• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

aansluiting kachel a1+weer geen doorstroming.

Oh die afstand moet 31 zijn.. Tnx voor het plaatje. Praat wat makkelijker. Is inderdaad wel heel goedkoop 2,95 euro exclusief 6,00euro verzending ;)

Ben nog niet geweest bij de autoboer..

Overdag met de zon op de ruit krijg je wel aangenaam in de auto,maar als de zon weg is en het rond 0 is,krijg je het amper boven de 10 graden...

En Ron vertel eens hoe je een kachelmotor uit elkaar haalt en smeert?

En een 24V word niks warmer in een Monza als een 30E,ze hebben dezelfde waterpomp thermostaat enz als alle CIH 6 cil in grote lijnen en de kachelmotor en radiateur zijn hetzelfde gebleven,dus ook jou A1 heeft een waardeloos kachel systeem,als ik het zo mag zeggen..

Ook mijn broer zijn GSE met 24v is maar een koude bedoeling..Daar zit een gloednieuwe kachelmotor in...en ook in die auto is het maar koel...

Toevallig dat ik met mijn injectoren aan de haal ben geweest dacht ik ik ruk ook eens mijn thermostaat los en de mijne is ook 31mm..van het merk calgorstat en die werkt perfect en het is een 92 graden thermostaat en nog blijft de kachel koud.

Heb tevens 4L antivries in het systeem gekiept is nu tot -26 beveiligd..

de kachelmotor is in ieder geval niet al te fanatiek. Vind het wel idioot van opel dat het vlaggenschip, de senator, een slechte kachel heeft en de C-kadett, de instapper, je uit de auto kan stoken..

Maar het scheelt wel als je de 2 thermostaten langs elkaar houdt, die maat van 31 mm. Ik zal morgen wel even vertellen of ik het warmer krijg.

Zo, heb de thermostaat van Behr gemonteerd. Wel fucking duur zo'n thermostaat 15 euro tegenover ander 7 euro voor andere.

Het water wordt in ieder geval een half streepje warmer. Staat nu in het midden.Hij stond eerst tussen het midden en het streepje eronder. Het lijkt warmer te worden maar zal hem morgen mee naar het werk nemen om te voelen of het echt zo is. Was redelijk afgekoeld door het buiten sleutelen.

Standkachel monteren ? Alleen lastig dat die meestal op diesel werken of electrisch !

op benzine ben ik ze nog niet tegen gekomen :(

Overdag met de zon op de ruit krijg je wel aangenaam in de auto,maar als de zon weg is en het rond 0 is,krijg je het amper boven de 10 graden...

En Ron vertel eens hoe je een kachelmotor uit elkaar haalt en smeert?

En een 24V word niks warmer in een Monza als een 30E,ze hebben dezelfde waterpomp thermostaat enz als alle CIH 6 cil in grote lijnen en de kachelmotor en radiateur zijn hetzelfde gebleven,dus ook jou A1 heeft een waardeloos kachel systeem,als ik het zo mag zeggen..

Ook mijn broer zijn GSE met 24v is maar een koude bedoeling..Daar zit een gloednieuwe kachelmotor in...en ook in die auto is het maar koel...

Ik ben vrijdag en zaterdag met die injectors bezig geweest en toen heb ik gelijk de thermostaat ff nagekeken en der 4L antivries ingekiept,toen heb ik ook:

(A1 koelsysteem) De slang van waterpomp naar de kachel radiateur los gehaalt ter hoogte van het gasklephuis (bij dat T-stuk voor de gasklep voorverwarming) en ook bij de LPG verdamper dat is die slang die van de kachel radiateur komt,toen heb ik deze doorgespoelt met leiding water en der kwam niks geks uit,en 100% doorstroming water spoot der met een straal van 30cm uit en zag gewoon helder.

Maar het feit dat de kachelradiateurs wel de maat hebben maar niet de mazen en kanalen en gemaakt zijn van materiaal dat niet echt goed hitte geleid,heb je al een slecht presterende kachel radiateur tel daar nog een kachelmotor bij op,die net zo veel lucht verplaatst als een tekkel die buiten adem is..

Dan kom je vanzelf op een systeem uit wat waardeloos is...Voor de prijs van die auto..

Ik kan me niet voorstellen dat een gloednieuwe Monza/Senator/Commodore C die in 1980 is verkocht in noord zweden/finland/noorwegen met buiten -25 een plezier was om in te zitten..

Durf zelf te zeggen dat het met die kachel systemen die standaard op een Monza/Senator zitten het niet mogelijk is om het als het kouder is als buiten -15 om het binnen boven de 5 graden te krijgen..

de kachelmotor is in ieder geval niet al te fanatiek. Vind het wel idioot van opel dat het vlaggenschip, de senator, een slechte kachel heeft en de C-kadett, de instapper, je uit de auto kan stoken..

Maar het scheelt wel als je de 2 thermostaten langs elkaar houdt, die maat van 31 mm. Ik zal morgen wel even vertellen of ik het warmer krijg.

Wat ik overigens nog van niemand gehoord heb is dat de mengkleppen niet goed afsluiten door veroudering van de afdichtingen. Hierdoor krijg je natuurlijk ook minder warme lucht door de roosters.

Bij de nieuw geleverde auto's was dit nog niet het geval waardoor waarschijnlijk de verwarming wel goed was.

