• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: Kleppen stellen

Origineel gepost door Tafkam

... maar dat 3x een kwartslag aandraaien blijft problematisch. Is dit echt nodig?...

Ja, officiëel is het zelfs 4x, maar 3x is genoeg voor de DHZ.

Origineel gepost door henk 400rr

Ja, officiëel is het zelfs 4x, maar 3x is genoeg voor de DHZ.

Ok, zal ik het nog eens (nog langzamer) proberen.

Er is niet een bepaalde volgorde voor neem ik aan?

Omdat de motor draait tijdens het afstellen, niet echt. Ik begin voor en eindig achter, zo kan ik het wat beter bijhouden welke ik gedaan heb.

Nou, dat aandraaien wordt niks, kan er iets anders aan de hand zijn?

Kan em nog geen milimeter geven en hij slaat al af.

Ik had alles zo ver mogelijk aangedraaid, motor liep, zet hem uit en bouw alles dicht en ruim het oliebad op (zo'n boterkuipje en een stuk karton helpt ook niet echt) start hem weer.... niks :swear:swear:swear

Ik alles weer open, nog es wat rommelenen weer dicht, gaat het toerental als een gek heen en weer tussen 1000 en 2000.:swear:swear

Weer open en toen heb ik alles weer losgedraaid en bij stilstaande motor weer aangedraaid tot alles spelingvrij was, nog ff laten lopen om te kijken wat nog ging klepperen, die nog es aangedraaid en alles nog een heel klein tikkie en nu loopt ie als een zonnetje. Heb alleen nog geen proefrit gemaakt want met al dat open en dicht maken heeft de pakking het weer niet overleefd. Weer een paar dagen wachten want brezan heeft ze niet op voorrraad (denk dat ik er meteen maar een stuk of 3 bestel).

En de mobiel mee met de proefrit om de anwb te bellen:(

Nou, voor kleppenstelling doen zij het niet veel anders (slechts 1 slag), als het ergens anders ook nog zit, ik bedoel bijv. een slappe LHM of ingebrande kleppen dan kunnen zij al vlot en diagnose stellen.

Maar dit schiet ook niet op, leg het uit wat het probleem is aan de desbetreffende monteur en wat je zoal ondernomen hebt, wellicht zit hij/zij dan al wat op een spoor naar de oplossing.

dus je hebt kans dat ik een nieuwe kop moet hebben begrijp ik? (in het geval van ingebrande kleppen) Laten reviseren lijkt me een dure grap.

Het probleem is dat de motor door "een oorzaak" niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).

Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.

Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.

Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.

Het probleem is dat de motor door "een oorzaak" niet goed reageert, dat probleem kan erg simpel zijn, bijv. valse lucht of te arm afgestelt maar in het slechtste geval ligt het aan de kleppen of is de motor gewoon versleten (compressieverlies).

Wat de oorzaak nu is, is niet goed te beoordelen, misschien dat iemand met kennis van zaken die daadwerkelijk de motor en zijn gedrag even lijfelijk aanschouwt het beter kan beoordelen wat het is.

Koprevisie is altijd vrij prijzig, zeker als je het ook nog moet uitbesteden en is daarbij geen garantie dat de rest ook goed is, ik heb wel mensen meegemaakt die tot 3x toe de kop vlakten en de kop afpersten terwijl men wist dat de motor vastgelopen was, maw: soms is het beter om dan een ander blok op te halen.

Maar voordat je daar op vooruit loopt, kun je beter iemand dit even laten nakijken, dan weet je beter wat je daarna moet doen.

Ok, thanx

Zondag hebben we geprobeerd de kleppen te stellen en dat ging opzich prima..maar op een gegeven moment sloeg de auto af en deze wil nu niet meer aanslaan..ook hebben de stationair spoeier en lucht en zo ook wat bij gedraaid maar dit mocht niet baten..

Iemand bekent met dit??

Probeer te achterhalen of het ontstekingstijdstip niet aangepast moest worden, verder zou hij ook te krap kunnen staan of is de (bijv.) LHM misschien wat lam.

:hmmz indien je stoters vast staan hoef je ook niet veel meer te draaien, dus kan zwaar vervuild zijn:hmmz

Origineel gepost door Tafkam

Ok, thanx

zoals ik je reactie lees denk ik bijna dat je vaste stoters heb, ook vanwege het feit dat je een aantal los had staan bij het open gooien van je kleppen deksel

Ik snap niet hoe jullie bij een cih motor met vaste stoters de klepspeling kunnen afstellen bij draaiende motor.

Nog afgezien van de vette bende (met of zonder kapje) is het bijna onmogelijk om die speling tussen tuimelaar en klepsteel naukeuring te bevoelermaten. Dat gaat als een razende op en neer en of die 0.3 mm voelermaat er nou mooi strak tussendoor gaat of niet is haast onmogelijk voor elkaar te krijgen.

Ik doe het altijd met stilstaande warme motor en trek de tuimelaars van de cilinder die dan in compressie staat goed omhoog totdat je de maximum speling hebt die mogelijk is. Gaat de voelermaat er strak door dan is het OK. Anders afstellen, dus aandraaien of lossen.

Het mechanisme kan draaiend toch niet anders in elkaar zitten dan stilstaand?

Ben benieuwd wat men hier op te zeggen heeft.

Nog effe dit: mijn manta motor loopt echt perfect, daar hoef ik de kleppen niet draaiend voor af te stellen.

Hat kan wel omdat je ook aan de voellermaat kan voelen of hij klem zit of niet, maar zoals je het doet kan ook wel, als het maar met een warme motor is.

Vermoedelijk zijn het krukaslagers, vaak klinken die bij stationaire toerentallen of langdurig hetzelfde toerental. Nokkenaslagers kan ook nog maar dat hangt van het soort geluid af.

Verder is dat dus moeilijk te oordelen van achter de PC.

Goedendag,

Ik hbe dus een 3.0e motor met hydrostoters. Die heb ik sinds de revisie 10 jaar geleden eens laten lopen. Eerst olie door de motor heen gepompt met oude verdeler as op boormachine. Overal kwam olie uit. Tapeindes van de tuimelaars, bij de stoters.

De motor heb ik laatst 2minuutjes laten draaien. Nu zijn er 3 van 12 stoters hard geworden en de rest is helmaal slap. ik vind dit zelf redelijk rottig afstellen, aangezien de hele boel los is geweest. Ik bedoel dus eerste keer afstellen, met zachte stoters dan wiebelen al die tuimelaars.....

Ik hbe ook nog ene reserve blok stan met hydrostoters. Deze staat al 2maanden stil maar die zijn ngo steeds hard. Misshcien betere stoters? Maar kan ik die dingen opmaken en schoonmaken ofzo? En hoe lang blijven ze normaal hard?

Mvg Stefan

Terug
Naar boven