• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

86'er Manta B cc 1.8GT Benzinepomp ophangen?

Mijn achter as lekt op de differentieel deksel, dus zoek ik een pakking daarvoor. Zijn deze te koop? Of moet ik die zelf kloppen?

En af en toe komt er geluid uit gedurende een onbepaalde tijd.

Gisteren ben ik van Oldebroek naar Hoofddorp gereden, ~110km, en op de afrit Hoofddorp(vrij krappe bocht) meldde ie zich pas weer.

De radio stond uit, en alleen dan hoor je hem, klinkt een beetje als gehuil van de wind. Ik hoor hem ook wel eens met gas loslaten, en dan een eind uitrollen.

En met achteruit rijden tikt het, als een snaar die steeds strakker gespannen wordt.

Is er aan de hand van deze geluiden iets te concluderen?

Beest heeft 120xxx gereden.

die pakking is gewoon te bestellen.

Komt wel vaker voor dat de achterassen janken.

Teken van slijtage, je zou er een andere as onder kunnen zetten of deze laten reviseren (stuk duurder, maar dan is het wel zeker goed)

Ik heb nog ff een vraagje.

Als de auto koud is start deze vrij snel, en moet je hem even op toeren houden voordat ie het zelf oppakt, vervolgens duurt het een hele tijd voordat de choke er weer afgaat.

Als de temperatuurmeter al een eind uit de hoek komt en ik al een minuut of 10 gereden heb blijft hij hoog stationair draaien. nu vond ik in het boek dat de choke er al na 2 minuten vanaf zou moeten gaan, en als dit niet gebeurt, moet de choke vervangen. Klopt dit? Of is dit nog te verhelpen.

Ook rijd ie niet helemaal lekker, als ik gas loslaat en daarna weer gasgeef(uitrollen en weer gasgeven) dan gebeurt er eerst niks, en dan bonkt ie er opeens in, of hij herhaalt dat ff een paar keer, dan zit je te schudden in de auto.

Ligt dit ook aan de carburateur of aan de ontsteking? 't heeft namelijk hetzelfde idee als een puch maxi met ontstekingsproblemen.

Verder heb ik een injectie tank weten te bemachtigen, dus bij deze ook nog de vraag, welke injectie koppen passen er op het blok?

Een complete blokwissel zie ik nog niet echt zitten, maar tot welke blokken zou erin passen, om maar ff iets heel geks te noemen, past een A16LET? Daar heb ik helemaal geen geld voor, en geen zin in, maar zou het passen?

Je kan op je 1.8S cylinderkop ook een injectiesysteem van een kadett d gte of een kadett gsi 1.8 zetten, dat zijn allemaal dezelfde motorblokken. Als je interesse hebt dan heb ik nog zo'n compleet systeem (inlaatspruitstuk, computer, kabelboom) liggen.

Een cc mag dan wel minder manta zijn, maar er kan wel een hoop in.

2013-08-24-1240.jpg

2013-08-24-1241.jpg

Gelijk een mooie rit gehad naar friesland en weer terug, op 370km iets meer dan een halve tank verbruikt. Kom aardig dicht bij de 1:12 uit de fabrieks opgave, en dat met stukken 130(4000toeren).

Nu nog opzoek naar recaro voorstoelen met deze kleurstelling.

Oja, nog 1 vraag, past de achterbank van een manta A in een B? En eventueel ook in een ascona B? (niet voor mijn cc)

Ik vraag me af of iemand wel eens een motorkap gedemonteerd heeft, dan bedoel ik niet de kap van de auto halen, maar puntlassen uitboren en loshalen. Ik zag dat ie alleen aan de zijkant gepuntlast zit, maar ik vroeg me af hoe die aan de voorkant zit, zit dat erin geschoven of zit dat echt vast.

En klopt het dat er na een bepaald bouwjaar/bepaald type minder isolatie in het motor ruim zit? Ik heb namelijk rondom de ruitenwisser motor, en waar het schutbord overgaat in tunnel geen isolatie zitten, er zitten ook geen gaatjes voor de pennen.

Om het injectie verhaal compleet te maken heb ik gisteren een 1.8 injectieblok opgehaald, bij thuiskomst bleek het zelfs een 18E te zijn.

P9120172.JPG

Het blok stond op een tafel en komt van een school waar het gestaan heeft.

Plaatjes.

P9120183.JPG

P9120184.JPG

Omdat het blok op een school gestaan heeft vraag ik me af hoeveel het gedraaid heeft, de nokkenas ziet er in ieder geval beter uit dan die in mijn 1.8s blok.(die heeft meer krassen)

P9120174.JPG

Verder vraag ik me af of er nog aan deze (contra) stekkers te komen is, want de injectie kabelboom zit verweven in die van de ontsteking. En de ontstekingskabelboom die nu in de auto ligt zit vol met knijpklemmetjes. Het lijkt mij dus mooier om deze stekker aan de bestaande kabelboom te maken zodat alles zonder knijpklemmetjes werkt.

P9120181.JPG

En ik zoek nog een draad schema, luchtfilterdoos voor de manta (die ik nu heb zuigt lucht vanaf de onderkant ipv van voren), en ik wil weten wat er allemaal bij de tank moet komen(pomp filter etc)

die stekker nieuw kopen wordt lastig.

op verkoopt dat spul niet los.

tank en pomp moet je van manta cc gsi kopen .

het MOET een injectie tank zijn anders krijgt de motor te weinig brandstof

jou motor lijkt uit een d kadett te komen later is men op andere stekkers overgestapt

kun je ook een foto maken dat de kabelboom niet meer over de motor ligt

Bedoeld je van de kabelboom los? Dan moet ik even een lijstje maken met welke aansluiting waarop hoort.

