dat het blok mooier loopt op euro98 is zeker.
hoe hoger het oktaan getal hoe stabieler de ontbranding van het mengsel.
Ik heb zelf proefondervindelijk vastgesteld dat de motor er op vooruit ging, dwz:
- een rustigere regelmatigere loop van de motor
- hogere maximum snelheid (als je geen toerenbegrenzing hebt)
- en meer kilometers met een volle tank waardoor ik uiteindelijk zelfs goedkoper uit was dan met euro95
ps de maximum snelheid ging niet met 50 omhoog of zo maar wel van 140 naar 160 km/h
en dat verhaal van GSE
Weinig opgestoken daar dan op school want hoger oktaan is wel degelijk beter.
in duitsland kun je zelf oktaan 100 tanken.
vooral bij hoge toerentallen zul je verschil merken tussen oktaan 95 en 98
de oktaan 95 zal eerder tot zelfontbranding over gaan wat merkbaar is als zijnde pingelen.
wat verder na verloop van tijd zelfs kan lijden tot verbrande zuigers en lagerschade aan krukas en drijfstangen.
het is maar dat je het weet.
en wat betreft de loodvervanger, daar ben ik niet helemaal fan van. is een vervelend chemisch goedje maar werkt wel op de zelfde basis als lood.
het lood uit de gelode benzine zette af op de klepstelen en door de zelf-smerende werking van dit lood slijten de klepgeleiding en klepzittingen minder hard.
later werden de cylinderkoppen voorzien van harde klepzittingen waardoor dit smeren met lood overbodig werd en dus om milieuschade te beperken werd de benzine loodvrij gemaakt.
als je een cylinderkop tegenwoordig laat reviseren kun je voor een paar euri extra ook harde klepzittingen laten zetten waarmee je meteen verlost bent van alle stress betreffende wel/geen lood vervanger of ongelood.