• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Ascona C Project; Verlagen en updates 16/5

Je hebt de kop eraf toch? Simpele check in de zuigerkamers, hebben ze zichtbare hoonsporen, dan is mijn ervaring dat het alleen de klepsteelrubbers zijn. Echter is mijn ervaring met olieboten zoals wim gehad heeft met zijn x16xe dat het vaker de zuigerveren zijn. En mijn ervaring met het verbouwen van een hoop olieboten zegt: geen hoonspoor? Nieuwe Zuigerveren+honen.

Mijn 'garagehouders' met veel jaren ervaring zeiden ook ja het zijn klepseals. Krengen liet ik destijds vervangen en olieverbruik bleef...

Tja, Blauwe rook bij belasting, is vanuit het onderblok.

blauwe rook na afremmen op de motor is kleprubbers..

als de motor Constant blauw rookt zijn die kleprubbers wel ineens HEEL ver weg...

(bij de way, mijn 26jaar oude 16SV gebruikt tot dus ver geen spetter olie, ik hoop dat dat zo blijft.

Willem

ach,als de auto lang niet is gebruikt en ineens km's gaat maken kan het hard gaan.

Mijn 16SH uit 84 had in 2009 bij invoer een echte 71.000 km gelopen,en verbruikte geen druppel,rond de ton ging er een liter op de 2000 km door en met 123.000 een liter per 350/400 km ,was toen net de stoomboot van sinterklaas. toen ook de kop eraf en seals gedaan,maar hielp weinig,dus kop er weer af en goed bekeken,bleken de klepgeleiders verrot,via Ebay.de een VEGE ruilkop gekocht voor weinig en die erop gekwakt,nu bij km 148.000 nog steeds vrijwel geen verbruik,in 8000 km een kwart litertje erbij.

Na 2 keer een compressiemeting gedaan te hebben blijkt dat er toch wel een aardig verschil zit tussen de cilinders.

Waar krijg ik nog zuigerveren voor mijn beestje?

Check de klepzittingen even, slechte compressie kan daar ook vandaan komen. Simpele check is de kop omdraaien en dan de kleppen onderwater zetten. Als 't water erdoorheen komt dan sluiten de kleppen niet meer lekker. Dan is 't een kwestie van de kleppen opnieuw inslijpen.

Wat zijn de resultaten van de compressietest?

Hebben de kop eraf en de zuigers eruit, van zuiger 2 waren de veren ver op en van zuiger 4 is een veer gebroken en heeft mijn zuiger gesloopt. De cilinders zijn gelukkig nog goed, maar waar krijg ik een zuiger en zuigerveren??

btw kleppen zijn de vorige keer al opnieuw ingeslepen, dus 100 km geleden. En neem aan dat de zuigerveren het probleem zijn.

PLEH! HELP!

Je hebt de kop eraf toch? Simpele check in de zuigerkamers, hebben ze zichtbare hoonsporen, dan is mijn ervaring dat het alleen de klepsteelrubbers zijn. Echter is mijn ervaring met olieboten zoals wim gehad heeft met zijn x16xe dat het vaker de zuigerveren zijn. En mijn ervaring met het verbouwen van een hoop olieboten zegt: geen hoonspoor? Nieuwe Zuigerveren+honen.

Mijn 'garagehouders' met veel jaren ervaring zeiden ook ja het zijn klepseals. Krengen liet ik destijds vervangen en olieverbruik bleef...

Ah,bekende plek.

Is wel te herstellen hoor! Zoek maar ns in het Kadett deel op Rik's Kadett heeft roest bij de pedalen.

Verders heb je een mooie Ascona,zou m daarop niet wegdoen.

De schutbordbekleding zou ik er zeker uithalen,is bij mijn Ascona's ook uit en komt nooooit meer terug.

Gewoon in brokken en delen eruit scheuren,beter voor je schutbord en je remleidingen.

Het water komt heel vaak óf onder je kachelmotor naar binnen (rubber dicht niet goed meer af) of de uitloopjes van de paravaanbak zitten verstopt en het loopt dus (ook weer) via je kachelmotor naar binnen.

Het is helaas een van de zwakste plekken van de C Ascona ( en de D en E Kadett).

Het is alleen veel werk om het bloot te leggen om erbij te kunnen.

Na 2 keer een compressiemeting gedaan te hebben blijkt dat er toch wel een aardig verschil zit tussen de cilinders.

