• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

apk weigeren???

origineel gepost door Fearless

Sommige personen zou ik ook zo weigeren.

Ook de personen die zelf hun auto gaan repareren.

Sommige lui beunen dan maar wat raak en dan moet het maar weer goed zijn voor de apk. Kan je hem alsnog weer een keer afkeuren.

zie het probleem niet

als iemand zijn afgekeurde wagen voor de 2de keer aanbied en het is weer afkeur,omdat het slecht is gerepareerd, laat je hem 2 keer betalen, leert men het wel af

daar lijkt mij niets mis mee

overigens zijn er stations die rekenen 1 x keuring, bij reparatie voor herkeuring niet, dat is netjes

anderen vragen voor herkeuring ook weer centen, lijkt mij overdreven

oveigens wil men best meedenken bij het station waar ik al jaren kom

na ontluchten en monteren van nieuwe remschoenen bleef ik achter teveel remdruk verschil hebben

men begrijpt dat die schoenen even in moeten lopen en pas na een aantal kilometers optimaal werken, en dus kon ik naar huis ondanks het remdrukverschil, met goedkeur

tis ook ene beetje hoe je je opstelt naar een apk station, men weet van mij inmiddels dat als ik kom voor herkeuring dat het zaakje weer in orde is

origineel gepost door TonSR

als jij je planning dus danig opstel dat er geen tijd is voor die oldie doe je naar mijn idee iets toch niet helemaal goed en denk ik dat je teveel hooi op je vork neemt.

Nope. Nogmaals, lees je wel goed? Het komt omdat ik qua oldtimers juist vaak de troep aangeboden krijg. Slecht onderhouden, diverse punten die net wel/net niet afkeur of een adviespunt zijn, roest etc.. Keur je zo'n ding af komt de eigenaar zeiken, want het is allemaal onzin etc.. Nee, ik ben er klaar mee. Zeker met de rommel van mensen die goedkoop willen rijden. Dit neemt niet weg dat goed onderhouden oldtimers best welkom zijn.

maar goed ,het is niet op jouw persoon of bedrijf gericht maar in het

algemeen bedoeld,dus voel je niet gekwetst dat is en was niet de bedoeling

Dat snap ik, maar ik voel me dan weer wel geroepen me enigsinds te verdedigen... Heel eerlijk gezegt heb ik de indruk dat je enkel reageert op "tijd", en de rest wat ik zeg eigenlijk negeert... Klopt dat? (ook dit is geen aanval!)

en wat betreft een kwartiertje over een keuring doen dan kan ik je

wel menig bedrijf hier in de omgeving opnoemen,en geen kleine

bedrijven dat kan ik je wel verzekeren.

vgr tonsr.

Groot of klein zegt niks qua duur van het keuren. Het zegt meer hoe de keurmeester kijkt. Goed, of halfgebakken. Om alles goed te controleren ben je +/- ee halfuur bezig. Een kwartier is echt een illusie en alleen mogelijk als je een APK Aso bent, die vrijwel alles wat op eigen kracht binnenkomt goedkeurt (en ja, ook ik ken een aantal stations die zo te werk gaan).

Moderne auto's hebben uiteraard ook mankementen, daarintegen zijn onderdelen makkelijker te verkrijgen (en sneller), en heb je niet temaken met allerlei afwijkende eisen (hogere CO-limiet etc.), daar komt het meer op 1 eisenpakket neer, met wat uitzonderingen. Iedereen heeft uiteraard een bepaalde soort auto's het liefst. Het meerendeel van mijn klanten rijdt modernere auto's, daar wil ik mij op richten. Het gaat om mijn klanten, en wat die willen, dat vind ik belangrijk.

Ter afsluiting, nog even voor de duidelijkheid: Nee, ik heb niks tegen oldtimers :) Ik heb er zelf ook een gehad (1976 Camaro 5.7 v8)

Bij mij verloopt het overigens zo, ik kijk de auto na. Is hij goed, meld ik hem af en kost het de klant 40 euro (Misschien duurder dan andere bedrijven, maar itt de verhalen die ik hoor over die goedkopere stations, verzin ik geen afkeurpunten*).