Standkachel monteren ? Alleen lastig dat die meestal op diesel werken of electrisch !

op benzine ben ik ze nog niet tegen gekomen :(

Ik snap van deze verhalen helemaal niks,krijg het uitstekend op temperatuur in mijn Monza ,heb nog nooit problemen gehad met de kachel van 'n Opel en ik heb er toch al 'n

paar gehad,vandaar dat ik niet snap.

m.gr. Jan

Ik ben vrijdag en zaterdag met die injectors bezig geweest en toen heb ik gelijk de thermostaat ff nagekeken en der 4L antivries ingekiept,toen heb ik ook:

(A1 koelsysteem) De slang van waterpomp naar de kachel radiateur los gehaalt ter hoogte van het gasklephuis (bij dat T-stuk voor de gasklep voorverwarming) en ook bij de LPG verdamper dat is die slang die van de kachel radiateur komt,toen heb ik deze doorgespoelt met leiding water en der kwam niks geks uit,en 100% doorstroming water spoot der met een straal van 30cm uit en zag gewoon helder.

Maar het feit dat de kachelradiateurs wel de maat hebben maar niet de mazen en kanalen en gemaakt zijn van materiaal dat niet echt goed hitte geleid,heb je al een slecht presterende kachel radiateur tel daar nog een kachelmotor bij op,die net zo veel lucht verplaatst als een tekkel die buiten adem is..

Dan kom je vanzelf op een systeem uit wat waardeloos is...Voor de prijs van die auto..

Ik kan me niet voorstellen dat een gloednieuwe Monza/Senator/Commodore C die in 1980 is verkocht in noord zweden/finland/noorwegen met buiten -25 een plezier was om in te zitten..

Durf zelf te zeggen dat het met die kachel systemen die standaard op een Monza/Senator zitten het niet mogelijk is om het als het kouder is als buiten -15 om het binnen boven de 5 graden te krijgen..

Dit gaat vooral werken als er in het verleden leidingwater als koelmiddel is gebruikt. Je krijgt dan ketelsteen (kalk) afzetting in de warmtewisselaar en dat geleid natuurlijk niet zo goed.

Ik zou wel oppassen met azijn of citroenzuur want het koper kan daar ook niet zo heel goed tegen. Dus goed naspoelen met water is aan te bevelen.

Wat ik overigens nog van niemand gehoord heb is dat de mengkleppen niet goed afsluiten door veroudering van de afdichtingen. Hierdoor krijg je natuurlijk ook minder warme lucht door de roosters.

Bij de nieuw geleverde auto's was dit nog niet het geval waardoor waarschijnlijk de verwarming wel goed was.

Volgens mij.....vergeet iedereen waar die kachelradiateur zit....

Om dat ding ff in je handen te krijgen ben je wel langer als 10min aan het werk...

Wat wel zou kunnen is dat goed via de slangen naar binnen te schudden en dan een nacht te laten staan..

Maar persoonlijk zou ik liever iets nemen van een nieuwe auto met meer kanalen en fijnere mazen van bij aluminium,en dit dan plaatsen..

Maar ik ga die radiateur der niet uithalen...

Punt 2 waar ik me enorm aan erger is:kachel motor...heeft een capaciteit van niks als die nou eens wat harder blies dat scheelde ook enorm,dan had je wel wat koelere lucht maar die komt dan verder in je auto,want als ik nu bv op stand 3 blaas en heb de luchtstroom op de vooruit en dashbord staan (voeten ruimte gaat geen lucht heen) dan voel je amper dat der wat uit de roosters komt..

De motoren bij airco auto,s blazen stukke harder en verzorgen ook het midden console (boven je radio) van warme lucht iets wat niet mogelijk is bij een auto zonder ac,die airco auto,s krijgen het wel warmer binnen in als niet airco auto,s.

Ik snap van deze verhalen helemaal niks,krijg het uitstekend op temperatuur in mijn Monza ,heb nog nooit problemen gehad met de kachel van 'n Opel en ik heb er toch al 'n

paar gehad,vandaar dat ik niet snap.

m.gr. Jan

Dus conclusie zou kunnen zijn:

- het mechanisme van de luchtverdeling werkt niet naar behoren. Bij mij klemt bijvoorbeeld het hefboompje als ik hem helemaal koud wil zetten.

- de radiateur heeft door ketelsteen een grotere overgangsweerstand van water naar lamellen.

Volgens mij zijn deze dingen beiden niet makkelijk te controleren/op te lossen omdat vogens sommigen hier er bijna een dag over doet om het interieur eruit te krijgen.

Wat betreft mijn nieuwe BEHR thermostaat: zoals ik al zei staat het streepje van de temperatuur meter in het midden tot een heel klein beetje er boven. De kachel is warmer momenteel! Al moet ik zeggen dat het nog niet echt heeft gevroren, maar ik ben gisteravond (rond de 7 graden buiten) terug gereden met de kachel op halverwege. Vanmorgen zelfs zonder jas in de auto kunnen zitten met raam op een kier.

Dus er is verbetering. Weet alleen niet of dit nu ligt aan de verhoogde water temperatuur of aan de vormfactor van de thermostaat.

Dit gaat vooral werken als er in het verleden leidingwater als koelmiddel is gebruikt. Je krijgt dan ketelsteen (kalk) afzetting in de warmtewisselaar en dat geleid natuurlijk niet zo goed.

Ik zou wel oppassen met azijn of citroenzuur want het koper kan daar ook niet zo heel goed tegen. Dus goed naspoelen met water is aan te bevelen.

Fuck zeg. Hele carter kapot??

Had ik laatst met een bierfles. Gelukkig alleen kapotte band die niet meer te repareren viel.

Terug
Naar boven