• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Armanstra’s 400R LET

billathome: Het forum is inderdaad om elkaar te helpen :thumb

Fearless: Past net met 17 inch bij mij, dacht dat Rik wel 16 inch velgen had die pasten.

Denk niet dat het met 15 inch mogelijk is, dus ronal's zal je bij mij niet gaan zien.

Krijg ik de vraag waarom de weegschaal in de garage staat.

Met als antwoord "voor Sonja Bakker, hij word te zwaar" :shock:

Maar "onafgeveerd" toegevoegd gewicht krijg je er echter niet meer af :jerry :jerry

Lichtere remklauwen compenseren wel iets, hierbij wat foto's ter info.

Originele geventileerde schijven.

P1050362_zpsiyvflncd.jpg

Omega 3.0 24V schijven.

P1050368_zpsm1p40nhp.jpg

Golf R32 schijven.

P1050365_zpszp1vgmcx.jpg

Remklauwen omega 3.0 24V.

P1050002_zpsg1nvhzhy.jpg

Remklauwen Peugeot 607.

P1040998_zpsgygjhfdx.jpg

Vooraan dus over op 5 gaats naven dus moeten we het achter ook weer aanpassen.

Aan de al aangepaste Volvo steekassen naar 4x100 gaan we maar niet verder prutsen.

Dus weer een 740 achteras opgehaald op hetzelfde adres als de vorige as.

Ditmaal een 3.91 overbrenging, heb er nu alleen de steekassen van nodig om over te zetten.

P1050370_zpsotkgdppp.jpg

P1050371_zpsmyxhgukm.jpg

Grote gat voorzien van schijfje en daarna vast gelast.

IMG_1054_zpsm7ek1jar.jpg

Vervolgens een mal gemaakt voor 5x120 voorzien van boorbussen, en deze gaten overgenomen

IMG_1058_zpsaf41v7sq.jpg

En dan heb je 2x4 tapeinden en ja dan kom je er voor 5 gaats dus 2 stuks te kort king:

P1050373_zps8o8xjwjw.jpg

Ik kom geregeld op dit forum, maar dit topic was me tot op de dag van vandaag compleet ontgaan? :hmmz

Dit is hoe een restauratie hoort te zijn!

De beschikking over de juiste kennis, inzicht, fantasie en het benodigde gereedschap om dit alles te verwezenlijken.

Wel leuk om te zien dat je naast de c20let die ik zelf ook wil gebruiken, ook gebruik maakt van een 265, volvo as en meerdere zaken die ik op de planning heb staan en/of al op de plank heb liggen.

Ben zelf ook niet zo van het updaten & posten van foto's (ben sinds 2011 bezig) maar als ik zo'n topic als dit (of dat van Ben) zie, dan moet ik van mezelf toch meer foto's gaan maken om het hier zo nu en dan eens te kunnen delen.

Succes met de vorderingen (dat zal vast wel goed komen) en ik blijf je zeker volgen! :thumb

Emiel-Manta: updaten & posten van foto's dacht ik ook nooit te doen, maar moet zeggen dat het met zulke reacties wel leuk is :thumb

Na het 5x120 geknutsel wat eigenlijk later in het project hoorde gaan we weer terug in de tijd.

Wilde graag een polyester motorkap en de eerste ging aan mijn neus voorbij, toen er weer een op marktplaats voorkwam dacht ik die is voor mij.

Kap in spuitplamuur gekocht in een slecht verlichte hal bij de voordeur, volgende dag bij daglicht toch wat twijfels over de staat ervan.

Een begin gemaakt met schuren en daar werd ik niet echt vrolijk van. :hmmz

Erg veel plamuur bovenop de kap met zelfs vreemde scheuren erin, en dan komt deze metalen plaat boven water :swear

P1030837_zpslin0abon.jpg

P1030838_zpsvrnv41ql.jpg

Blijft er dus dit over.

P1030835_zpsevb3fbzf.jpg

P1030834_zpsrt5j47kf.jpg

Na een slapeloze nacht het volgende bedacht: 3 lagen polyester op een originele motorkap.

P1030832_zpsss58glsf.jpg

Deze "plaat" vervolgens pas gemaakt voor het gat in de kap.

P1030836_zpsn5gy8uon.jpg

Vervolgens vastgekit met ruitenkit en met een lamellenschijf op de scheidingsnaad een "geultje" van 6-8 cm breed gecreëerd om te bewerken met polyester.