Mankeren er toch dingen aan, haal ik de prijzen bij elkaar voor de onderdelen die nodig zijn. De klant beslist dan, of hij (of zij) de auto wel (of niet) gemaakt wil hebben. Zonee, kost het nakijken van de auto 25 euro. Als ik hem op een later moment moet repareren voor keuring, kost het ook 25. Die 25 krijgen ze als het ware terug: 15 euro bij de onderzoekskosten die ze eerder moesten betalen, en dan is de APK betaald.

*Gelijk ook maar even terugkomen op de andere bedrijven, die adverteren met een APK voor 15, 17,95 of 20 euro: Dit kan nooit uit. Ik heb de exacte bedragen op dit moment niet voor handen. Maar let op, stel je brengt je auto naar KwikFit voor een APK (ik noem maar een zaak..), de APK kost 17,95 (dat staat immers in de advertentie/op de gevel).. Waarom kan het niet uit?

Van die 17,95 moet het e.e.a af:

1. De afmeldkosten zijn 5,-

2. Afschrijving apparatuur (brug, CO-/roetmeter, remmentestbank/vertragingsmeter, brugkrik etc..)

3. Arbeidsloon (voor de monteur die de keuring uitvoert, die doet het niet gratis, herexamens zijn niet heel goedkoop ook)

4. Het pand zelf (verwarming, electronica, gereedschap etc), een percentage uiteraard

5. De 30% winstbelasting uiteraard...

Reken maar uit wat je dan overhoud... ;)

kwik fit rekent dan ook pertinent kosten voor herkeuring, en dar moeje sowieso wegblijven omdat als er 1 bedrijf is waar gigantisch wordt gerotzooit het kwik fit wel is

veelal onterechte afkeur op banden, remmen, uitlaten, etc, allemaal onderdelen die zij ook verkopen zo hun eigen markt/werk creeren,

wat weet jan modaal nou, die zegt 9 van de 10 keer, maak maar en zo verdient men op ene apk nog een berg onnodig geld

wegblijven

op voorhand waardeer ik het dat je goed werk wilt leveren,deden de meeste bedrijven dat maar,dat blijf dus altijd een vraagteken.

je werkt op afspraak ok,stel ik bel voor een afspraak,jevraagt het een en ander

auto kenteken naam,noem maar op,dan hoor je hij is,bvb, van 1971 dus een oldie

dan neem je de afspraak aan ,en hij komt en dan blijkt het een barreel te zijn

dus iemand die lekker goedkoop wil rijden,wat doe je dan stuur je deze man dan gewoon weg,ik vindt persoonlijk dat je dat niet kan maken,ondanks

dat je

bvb al weet dat het afkeur is.

dat is het gene wat ik probeer te zeggen.je kan van te voren bij een afspraak maken door de telefoon niet de staat van een auto bepalen.

maar goed we kunnen hier nog veel langer over doorgaan,wij hebben allemaal

een mening hier over,en dit is mijn mening.

vgr tonsr.

In eerste instantie het ding nakijken voor APK is geen probleem. Vervolgens merk ik wel met welk type klant ik temaken heb (type: Jeej! Geen belasting betalen! Oldtimerverzekering! Goedkoop! of type liefhebber), in het 2e geval is er zoals al gezegt geen vuiltje aan de lucht. Voor de zuinige krent die goedkoop rond wil rijden, die geef ik een briefje met de afkeurpunten en betaald gewoon onderzoekskosten. Blijkt bij herkeuring dat hij het allemaal zo goedkoop mogelijk geprobeerd heeft om te fiksen (en het dus nogsteeds niet aan de keuringseisen voldoet), dan houd het op en keur ik de auto af, en wil ik zo'n auto gewoon niet meer zien, omdat ik mn tijd eraan verspil, snap je :)

Ik ben niet moeilijk, wat voor APK gewoon mag, dat mag en daar heb ik totaal geen moeite mee, dat keur ik dan gewoon goed, maar wat niet mag voor APK, daar brand ik mn vingers niet aan. Je zult namelijk zien, een ander doet niet anders en heeft nooit wat, als ik het 1x probeer krijg ik geheid een steekproef :)

Een liefhebber verzorgt de boel, die wil dat zijn auto nog lang goed blijft. Toen ik mn Camaro nog had was ik zelf geen keurmeester, een collega keurde hem dan. Die auto kwam er altijd gewoon doorheen. Zelfs adviespunten wilde ik niet op het rapport hebben, gewoon alles repareren en dan pas weer voor APK.

