, (met aanpassing op het toegevoegde woofertje) die kan ik nog wel even posten als ik hem weer vind.

Mocht je iets nodig hebben kan ik je misschien wel helpen...

[rquote=1839936&tid=140222&author=belgian oldie]

[/rquote]

Het is zeer bruikbaar voor in de auto als het compact moet en het allerhoogste rendement niet van belang is. Je kan namelijk in een 30% kleinere behuizing het zelfde -3db punt vinden (grofweg) in vergelijk met een gesloten of reflex behuizing.

[/rquote]

Onder de zetel lage tonen produceren levert eerder winst op dan verlies. Net als mijn constructie onder de dash werkt de voetruimte en de verdere vorm van de binnenkant van de auto alleen maar als acoustische bas versterker. (een soort hoorn)

alvast bedankt voor de info[/rquote]

Geen dank hoor, ik denk dat het je niet zal tegen vallen!

Succes!

Hier dan wat foto's, nogmaals dit is in een middagje gebouwd! Als je dus een beetje meer tijd en moeite er in wilt steken kan het er ook nog heel mooi uit zien. Ik heb de kit en plakband veelvuldig gebruikt hierbij....

Dan heb ik de bovenkant van de speakers dicht gemaakt door een stuk recht pijp boven het gasfornuis voorzichtig heet te maken tot het volledig zacht werd en toen met een plank die plek dicht gedrukt... Daarna op die 'naad' doorgezaagd en afgekit. Dit is een mooie manier om het goedkoop dicht te maken en het werkt ook acoustisch erg goed omdat het geen vlakke wand is zoals met een gewone afsluit dop...

Verder zit de tweeter er met een l-beugeltje op geschroefd. Wellicht beter om dit iets meer naar onder te bevestigen in verband met het bereiken van de motorkap hevel...

OrI24.jpg

aimM0.jpg

Dan heb ik nog een filter schema ergens liggen, (met aanpassing op het toegevoegde woofertje) die kan ik nog wel even posten als ik hem weer vind.

Mocht je iets nodig hebben kan ik je misschien wel helpen...

[/rquote]

Het is zeer bruikbaar voor in de auto als het compact moet en het allerhoogste rendement niet van belang is. Je kan namelijk in een 30% kleinere behuizing het zelfde -3db punt vinden (grofweg) in vergelijk met een gesloten of reflex behuizing.

[/rquote]

Onder de zetel lage tonen produceren levert eerder winst op dan verlies. Net als mijn constructie onder de dash werkt de voetruimte en de verdere vorm van de binnenkant van de auto alleen maar als acoustische bas versterker. (een soort hoorn)

alvast bedankt voor de info[/rquote]

Geen dank hoor, ik denk dat het je niet zal tegen vallen!

Succes!

zeer mooi gedaan en bedankt om dit idee te delen

juist een klein vraagje waarom heb je de tweeter mee onderaan ingebouwd en niet bovenaan in het dashbord (is die bevestigd aan de zijkap om ook aan de zijkant vast te staan)

ik gat dit een dezer dagen uittesten en laat zeker iets weten omtrent het behaalde resultaat

smelt die PVC gemakkelijk rond de baffel en zou dit ook gaan met een hete lucht blazer om verf af te schrapen?

Terug
Naar boven