P1030839_zpsmtsoeatx.jpg

Neem aan dat de motorkap al eens een klapper heeft meegemaakt.

Het onder frame was gescheurd en met plamuur gerepareerd :shock: ditmaal ingeslepen en met polyester hersteld.

Waar mogelijk aan de onderzijde bij de ingelegde plaat nog wat extra polyester ter versteviging.

P1050386_zpsctvjpbxt.jpg

Ook de hoek van de motorkap was flink om zeep en was met twee lange M8 bouten en flink wat polyesterplamuur bewerkt.

Hiervoor een nieuw metalen houdertje gemaakt en het onder frame alsmede de hoek van de kap voor zien van nieuw polyester.

P1050385_zps1p6oebyj.jpg

Als laatste nog een plaatje van de kap op de auto.

P1030842_zps9ggeamq3.jpg

Bekend verhaal, ik had er ook een keer 1 gekocht waarvan ik uiteindelijk alleen de luchthappers heb gebruikt. :D lijkt bij jou wel of er ooit een diesel bult van een rekord op heeft gezeten oid.

Vermoed dat er inderdaad wel zo'n overdreven scoop op heeft gezeten, zonde want een 400 kap heeft origineel al uitstraling genoeg.

Het idee van in plaats van de dekplaat te repareren gewoon een nieuwe op het poly frame te monteren is nooit bij me opgekomen. :thumb

Heb al vaak gehoord dat polyester wat scheurtjes gaat vertonen als het zich "gaat zetten" in de loop van de tijd.

Echter dat het zoveel leeft (uitzet/krimpt) is nieuw voor mij, zou wel deze scheurtjes kunnen verklaren natuurlijk. :hmmz

Gaan we verder met de verlichting aan de voorkant. Omdat niet alle spiegels in de koplampen apk waardig waren besloten e.e.a. aan te passen.

Zo was het dus.

P1020377_zpshf4m4spq.jpg

Een ombouw volgens het mantablog uitgevoerd.

P1050392_zpsq4xjkvan.jpg

en voila een set depo angel eyes van een bmw E30 gemonteerd.

P1040680_zpsgilrrxlv.jpg

En dan ziet het er zo uit op de auto.

P1040461_zpshjun0oxg.jpg

Vervolgens pinkers van een capri mk3 aangeschaft.

P1030843_zpsq7zhi1l1.jpg

Bevestigingsbeugeltje gemaakt.

P1040449_zpslduu9nfu.jpg

d.m.v. kit bevestigd.

P1040456_zpszvpzotg4.jpg

Bevestiging in de bumper gemaakt en vastgekit met ruitenkit.

P1050398_zpssb9sdpku.jpg

en vervolgens weer gemonteerd.

P1050401_zpsvtqkwqr4.jpg

en de voorzijde.

P1050402_zpsy95pobdu.jpg

@louwe 16 klepper wrote:Ben maar gewoon eerlijk

Maar persoonlijk vind ik die angel eyes n misser

In n verder superr project....

Maar n.ieder moet natuurlijk gewoon doen wat die zelf.mooi vind

is ook geen kritiek maar n mening ;)

Zelf heb ik destijds lang getwijfeld of ik er e30 lampen

Met n.zwart kruis in m.n 400 zou plaatsen

Heb r uiteindelijk voor gekozen t niet te doen.....

Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze :thumb , maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt.

Heb er zelf ook nog steeds twijfels over, maar als het op het eind me niet aanstaat gaan er gewoon een paar andere lampen in.

Een ding is zeker het blijft altijd een replica en word nooit een originele.

Replica of niet, ik heb meer dan respect voor deze wagens die met liefde en knowhow in elkaar gestoken worden!

Ik ken originele 400's waarvan ik denk "doe er iets aan" of die is verloren en dan zie je een project als dit en dan

weet je dat de juiste wagen soms niet bij de juiste eigenaar is.

Keep on the good work!

Omdat ik het niet eens was met de spleet tussen grill/koplampen en voorbumper besloten dit toch maar te veranderen :D

P1040461_zpshjun0oxg.jpg

Dus begonnen met de bumper in tweeën te zagen, vervolgens een stukje polyester gecreëerd en dit op een strookje van 3a4 cm breed gezaagd.

De delen met onder een hoek gezette beugeltjes vastgemaakt met schroefjes.