Mijn eigen auto (Golf mk3 station TDI) had voor APK roest bij de dorpel (binnenkant), nog lang geen afkeur. Een van mn monteurs heeft hem 's avonds gelast, rotte bende er tussenuit en vers plaatwerk erin. Zo ga ik met mijn auto's om. Ik ben een zeikert (al zeg ik het zelf), en mijn auto moet gewoon goed zijn.

Ik heb het liefst een auto waar niks aan mankeert, even goed nakijken en afmelden. Dat is sneller verdienen, als er niks aan een auto's mankeert kan ik er 10 op een dag doen ongeveer, 10x40 is toch 400 euro :) x5 is 2000 per week, aan APK's.. x4 is 8.000 euro per maand, puur verdiend met APK :) Dus nogmaals: Bij mij is de klant niet de enige die hoopt dat er niks aan de auto mankeert voor APK :P

Ohja die bedragen (die ik vraag) zijn incl. btw. Die genoemde 8.000 gaat dus nog e.e.a aan BTW vanaf, 30% winstbelasting, etc. etc. etc... Echt rijk word je niet van een garagebedrijf, maar dat is ook niet mn doel :)

origineel gepost door Destruction Toen ik mn Camaro nog had was ik zelf geen keurmeester, een collega keurde hem dan. Die auto kwam er altijd gewoon doorheen.

)

toch enigzins verdacht:P

origineel gepost door mallemalle

origineel gepost door Fearless

Sommige personen zou ik ook zo weigeren.

Ook de personen die zelf hun auto gaan repareren.

Sommige lui beunen dan maar wat raak en dan moet het maar weer goed zijn voor de apk. Kan je hem alsnog weer een keer afkeuren.

zie het probleem niet

als iemand zijn afgekeurde wagen voor de 2de keer aanbied en het is weer afkeur,omdat het slecht is gerepareerd, laat je hem 2 keer betalen, leert men het wel af

daar lijkt mij niets mis mee

overigens zijn er stations die rekenen 1 x keuring, bij reparatie voor herkeuring niet, dat is netjes

anderen vragen voor herkeuring ook weer centen, lijkt mij overdreven

oveigens wil men best meedenken bij het station waar ik al jaren kom

na ontluchten en monteren van nieuwe remschoenen bleef ik achter teveel remdruk verschil hebben

men begrijpt dat die schoenen even in moeten lopen en pas na een aantal kilometers optimaal werken, en dus kon ik naar huis ondanks het remdrukverschil, met goedkeur

tis ook ene beetje hoe je je opstelt naar een apk station, men weet van mij inmiddels dat als ik kom voor herkeuring dat het zaakje weer in orde is

Jij ziet het probleem niet, omdat jij de boel wel netjes voor elkaar maakt.

Ik krijg te maken met figuren die dat dus niet doen.

Keuren kost 40 euro........als ik hem afkeuren moet en ze willen hem zelf maken, betalen ze alleen de keuringskosten. Als de boel goed voor elkaar gemaakt is wordt ie afgemeld. Dan hoeven ze verder ook niets meer te betalen.

Laatst had ik een figuur die zn schroefset te laag had staan, veren los...en een koplampje los.

Koplampen waren gemaakt maar de veren lagen nog net zo los als eerst.

Toen heb ik zelf maar actie ondernomen want ik blijf niet aan het controleren.

dan kun je toch aangeven, bij ondeugelijke reparatie, dat men de derde keer weer keuringskosten moeten betalen?

je komt over alsof het aan de orde van de dag is, dit soort situaties

als ondernemer dien je creatief te zijn in je werkwijze, zo ook met dit soort situaties

origineel gepost door Destruction Toen ik mn Camaro nog had was ik zelf geen keurmeester, een collega keurde hem dan. Die auto kwam er altijd gewoon doorheen.

