• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: Kleppen stellen

Origineel gepost door hun

waarom moet je eigenlijk de moer bij hydro stoters 3/4 slag nadraaien als er geen speling meer in zit? Ik doe het altijd zonder nadraaien omdat de motor dan slechter gaat draaien. Kan dit kwaad voor de motor?

dit doe je langzaam zodat de stoter zich kan zetten en je zal zien dat hij even later wel goed oppakt

Bij de vaste stoters, hoe moet ik die 0,3 mm zien?

ik heb niet echt een beeld voor me van hoe het uitziet.

iemand maybe een plaatje?

Dat stel je af met voelermaten en dan dus tussen de stoter en de tuimelaar aan de klepzijde.

bij voorkeur afstellen met warme en draaiende motor, wel een kapje gebruiken dus anders wordt het zo'n bende.

Voellermaten kun je bij iedere automaterialenshop krijgen en volgens mij ook wel bij de bouwmarkt.

Het kapje kan je zelf maken, het simpelste is een kartonnen plaat over je distrbutiegedeelte zetten, utieraard met de flappen binnen de kop, dan krijg je nog wel wat olie in je motorruimte maar minder wijd verspreid.

Die gemakkelijke oplossing is zo'n ding nieuw kopen.

De allerbeste oplossing is een oud kleppendeksel paken en daar de bovenkant uitsnijden zodat je bij de klepjes kan komen, dat werkt vrijwel het schoonst.

ook een optie: voor de beunhaas:D

snijd een rand uit een boterdoosje aan de lange kant, en maak hem vast met de klepdekselplaatjes op je kop. ook dicht.:thumbup

Origineel gepost door henk 400rr

De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)

De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.

Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro's hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro's wat indrukken.

Betekend dit ook dat alle 3.0 liter blokken hydraulische stoters hebben? Ik wil er binnenkort een aanschaffen (3.0E), maar weet niet of sommige jaren met vaste of met hydraulische stoters uitgerust waren?

Ik durf daar geen uitspraak over te doen, ik neem aan dat de meeste 3.0 en 2.5 motoren hydro-stoters hebben, van de 2,8 zou ik eerder verwachten dat deze vaste stoters hebben.

Ik heb een blokje staan nu en snel ff klepdeksel gelicht. Is een blok (3.0E) van rond 1986 denk ik en heeft hydro stoters.

vaste stoters heb je toch alleen als je zware nokkenassen of hele oude CIH motoren heb?

mijn 2.0E heeft ook 86 in de kop staan maar daar zaten volgens mij vaste in:hmmz

(nu zowiezo omdat ze bij mn snelle nokkenassetje zaten)

Net wat ik al eerder schreef

Origineel gepost door henk 400rr

De CIH had officieel vanaf de 2.0 hadden ze hydraulische stoters en men zegt dat de 1.9 SR dit ook had (origineel). Degene die afwijkt hiervan is de 2.0EH en de 2.0Ei (i200 motor)

De rest had vaste stoters, origineel dan, maar er zijn een hele hoop van die motoren de naderhand hydraulische stoters gekregen hebben, dit ivm het onderhoudsvriendelijke hiervan.

Je kan het zien met het deksel eraf, als de stoter zeg maar boven de rand uitkomt kun je het onderscheid zien, de hydro's hebben een blauwachtig ringetje bij de kop, bij de vaste is dat dus niet zo, ook kun je hydro's wat indrukken.

Maar er wordt erg veel "geknoeid" en bovendien zijn het blokken met "een leven" achter de rug, dus je weet pas wat je verwachten kan als je de boel opentrekt.

ff over die kapjes voor over je distb huis.. kun je die nog wel nieuw kopen ??

heb het volgens mij al eens gevraagd, hier bij de dealert :agent

Geen idee eigenlijk, ik pak altijd zo'n oud kleppendeksel en slijp daarvan het "dak" eraf, dat werkt eigenlijk nog wel beter dan alleen een kapje boven je distributie.

Zeer mooie uitleg.

De bouten kan men die tussen de bankschroef een beetje

toe te draaien? Ging eigenlijk om een nieuwe halen bij

de opel garage omdat ze niet meer genoeg spannen en

bij hoge toeren terug tikken.

mvg Stef.

www.kadettcoupe.tk

Klopt, soms wil en goed gemikte klap met een redelijke hamer ook wel wat doen, wees wel voor zichtig, ik heb 1 keer in het donker gestaan toen zo'n moer bij het klemmen in de bankschroef wegschoot en door m'n TL-balk heen vloog.

Je moet nogal wat kracht zetten namelijk, gelukkig knalde de moer de goede kant op.

Maar ze moeten nog wel nieuw verkrijgbaar zijn.

Origineel gepost door Ghanz

ff over die kapjes voor over je distb huis.. kun je die nog wel nieuw kopen ??

heb het volgens mij al eens gevraagd, hier bij de dealert :agent

vraag maar eens na bij brezan, midlock zou ze nog in het program moeten hebben :thumbup

Heb vanmiddag voor het eerst eindelijk de moed verzameld om die kleppen te stellen, hij loopt nu beter, maar ik heb het anders gedaan omdat het op de manier zoals beschreven niet echt wilde lukken.

Het begon al toen ik het deksel eraf haalde, ik schrok wel een beetje, bij een van de tuimelaars was de moer er bijna helemaal af en bij 5 andere zaten ze heel erg los, maar als ik ze aandraaide sloeg de motor af, hoe rustig ik het ook deed. Ik heb toen de motor uitgezet en alles aangedraait tot ik met de hand voelde dat er geen speling meer inzat. Motor wilde toen slecht starten totdat ik hem wat meer lucht gaf dmv de stelschroef voor het stationair toerental op het gasklephuis. Nu loopt hij weer aardig, maar dat 3x een kwartslag aandraaien blijft problematisch. Is dit echt nodig?

PS: Mischien is het handig, vooral op een zondag, als je kijkt of die pakking die je nog had liggen ook nog goed is:(

Terug
Naar boven