• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Fijn om te weten, koop er binnenkort nog 1 bij voor achter een xe.

Wat voor koppeling heb je gebruikt op je 6cilinder?

@henk 400rr wrote:@chriske wrote:dank u voor de info

volgens ik meen te herinneren ( 4-bak ligt niet thuis )

is het een bak met alu klokhuis achter

zal nog eens bekijken

grtz

je hebt deze dus, de 4-bak met overdrive.

GK-009.jpg

Hallo Henk

heb jij toevallig meer informatie over die 4 bak met overdrive?

werkplaats boek of zoiets?

ik ga binnenkort dit type bak monteren dus alle info is welkom

gr Rob

Vast wel iemand hier die weet of een 240 bak goed op een rekord 2.0s gaat.

Rij nu met een 4 bak, heb een 240 liggen. Maar weet de verhoudingen van beide bakken niet.

Vind dat de 4bak nu te hogen toeren maakt bij de 120.

Heren techneuten,

betreft een 240 bak. Onderstaande veer komt uit de dop met imbus. Wat is de funktie van deze veer?

408682727.jpg

408682726.jpg

Hoi Olaf,

Bedankt voor je reactie. Nee het is ook geen probleem, maar als ik niet zelf hoef te maken scheelt dat altijd weer. En als je dan iets van Opel kunt ''hergebruiken'' vind ik dat netter staan.

Gr Dennis

Hallo,

Ik ben bezig met een ombouw van een 1200 naar een 2.0s in een kadett c sedan. Daar heeft altijd een tn180 bak onder gezeten en nu komt daar een getrag 240 onder. Welke baksteun moet ik gebruiken, of wat moet ik hier aan aanpassen?

Hoi Dennis,

De C-kadett ken ik niet zo goed maar de B-kadett des te beter. Ik verwacht dat er niet een standaard versnellingsbaksteun past maar dat je zelf iets moet maken. Echter als je begint aan zo'n ombouw dan mag een versnellingsbaksteun niet het probleem zijn.

Groeten Olaf

@JOZO wrote:Heren techneuten,

betreft een 240 bak. Onderstaande veer komt uit de dop met imbus. Wat is de funktie van deze veer?

408682727.jpg

408682726.jpg

Is dat niet om de bak in de juiste versnelling te houden?

Wat is de beste manier om een getrag 240 goed te monteren onder een c kadett sedan met automaat tunnel? Dus welke baksteunen, waar moet ik rekening mee houden?

Hallo CIH-rijders,

In mijn Blitz heb ik een Getrag ingebouwd maar de koppelingskabel die ik nu heb, uit een Monza, die is te kort. Ik heb dus een langere kabel nodig. Is er een type Opel waar een langere koppelingskabel in zit? Of kan ik een nieuwe op maat laten maken, en waar kan dit dan?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten Olaf

@olafspoolder wrote:Hallo CIH-rijders,

In mijn Blitz heb ik een Getrag ingebouwd maar de koppelingskabel die ik nu heb, uit een Monza, die is te kort. Ik heb dus een langere kabel nodig. Is er een type Opel waar een langere koppelingskabel in zit? Of kan ik een nieuwe op maat laten maken, en waar kan dit dan?

Graag hoor ik van jullie.

Groeten Olaf

Bij remkaflex maken ze elke lengte die je wilt....weliswaar niet goedkoop, en voor jouw aardig uit de richting (alkmaar)

Bedankt voor je antwoord. Ik had Remkaflex zelf ook al gevonden maar ik ga ze dan wel even een offerte laten maken.

Is er niet een andere Opel waar standaard een langere kabel in zit?

Groeten Olaf

Ik wil bij een 240 bak de keerringen vervangen. De achterste van de aandrijfas kan ik zo te zien wel eruit wrikken met wat parkers, maar aan de prise as is me niet geheel duidelijk hoe die keerring zit. Hij zit achter de bus met stuk of 8 M6 boutjes waarmee het lager opgesloten zit, maar ik zie wel een stuk keerring zitten maar ook een vlakke ijzeren ring. Hoort dit ook bij de keerring? Dus kan ik daar ook een gat in boren en proberen los te wrikken met wat parkers? Of moet deze op een andere manier eruit? Ik heb geen idee hoe de originele keerring eruit ziet en nog belangrijker is deze nog leverbaar?

Dus als iemand iets weet, voordat ik het sloop en niks meer heb...

Opgelost. Stom dat ik het niet eerder zag maar is gewoon een rubberen keerring die je eruit kan wippen

Terug
Naar boven