Ik tank voor de Monza gewoon 2 x 98 en 1 x 95, plus 1 x in de 2 keer tanken een beetje loodvervanger erbij (gewoon voor de zekerheid). Ik rij de tank nooit leger dan half. En 1 keer in het jaar injectiereiniger. Mijn benzinetankstation (Tinq) levert beide benzinesoorten. Zo hou ik het RON gehalte toch in de buurt van de 97 (wat Shell Pura in Nederland ook heeft, in Duitsland trouwens heeft Pura RON 100).
De Kadett en Rekord hebben N motoren, en die zijn geschikt om op 91 te rijden. Dat is niet meer in Nederland verkrijgbaar, maar in Duitsland wel. Ik merkte, dat het blok toch iets minder oppakte, wat minder "mooi" liep en dat het verbruik iets hoger was met 91 dan met 95. Het zijn geen wereldverschillen, maar toch wel merkbaar (en meetbaar). 98 is gewoon onzin in zo'n blokje, maar ze doen het er wel prima op.
Alleen uitkijken bij een blok met mechanische benzinepomp, dan geen Shell Pura tanken, want deze heeft een additief die het membraam van de pomp aantast. Shell weet dit, maar maakt het niet echt wereldkundig. De andere supers (zoals Excellium) hebben daar geen last van.
Bij de Manta's, die ik in het verleden had, merkte ik gelijk, als ik er 95 erin deed. Het blok werd minder soepel.
Toch zijn er ook moderne motoren, die absoluut 98 of zelfs hoger moeten hebben, zoals de motor van de Nissan Z.
Wat betereft octaanboosters, enz. Bijvoorbeeld Wynn's levert loodvervanger. octaanboosters en andere middelen voor reiniging, die je bij de brandstof moet toevoegen. Maar ook Shell heeft een loodvervangend additief op de planken, genaamd Millenium.
De Wynn's loodvervanger is er niet alleen voor je klepjes en zeteltjes, maar gaat ook de veroudering (gummen) van de brandstof tegen. De huidige benzines vergummen al na 3 tot 6 maanden, erg lastig als je auto langere tijd stil staat (bijvoorbeeld tijdens de winterperiode). Ik tank de auto dan altijd af, om roestvorming in de tank tegen te gaan.
Zoals gezegd, gebruik ik 1 maal in het jaar injectiereiniger, en in de Rekord en Kadett heb ik pas benzinesysteem reiniger (speciaal voor carb. motoren) erin gedaan.
Hoe dan ook, mij gaat het niet op PK winst, of what ever. Mij gaat het om de zekerheid, dat alles heel blijft. Ben kan best gelijk hebben, dat alles op 95 en zonder loodvervanger best heel erg lang heel blijft. Maar volgens mij zegt dat meer over de robuustheid van de CIH's dan wat anders. Ik weet, dat de oudere Ford motoren hier wel gevoelig voor zijn, en die hebben ook zeker loodvervanger nodig. Ford leverde in die dagen de motoren met aparte koppen met geharde zetels, asl deze op gas moesten lopen (ook geen loodsmering).
En daarnaast... Die paar extra euro's per jaar voor aanschaf van dat spul maakt mij ook niet uit.