Waar krijg ik nog zuigerveren voor mijn beestje?

Ben van plan om een E18NV in te bouwen, aangezien het blok nog niet goed is... Waarschijnlijk cilinder 4 toch ovaal... BALEN!!

Nu wil ik graag weten waar ik op moet letten bij de ombouw van 16SV naar E18NV. Iemand ervaring?

Als het doorgaat wordt het blok deze week nog omgelegd.

Mvg,

Bryan

Check de klepzittingen even, slechte compressie kan daar ook vandaan komen. Simpele check is de kop omdraaien en dan de kleppen onderwater zetten. Als 't water erdoorheen komt dan sluiten de kleppen niet meer lekker. Dan is 't een kwestie van de kleppen opnieuw inslijpen.

Wat zijn de resultaten van de compressietest?

Hebben de kop eraf en de zuigers eruit, van zuiger 2 waren de veren ver op en van zuiger 4 is een veer gebroken en heeft mijn zuiger gesloopt. De cilinders zijn gelukkig nog goed, maar waar krijg ik een zuiger en zuigerveren??

btw kleppen zijn de vorige keer al opnieuw ingeslepen, dus 100 km geleden. En neem aan dat de zuigerveren het probleem zijn.

PLEH! HELP!

@Nybra wrote:Ben van plan om een E18NV in te bouwen, aangezien het blok nog niet goed is... Waarschijnlijk cilinder 4 toch ovaal... BALEN!!

Nu wil ik graag weten waar ik op moet letten bij de ombouw van 16SV naar E18NV. Iemand ervaring?

Mvg,

Bryan

Dat e zowiezo de steek assen v de 1800 komt te gebruiken en de voorpoten .... omdst je vn smallblock naar bigblok gaat

Ah,bekende plek.

Is wel te herstellen hoor! Zoek maar ns in het Kadett deel op Rik's Kadett heeft roest bij de pedalen.

Verders heb je een mooie Ascona,zou m daarop niet wegdoen.

De schutbordbekleding zou ik er zeker uithalen,is bij mijn Ascona's ook uit en komt nooooit meer terug.

Gewoon in brokken en delen eruit scheuren,beter voor je schutbord en je remleidingen.

Het water komt heel vaak óf onder je kachelmotor naar binnen (rubber dicht niet goed meer af) of de uitloopjes van de paravaanbak zitten verstopt en het loopt dus (ook weer) via je kachelmotor naar binnen.

Het is helaas een van de zwakste plekken van de C Ascona ( en de D en E Kadett).

Het is alleen veel werk om het bloot te leggen om erbij te kunnen.

@opelpower89 wrote:@Nybra wrote:Ben van plan om een E18NV in te bouwen, aangezien het blok nog niet goed is... Waarschijnlijk cilinder 4 toch ovaal... BALEN!!

Mvg,

Bryan

Dat e zowiezo de steek assen v de 1800 komt te gebruiken en de voorpoten .... omdst je vn smallblock naar bigblok gaat

Naaf en as anders dan 1600? Of waar zit t m in?

Ben van plan om een E18NV in te bouwen, aangezien het blok nog niet goed is... Waarschijnlijk cilinder 4 toch ovaal... BALEN!!

Mvg,

Bryan

Als je van smallblock naar Bigblock gaat moet je ook de bak overzetten.

de aandrijfassen van een smallblock versnellingsbak (F10 F13 F15 F17), zijn qua vertanding anders, dan bij een bigblock versnellingsbak (F16 F18 F20), ook de vertanding in de bigblock wielnaven zijn anders als bij de smallblock naven.

Willem

@Nybra wrote:Ben van plan om een E18NV in te bouwen, aangezien het blok nog niet goed is... Waarschijnlijk cilinder 4 toch ovaal... BALEN!!

Mvg,

Bryan

@wim-v6 wrote:Als je van smallblock naar Bigblock gaat moet je ook de bak overzetten.

de aandrijfassen van een smallblock versnellingsbak (F10 F13 F15 F17), zijn qua vertanding anders, dan bij een bigblock versnellingsbak (F16 F18 F20), ook de vertanding in de bigblock wielnaven zijn anders als bij de smallblock naven.

Willem

Bak gaat zoiezo mee over, is 5 bak, dus wel fijner rijden denk ik zo. Wil de auto van Paul GSI 16v als donor gebruiken. Dus neem dan de hele voortrein mee over denk ik.

Bryan

Terug
Naar boven