P1040462_zpsjlzvhpm6.jpg

P1040464_zps0cclz8ay.jpg

Daarna eerst de binnen zijde voorzien van een laagje polyester, vervolgens de buitenkant en weer netjes afgewerkt.

P1040470_zpsirn6pom0.jpg

P1040469_zpsqpvbo613.jpg

Top hoor Armand, ziet er strak uit. :thumb

Ik zie al dat het bij jou ook het nodige polyesterwerk vergt om het naar je zin te krijgen ;)

Die spleet hoort gewoon bij de ralley-400's. Die wagens waren ook niet gemaakt om optisch perfect te zijn.

De brede straatmodellen hadden er ook van maar werd wel wat gecompenseerd door de lijst die onder de neus loopt.

Je oplossing vind ik echt knap maar ik mis die lijst...

Ben:

Heb inderdaad ook het nodige polyesterwerk uitgevoerd, heb jammer genoeg niet van alles :kewlpics.

Zoals ik al eerder vermelde echt goede sets bestaan volgens mij niet.

Herman & Louwe:

Denk dat we aardig op een lijn zitten wat betreft hoe een 400 er uit hoort te zien.

Zoals je kunt zien in mijn vorige post op de 1ste en 2de foto zie je de zwarte metalen lijst op de vloer liggen.

Op de manta in de startpost heb ik op aanraden van een vriend destijds een nieuw setje ronde lampen van het merk taifun gekocht. (als mijn geheugen me niet in de steek laat)

Dit set had een perfecte pasvorm en de metalen lijst sloot hierbij perfect aan, bij het Irmscher set past deze lijst echter voor geen meter.

Heb als eens gekeken of ik een oplossing had om zelf iets te creëren of aan te passen maar tot op heden schiet mijn creativiteit voor dit item te kort.

Die Taifun's had ik zo'n 25 jaar terug ook gekocht, ik herinner me dat ze voorgevormd waren (onderaan) waar die lijst

in paste. Ze hadden zelfs een éénvoudig "kliksysteem" om de kruislichten te verzetten als je zwaar beladen bent.

Die in m'n 400 zijn van Irmscher, en die heeft die lijst wel maar die is niet verbreed, ik denk dat de rand waar de verbreding

naar de spatborden omhoog loopt in de weg zit voor die lijst. Ik ken een poster van Opel motorsport waar je duidelijk

ziet dat zelfs die lui van Irmscher de lijst bijgeknipt hebben, deze:

@H-400 wrote:Die Taifun's had ik zo'n 25 jaar terug ook gekocht, ik herinner me dat ze voorgevormd waren (onderaan) waar die lijst

in paste. Ze hadden zelfs een éénvoudig "kliksysteem" om de kruislichten te verzetten als je zwaar beladen bent.

Die in m'n 400 zijn van Irmscher, en die heeft die lijst wel maar die is niet verbreed, ik denk dat de rand waar de verbreding

naar de spatborden omhoog loopt in de weg zit voor die lijst. Ik ken een poster van Opel motorsport waar je duidelijk

ziet dat zelfs die lui van Irmscher de lijst bijgeknipt hebben, deze:

Omdat het misschien wel twee jaar geleden is dat ik dat ik de bumper veranderd heb deze morgen op zoektocht gegaan op zolder naar de metalen lijst.

Was zelf nieuwsgierig naar hoe de problemen met pasvorm er precies uitzagen.

Metalen lijst is het minste probleem, dit is kwestie van de zaag erin en beetje vijlen.

P1050406_zpss0buhsnf.jpg

Echter het volgende probleem is wat lastiger.

Omdat de kappen middels de twee draadeinden bevestigd worden via het metalen frame zijn de kappen aan de onderzijde in de loop van tijd vervormd.

Alleen aan de onderzijde omdat de boven en zijkanten "dragen" tegen de neus en voor spatbord.

P1050409_zpsgy4wrvfc.jpg

Moet dus een manier bedenken om de onderzijde middels versteviging terug recht te krijgen.

Want zo komt het er natuurlijk niet op.

P1050407_zpsatcpvuc5.jpg

Ik zou zeggen, je bient handig met polyester dus opvullen die hap zodat die weer mooi vlak is probleem opgelost toch.

Andere optie misschien, warm maken??

of denk ik nu te makkelijk...... :hmmz

Terug
Naar boven