• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra OPC binnenverlichting aansluiten

Baas J.

Woont hier bijna
Mannen,

Ik krijg met geen mogelijkheid de leeslampjes van de OPC binnenverlichting werkend.

Zoals het in de how to elders staat klopt het ook niet.

De normale werking van de binnenverlichting werkt wel naar behoren, ook het gedimt uitgaan.

Zover ik kan zien zijn er 7 draadjes op de grijze multistekker;

1. Grijs (Naar Multitimer)

2. Zwart (geschakelde plus van zekeringkast)

3. Rood (constante plus van zekeringkast)

De volgende 2 kabeltjes zitten samen in een omhulsel met een soort massa kern

4. Blauw/rood (naar Kiekert pin A8)

5. Bruin/groen (naar Kiekert pin A7)

6. Niet aanwezig op multistekker (voor airbag controle lampje)

7. Rood/blauw (naar Kiekert pin A12)

8. Bruin (Massa)

370487.jpg

Waarom werken de leeslampjes niet?

Kan iemand mij vertellen op welke draden spanning moet komen te staan? Heb het idee dat het iets met die 3 draden van de sensoren te maken heeft.

en dan moet het dashboard er ook uit vermoed ik zo niet dan ? maar hoef niet perse alarm te hebben maar wil voornamelijk die binnenverlichting aangesloten hebben :)

maar kan wel aan een kabelboom voor de stoelen geraken denk ik zo

waar zit deze overal getrokken gewoon die vanaf de stoelen de middenconsole ingaat ?

want hij loopt toch ook in het dak in en onder de motorkap ook voor het alarm e

Kabelboom is niet los te bestellen want het stuk dat naar je binnenverlichting gaat zit vast aan het deel naar je portieren en naar onder je stoelen. Dus zal je alles van voor tot achter moeten vervangen.

Alarmlichtschakelaar, kapje er gewoon aftrekken of ff schroevendraaier tussen zetten, daarna de 2 lipjes indrukken en met een tangetje naar voren trekken, als je dashboom is voorbereid dan zijn 6 pinnen bezet.

De kabelboom onder je stoelen, niet je dashboom.

Een andere optie is het alarm bijpinnen, dit heb ik bij een vriend gedaan vorig weekend.

Van een Engels forum met blijkbaar hetzelfde probleem;

I know from having a couple of Mk4 SRi's that with this interior light unit when the ignition is off and the car is ready to be alarmed you can push both the buttons simultaneously to disable the ultrasonics.

Also when the alarm is off and the ignition is on the buttons on their own operate the map reading lights.

When I had pins 1,2,8 and 9 correctly wired in according to your photo and the wiring diagram the map reading lights won't work as expected.

So what I thought was in a properly wired up car with f/f alarm like yours there must be some electronics switching the buttons between 'map reading mode' or 'alarm disabling mode'. As I'm missing three wires which connect to the alarm, one or more of these wires must do the 'switching'.

I had a go again today putting the 3 missing pins one at a time to earth but no good then tried the more risky putting each to 12v live but no map readers either. I'm stumped.

Without a f/f alarm setup I have no way of knowing, with the f/f alarm switched off, what should be on these 3 wires, either earth or some kind of voltage.

Heb dit laatst ook gedaan en stuitte op hetzelfde probleem. Probeer pin 5 maar eens aan massa te hangen, dan zou het moeten werken. Let wel op, als je hem aansluit zoals hieronder, moet je contact aan staan om de leeslampjes in te kunnen schakelen. Kijk ook even of de zekeringen in het schema aanwezig zijn (F3.42 en F1.28)

Dus:

1: grijs - multitimer (zat al aan je orignele verlichting)

2: zwart - geschakelde 12V

5: massa - bruin

8: massa - bruin

9: rood - 12V accuspanning (zat al aan je originele verlichting)

Ok, eens ff proberen...

Op Pin 8 meet ik wel een spanning van 9 volt ofzo...weet ff niet of dat met contact aan of uit was.

Ja de zekeringen zitten er gewoon.

Normaal werken de leeslampjes alleen als je portieren dicht zijn en het contact aan staat volgens mij.

De stekker op je verlichtingsunit, heeft die 9 pins?

De nummers die ik aangaf gelden voor de stekker op de unit als deze 9 pinnen heeft zoals in het schema in jouw post.

Ja 9 pins grijze stekker, deze zat bij de unit.

Moeten 4 en 5 niet aan massa? Alleen 5?

Als je die post van de Engelsman leest, schrijft hij ook dat hij ze een voor een aan massa heeft gehangen zonder resultaat.

Undertaker, thanx, maar zo ver was ik al. Zo werkt het niet.

Ik zie in t plaatje dat ze wel ook 5 aan massa leggen terwijl r in de beschrijving "imp" staat.

Ik heb het ook zoals in het plaatje van The Undertaker, dus 5 en 8 aan massa.

Alleen heb ik op pin 2 niet de rode, maar een zwarte geschakelde 12V gezet. Anders kunnen je leeslampjes ook aan bij contact uit, en moet je ze dus niet vergeten uit te zetten anders trekken ze je accu leeg.

Geen zin om geschakelde plus te trekken....pak m wel van rood.

Kan trouwens best zo zijn dat ik de unit zelf heb gemold door te testen.

@Slick84 wrote:Ik heb het ook zoals in het plaatje van The Undertaker, dus 5 en 8 aan massa.

Alleen heb ik op pin 2 niet de rode, maar een zwarte geschakelde 12V gezet. Anders kunnen je leeslampjes ook aan bij contact uit, en moet je ze dus niet vergeten uit te zetten anders trekken ze je accu leeg.

Wel een goede tip!

4,5,7 zijn voor de binnenruimte sensoren van het fabrieksalarm, gebruik je dit niet dan hoef je ze niet eens aan te sluiten.

6 is optioneel als je unit dit ondersteund (deze is zowel in de Astra G als de Omega B geleverd)

Afbeeldingen komen van astra4ever vandaan.

Ja maar die leeslampjes zitten op een of andere manier geschakeld via die sensoren. Als je alles aansluit zoals beschreven doen ze het gewoon niet. Zie ook Engelse post.

Dus vandaar dat die 5 blijkbaar ook aan massa moet.

Eerst maar even zo'n nieuw lampje halen en weer verder...

Terug
Naar boven