• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Ok, voor de volledigheid/

Volgens de haynes hebben de oudere 4 bakken een andere koppelingskabel( met zo'n clipje) + hevel. Ik hikzelf had het nieuwere type (1979), en daarbij is de kabel + hevel gelijk.

Idd ghanz je heb gelijk kabel is anders

Maar kabel van 5 bak past wel op de 4 bak anders om is lastiger

Bmw bak wouden ze mij ook al keer verkopen

Ik heb een monza 3 liter vraag: wat voor 5 bak kan daar onder. Ik weet dat een 265 kan, en een 240 ook. Als er een 265 onder gezeten heeft, en er komt nu een 240 onder, waar lopen we dan tegen aan? Ik bedoel dus eigenlijk: past het vliegwiel nog, moet het schakelmechanisme worden aangepast, en past de aandrijfas nog?

240 bak is korter, dus de aandrijfasa (tussenas) moet vervangen worden, wat het schakelmechanisme betreft, als je er 1 van een manta in zet kom je ±5cm te kort, bij eentje van een rekord/monza/senator, dan zit je goed.

Voor de rest pas alles behalve dus je koppelingsplaat, die heeft andere splines, kans is dat je darbij dus het vliegwiel/drukgroep moet mee vervangen omdat de diameter weer kleiner is.

@ jozo

de koppelingshevel van een 5 bak, verschilt normaal ten opzichte van die van een 4 bak.

enkel het bevestinginsoogje van je kabel is anders, dus de hevel van je 4 bak overzetten kan gewoon

@Fearless.. jammer he, dat het niet past. die bakken van een bmw gaan voor minder van de hand :D

1237833489_6_p2bh.jpeg

dat lag er bij Rick in.

als ik het goed heb.

@chriske wrote:een rekord e diesel voor 1984 had deze een 4 of 5 bak of is die in allebei uitgebracht

en past die achter een 2.5E van een monza

grtz

heb deze 4-bak van die diesel gekocht maar als ik kijk , in de vraagbak ( van P.H. OLVING )

staat er in dat deze 4-bak met sportschakeling

iemand daar ervaring mee of mss meer uitleg

heb er 30€ voor gegeven ( vond het gelijk een koopje )

grtz

Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er "sport" aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo'n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.

De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.

@henk 400rr wrote:Het klopt wel wat je schrijft, maar wat er "sport" aan is, is mij een raadsel vlgs mij is het gewoon zo'n gietijzeren 4-bak met een dikkere uitgaande as.

De overbrenging zal wel iets anders zijn van de 1e paar versnellingen.

vond het al raar een diesel met een sportschakeling

maar kom zal hem wel eens inbouwen achter een cih blok mss die 2.5 is dezelfde lengte of die automaatbak

anders achter een 1.9sh

zal wel voelen waar het verschil mss zit denk ik

grtz

Er zijn eigenlijk maar 2 types bakken die evenlang zijn dan de automaatbak en dat is de 262/264 4-bak en de 265 5-bak.

De 240 is korter en vlgs mij is de ZF-bak evenlang als de 240 en de gietijzeren bakken zijn dan weer korter dan de 240, je hebt nog wel de gietijzeren 4-bak met overdrive, dan zit er een aluminium klokhuis achter, hoe lang die exact is, dat weet ik niet.

sowiso hebben al deze bakken een dikkere uitgaande as, net zo dik als de automaat bak (degene met de overdrive weet ik niet zeker, dacht ook dikker) de enigste met een dunne uitgaande as is de reguliere gietijzeren 4-bak.

dank u voor de info

volgens ik meen te herinneren ( 4-bak ligt niet thuis )

is het een bak met alu klokhuis achter

zal nog eens bekijken

grtz

Die diesel-bak met sport-schakeling is gewoon een 4-bak met de korte versnellingspook!

Bij de Rekord had je deze pook (net als de Manta) met zo van die lange schakelstangen maar die met

"sportschakeling" heeft een staartstuk dat die stangen vervangt en ook die korte pook levert.

@chriske wrote:dank u voor de info

volgens ik meen te herinneren ( 4-bak ligt niet thuis )

is het een bak met alu klokhuis achter

zal nog eens bekijken

grtz

je hebt deze dus, de 4-bak met overdrive.

GK-009.jpg

@H-400 wrote:Die diesel-bak met sport-schakeling is gewoon een 4-bak met de korte versnellingspook!

Bij de Rekord had je deze pook (net als de Manta) met zo van die lange schakelstangen maar die met

"sportschakeling" heeft een staartstuk dat die stangen vervangt en ook die korte pook levert.

Heeft iemand een foto van deze bak? Volgens de tekeningen is deze smaller dan het bekende 4 bakje met de stangen.

officiëel is het deze:

GK-012.jpg

maar je bedoelt denk ik deze:

getrag262264.jpg

Ook hier, heeft het niks met sport te maken, is gewoon een 4-bak die wat meer hebben kan.

Ok, het zal dan de voorste van de twee zijn. Ik dacht altijd dat deze kleiner was. Volgens de Olyslager werd deze bak (ook) gebruikt in de 2.3 diesel Rekord E.

Oh, maar dat klopt wel, ook de link die ik eerder aangaf zegt precies hetzelfde, overigens alleen voor Rekord E1 met de 2.3D.

Maar vlgs mij was dat slechts een gietijzeren bak met een dikkere aandrijfasuiteinde en wat langere schakelstangen, qua grote was hij verder gelijk aan de andere gietijzeren 4-bakken.

De aluminium 4-bak zat voor zover ik weet alleen in de Monza / senator A1

Ik ben bezig met een Omega blok in een Rekord, nu past alleen de cardan-as niet meer.

Weet iemand toevallig of de "kraaienpoot" van een 4-bak Rekord zo in een R25 van een omega kan?

Terug
Naar boven