)

Nee, dat is niet verdacht. Dat is gewoon omdat er nooit wat aan mankeerde. Ik ben een zeikert en mijn auto's moeten in orde zijn. Vrij logisch gevolg is dan ook dat ze soepel door de APK komen :)

Ik keur nu mn eigen auto's, dat lijkt me veel verdachter? Maar nee, ik keur mijn eigen auto zoals elke andere. Wat mag, dat mag. Wat niet mag, is afkeur en zal ik moeten fiksen.

toch jammer dat dergelijke bepaling niet te vinden is.

moeten we de "meester" maar gaan bezoeken, en zijn benz de zelfde medicatie geven

als de auto in kwestie :P

origineel gepost door Destruction

)

Nee, dat is niet verdacht. Dat is gewoon omdat er nooit wat aan mankeerde. Ik ben een zeikert en mijn auto's moeten in orde zijn. Vrij logisch gevolg is dan ook dat ze soepel door de APK komen :)

Ik keur nu mn eigen auto's, dat lijkt me veel verdachter? Maar nee, ik keur mijn eigen auto zoals elke andere. Wat mag, dat mag. Wat niet mag, is afkeur en zal ik moeten fiksen.

Ik keur mijn eigen auto ook en wat afkeur is moet ook gewoon gemaakt worden lijkt me logisch. Maar wat je eerder zei over dat je zeg maar die 'troep' weigert die weinig tot niet onderhouden wordt dat kan mag gewoon niet ik snap je echt wel die slecht onderhouden troep wordt wordt je gewoon echt niet vrolijk van het kost net ff dat meer tijd om te keuren en er mankeerd altijd wel wat aan

Precies

Je kan niet altijd het mooie werk hebben ik keur ook liever auto's van 3 jaar oud e 10000km op de teller of vrachtwagens van een jaar oud maar ja ik krijg ze ook wel eens an 25 jaar oud en ik keur ze toch ik moet wel

origineel gepost door TheGeneral

origineel gepost door Destructionverhaal over oldtimers en APK

Maar wat je eerder zei over dat je zeg maar die 'troep' weigert die weinig tot niet onderhouden wordt dat kan mag gewoon niet ik snap je echt wel die slecht onderhouden troep wordt wordt je gewoon echt niet vrolijk van het kost net ff dat meer tijd om te keuren en er mankeerd altijd wel wat aan

Dat het niet mag, tsja.. Nogmaals, ik ben zelfstandig ondernemer, de erkenning voor APK etc. staat allemaal op mijn naam. Als ik alle auto's die gebracht worden zomaar moet aannemen heb ik geen andere keus dan APK-Aso worden, dat wil zeggen: Alles wat gebracht wordt goedkeuren. En daar pas ik voor.

Ik wil mijn werk goed kunnen doen, en ergens houd het gewoon op. Je kunt immers maar keuren tussen 8.00 en 17.00u, en buiten dat heb ik ook een prive-leven. Goed onderhouden oldtimers heb ik totaal geen moeite mee (laatst nog een '82 Talbot Matra..), maar vaak is het gewoon weer die troep van zuinige hollanders die voor een kwartje de wereld rond willen rijden.. En daarom ben ik er klaar mee; "vreemde" oldtimers stuur ik naar een ander, het kost teveel tijd.

Ik kan sowieso ook alleen op afspraak werken ivm de hoeveelheid vaste klanten doe ik op dit moment al heb. Even out of the blue een auto komen droppen voor APK gaat bij mij dus niet werken. Dan beland je achteraan de planning, wat kan betekenen dat je je auto enkele weken kwijt bent, voor ik eraan toe kom.

dat is ook lekker geven ze je compliment dat je het netjes en goed hebt gedaan en als nog keuren hem af. zal je wel flink van gebaald hebben.

Auto mag niet geweigerd worden. Prijs en datum om de auto te keuren mag wel verschillen! Voor 3000 euro keur ik em in 2018.

Goed?

Sjupke`

Terug
Naar boven