• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

auto zuiniger maken

Het nieuwe rijden:

> Rijden:

- Trek niet te traag op, kost meer als Vlot op snelheid zijn

- Zorg dat je nooit het gaspedaal diep hoeft in te trappen.

- Zorg dat je niet zo laag in toeren gaat dat je het gas diep moet intrappen, kost meer als dan iets meer toeren en met 3/4e minder gas het zelfde resultaat geeft.

- rijdt rechte stukken in een zo hoog mogenlijke versnelling, (mijn vectra doet 50 in 5 bij 1100 toeren gewoon prima)

- Zorg voor een GOED constante snelheid op rechte stukken, houd deze ook vast in lange bochten (vaak een probleem bij velen)

- heb je niet een heel constante voet, rijdt zo veel mogenlijk op Cruise Control.

> Stoplichten:

- Rijdt niet door tot de stopstreep van een rood licht, maar haal tijdig de voet van het gas en laat m in dezelfde versnelling uitrollen

- Zorg dat je NIET volledig tot stilstand komt bij rode stoplichten, maar zorg dat je berekend door kan rollen, wegtrekken kost de meeste energie.

> Auto en techniek:

- Zorg niet voor onnodige belading

- Zorg voor een iets hogere bandenspanning (tussen de 0,2 en 0,4 bar hoger), dit is beter voor verbruik en band.

- Geen onnodige Windvangers op de auto.

- Zet zo smal mogenlijke banden op de auto..

- Plaats desnoods een maatje hoger banden (minder rolweerstand door groter omtrek)

- Zorg voor een Goed onderhouden Motor en Auto.

- Plaats goede energiesparende banden.

- Gebruik zo min mogenlijk electrische grootverbruikers (Airco achterruitverwarming etc etc)

Willem

olie toevoegingen nooit gedaan

en aceton ga ik ook niet meer doen, is te veel gepruts tijdens tanken ( uit eigen ervaring, ja het is ietsje zuiniger en stiller ) ook maar paar tankbeurten gedaan als test.

ik ga gewoon hier in de buurt bij mijn vaste pomp tanken, is 1 van de goedkopere hier in de buurt ( geen shell, bp, esso texaco i.i.g )

v-power e.d. sla ik ook over.

bochten aansnijden moet je wel goed en veilig doen en anders natuurlijk achterwege laten.

dus goed vooruit kijken en goed spiegelen, maar omdat ik ook motor rij heb ik er een hekel aan als auto's voor mij dit ook doen maar dan niet in spiegels kijken. ( je zult dan maar net willen inhalen )

scheelt ook niet zo heel veel trouwens.

en xenon scheelt nauwelijks das waar. dagrijverlichting scheelt ietsje meer, maar extra km's zul je denk ik niet echt halen ermee.

Andere Downpipe zonder roetkat erin kan je volgens mij zo krijgen...

Mijn Broer gaat er binnenkort op zijn Fiat Multijet140pk ook een plaatsen...

Willem

@helmer opelfan wrote:Ja dit ken ik jij typte roetkat daar bedoel jij gewoon de kat. mee?

Gelukkig heb ik er geen pdf onder bungelen :thumbup

PDF hahaha, je bedoelt dpf haha. :thumb

Stroomlijn proberen te verbeteren: steek je hand maar eens vlak uit het raam bij 120km/u

Dus: geen nutteloze spoilers, sommige zijn wel nuttig: de spoiler van een Astra G eco is ook veel anders als die van een OPC maar dient ook een ander doel.

Geen voetballetje aan de antenne

Smallere banden

Grille dichtmaken (was Opel al vroeg bij vb E-kadett / calibra hebben heel minimale luchtinlaat bij sommige moderne auto's zie je de radiateur vanaf 10 meter tegemoet glimmen. BMW mooi systeem met sluitende lamellen achter de grille als er geen koeling nodig is.

dakrails bij station/mpv demonteren

sportspiegels (van een Vectra B zijn standaard heel gestroomlijnd alleen zie je er zo weinig in, of bij VW en vroeger ook bij Mercedes rechts een kleinere buitenspiegel als links.)

Voor de poetsers: gladde lak schijnt te schelen

Verlagen

wat volgens mij ook kan schelen (denk dat dat bij de Insignia eco deels ook is)

de onderkant volledig dicht maken en vlak maken met polyester plaat bv.

Diesel = niet verplicht...

Roetmeting word er zelfs makkelijkder door.... K waarden vallen lager uit..

Willem

Heb vorige week een Kat-vervanger gekocht bij NL-Power, hoop dat ik ze een van de dagen krijg. Dan ga ik hem eronder schroeven ;)

Grtz Seth

probeer eens het wijzertje van de brandstoftank vast te lijmen. :wtf :jerry :jerry

Epic: fuel for ever

Terug
Naar boven