Een injectie tank heb ik gelukkig al, alleen de pomp enz nog niet.

ja de kabel los.

kan nu niet zien of de motor kabel 1 stuk is of dat het 2 delen zijn zoals bij een e kadett

in die ronde stekker zitten ook een aantal draden die niet hat gebruiken of al in je manta zitten

bv je achteruit schakelaar, dynamo draad oliedruk lampje en meter.

ik zou de ronde stekker afknippen en daar vandaan de motor aan de auto maken.

heeft de huidige motor nog contact puntjes of is dit al elektronisch ?

heb je puntjes dan heb je een weerstandsdraad en die geeft geen 12v !!!

kijk ook maar eens in het manta topic ombouw naar injectie

Ik zal wat foto's maken van mijn 18i motor voor mijn Manta B, deze komt

uit een Rekord dus uit een achterwiel aandrijver.

Hier hoef ik alleen de carter plus olie aanzuigbuis te verwisselen van de 18s

Dat zou mooi zijn.

Ik moet ook nog de middelste poulie overzetten als dat gaat, anders heb ik geen fan meer.

Zit er bij u een grotere radiateur achter? Of is die van de 1.8s voldoende groot?

Zijn de waterpompen van de 18E en 18S hetzelfde? Dan kan ik namelijk met mijn kenteken onderdelen bestellen, en hoef ik geen nummers te zoeken.

Ik mis ook de ijzeren clipjes om de stekkers van de injectoren, denk dat dat moeilijk wordt om daaraan te komen?

die stekertjes van de injectoren zijn van bosch

alleen als hele stekker verkrijgbaar bv bij www.rdae.nl ( site van rick donkers )

of bsautotune ( leverancier kdfi )

die waterpompen moet je even controleren welke tand je distributie heeft rond of trapezium.

je nokkenas tandwiel en moet je wisselen.

ik zou zelf een elektrische oplossing op je radiateur maken

Dan zal ik maar 4 van deze stekkertjes bestellen, ze blijven echt niet zitten zonder.

Nokkenas tandwiel moet ik inderdaad wisselen, krukas poulie misschien ook wel, want er zit een dubbele op het blok, en ik weet niet of dat gaat passen.

De draden heb ik bijna allemaal uitgevogeld welke kleur wat is, alleen zwart-geel ben ik nog niet achter.(die gaat naar de computer)

De losse stekkertjes uit de injectie kabelboom heb ik ook niet, zoals in dit topic: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=178529

Deze kleuren komen van de injectiekabelboom af:

P9240198.JPG

Zwart-geel is volgens mij voor de boordcomputer. De Zwart-witte draad zit op een van de aansluitingen van de gasklep stand schakelaar.

Wat daar mee moet weet ik niet. Hij loopt ook niet verder in de andere kabelboom.

Het is maar goed dat ik de tape van de kabels afgehaald heb, vlak na de stekker is de isolatie van alle kabels beschadigd.

Ik zit te denken om er een nieuwe stekker aan te zetten, iets waterdichts.

Kun je aan een vliegwiel zien hoeveel een motor ongeveer gedraaid heeft?

P9120188.JPG

Past mijn drukgroep en plaat(van de manta) ook op dit vliegwiel? Want de plaat heeft een ander tanden aantal, en ik weet niet of de drukgroepen hetzelfde zijn.

En het lijkt mij ook dat er een toplager in hoort? zowel met de f16 als de getrag straks?

en waar zit die stekker dan aan welke kant van de kabelboom

een fwd auto heeft geen toplager die zul je dus nog moeten plaatsen

je koppelings plaat zul je van van de 1.8 s moeten gebruiken

de drukgroep moet je even nameten.

beide even op het "nieuwe" vliegwiel passen

Hier de complete kabelboom van de injectie, de stekker is de meest rechtse.

P9240201.JPG

Welke pakkingen kan ik verwachten als ik een pakkingset motorblok bestel?

Pakkingset cilinderkop snap ik nog. Maar motorblok is het hele ding incl kop?

bij mijn weten heeft een gte 2 computers 1 voor de injectie en 1 voor de ontsteking

van de ene naar de andere kant

de grote is de computer

de 5 pol is de lucht weger

dan heb je een gasklep 3 pol

ook een 3 pol voor de krukas

een 2 pol voor stationair klep

4 peer een 2 pol voor de injectoren ( geel ? )

en dan is er een 2 pol voor de watertemperatuur

en dan jouw stekker die is gekoppelt aan een 2de kabel met computer

aan de ontsteking

en de bobine

maar dat stuk zie ik niet.

bij een pakkingset heb keuze uit kopset en onderblok set

het zegt het kop krijg je alles voor de kop en zo ook voor het onderblok

hele motor = alles keringen en pakkingen

Ik heb hier ook nog even een compleet plaatje van de kabelboom, met de stekkers voor de ontstekingsmodule en verdeler eraan.

i7UHJtUkv5Sv5KRAvpvHqhrmBRdawkkWONMr5Bvxi_w=w1109-h832-no

Als nieuwe stekkers wil ik deze kopen:

dscf4118.jpg

Kunnen 14 ampère per pen hebben, de ecu kan maximaal 12 ampère schakelen. Dus dat moet goed gaan.

De dikke pluskabel komt met een zekering ertussen aan de accu, dat is origineel niet zo. :hmmz

Afgelopen zondag de motor op de tafel getild waar ie ook op te koop stond. Tafel heb ik op zwenkwielen geplaatst, iets meer dan een euro per stuk bij de action :D.

2013-10-20-1416%255B1%255D.jpg

Ik wil nu eerst de compressie meten, en dan beslissen of ik de kop er wel/niet afhaal. Moet een kop altijd gevlakt worden als ie los is geweest?

Terug
Naar boven