• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Bandenspanning controlesysteem

Zoals ik het lees in de forum uk zie link hierboven krijg je alleen een melding van een te lage spanning via on star zonder druk waarde per band

terwijl als je auto met sensoren bezit je de realtime sensor druk per band zichtbaar via onstar en ook in je display van je boordcomputer te zien is

Op blz 230 van de gebruikshandleiding staat dat de Grandland X een Drukverliesdetectiesysteem heeft. Dat is gebaseerd zoals reeds eerder hierboven beschreven op de omwentelsnelheid per band gemeten via het ABS/ESC systeem. Dat betekent als er een afwijking is tov van de ingestelde basis, hiervoor hebben we in de auto boven de versnellingspook een knop zitten. Wanneer hiervoor een alarmmelding komt is deze te zien in het Driver Information Center en dmv het lampje dat eruit ziet als een doorsnede van de band met een uitroepteken erin in de toerenteller. Zelfde symbool overigens als het knopje dat ik hierboven heb beschreven.

Wanneer je andere banden monteerd of de spanning van wege belading gaat veranderen of de belading zelf is extreem veranderd, zal het systeem opnieuw geinitieerd moeten worden. Doe dit altijd met koude bandtemperatuur. Na de juiste bandenspanning, schakel parkeerrem in. Druk op de bandspanningsknop om de spanningsverliesdetectie te resetten. Na het resetten verschijnt er een pop-up melding. Het initialiseren vindt tijdens het rijden plaats door automatische kalibratie van de nieuwe situatie. Na enige tijd worden de waardes opgeslagen in het systeem.

Gisteren mijn nieuwe Grandland X Ultimate 1.2 8 traps automaat binnengehaald.

Op 2 systemen volledig afgeknapt tov mijn vorige Zafira.:

1. bandenspanningsysteem NIET aanwezig. Dealer weet verder ook niets. Ik moet dus elke 14 dagen naar de benzinepomp om mijn bandenspanning te gaan meten

2. Er is ook geen indicatiesysteem om aan te geven dat remschijven en/of schoenen aan het verslijten zijn. Heeft mij bij de Zafira al meer dan € 450 gekost.

Het is toch absurd dat bij zo'n dure auto (bijna 42k) dit soort elementaire systemen zijn verdwenen.

Ik vind dat Opel een terugroepactie moert houden om alsnog dit in te gaan bouwen.

Wat vindt het forum hiervan??

Nieuwe worden nu ook nog zonder onstar geleverd zit nu een zwart plaatje inplaats van dr knoppen. ondanks dat het betaald is.. zie andere berichten.

Dus zonder onstar weet je helemaal je bandenspanning niet meer.

Kortom..... pfff

Beste Grandlandrijders Attentie!!!!

Volgens Opel Nederland zit er op de Grandland wel degelijk een bandenspanning controle indicatie.

Helaas kunnen ze nog niet vertellen waar en hoe je er bij kunt komen.

Dealer weet het ook niet, dus ik ben benieuwd. :scratch:

Wanneer ik in de app "mijn Opel" kijk, dan zie ik wel een indicatie inderdaad. Geen getallen, maar wel of de spanning ok is of niet. Misschien dat Opel Nederland hier naar refereert?

Ik ga er vanuit dat er bij jullie Grandlands ook een handleiding is meegeleverd......….? Zie pagina 232 van de handleiding.

Ik heb eens gelezen dat nieuwe wagens verplicht uit fabriek deze moeten hebben, voor de veiligheid en brandstofverbruik ( co2 uitstoot ) van welk jaar dit verplicht is weet Ik niet meer maar denk dat dat 2017 was

Nou, dan heeft de Grandland X niet wat jij gelezen hebt. De Grandland X heeft 'slechts' een bandenspanningsverlies controlesysteem. Dat werkt dus alleen maar als je opeens een lekke band hebt. Op mijn ingeruilde Astra model 2012 zat wél een écht bandenspanningscontrolesysteem. Knopje indrukken en je kreeg van de 4 banden te zien hoeveel lucht erin zat / wat de druk was.

Een lekke band indcatie, zoals bij de Grandlands is imho minder zinvol, want ik denk dat je 90% van de lekke banden ook aan je stuur "voelt", daar heb je geen lampje voor nodig...………...

Het werk ook als een band langzaam leegloopt hoor. De band die minder spanning heeft, heeft een andere omtreksnelheid. Dit wordt door je ABS sensoren opgemerkt en zodoende wordt een signaal afgegeven. De exacte waarde weten is natuurlijk mooi, maar geeft ook een nadeel: bij winterbanden met stalen velgen zul je 4 extra sensoren moeten aanschaffen en inleren. Nu wissel je de wielen en ben je klaar, een stuk goedkoper (ik was nog geen 500 euro kwijt voor 4 nieuwe 16" stalen velgen met nieuwe Hankook winterbanden eromheen, dat ga je met sensoren niet redden).

Kortom, ik vind het prima zo, maar kan me voorstellen dat andere mensen daar anders over denken...

Mijn Astra gaf exacte waardes aan (bij benzinestations was de waarde vaak gelijk aan, of hooguit 0,1 afwijkend, van hetgeen het boordsysteem meldde.

Klopt wat je zegt m.b.t. een band die langzaam leegloopt, alleen mijn ervaring met een lekke band is dat 'ie niet langzaam leegloopt, maar na de 'gebeurtenis' waardoor de band lek raakte, héél snel leeg is. In die zin heb je dus geen elektronisch systeem nodig zoals in de Gtrandland zit. Een lekke band merk je veelal verrekte snel. (zwaarder sturen / vreemd een bocht doorgaan)

Helaas kan ik je niet helpen. Ik zit voortdurend op allerlei knopjes te drukken en te trekken, maar helaas.

Zelfs Opel Nederland weet het volgens mij niet, want zij geven mij te kennen dat er wel degelijk een bandencontrolesysteem aanweiog is, maar waar en hoe........ joost mag het weten.

Joost weet het idd. niet maar de handleiding, pagina 232, wel, maar dat schreef ik een paar berichten geleden ook al...……….

Zo dan maar ?

232 Verzorging van de auto
Drukverliesdetectiesysteem De spanningsverliesdetectie controleert voortdurend de rotatiesnelheid van alle vier de wielen en waarschuwt voor een lage bandenspanning tijdens het rijden. Dit wordt bereikt door de afrolomtrek van de band te vergelijken met referentiewaarden en andere signalen. Als een band aan spanning verliest, gaat het controlelampje w branden in combinatie met een waarschuwingsbericht op het Driver Information Center. Verlaag in dat geval de rijsnelheid en vermijd scherpe bochten en krachtige remmanoeuvres. Stop zo spoedig mogelijk om de bandenspanning te controleren.
Controlelampje w 3 100. Initialiseer het systeem na aanpassing van de bandenspanning om het controlelampje te laten doven en het systeem opnieuw in te schakelen. Voorzichtig De spanningsverliesdetectie waarschuwt alleen bij een te lage bandenspanning en is geen vervanging voor regulier onderhoud van de banden door de bestuurder.

Bedankt dat je de moeite neemt om eea systeem uit te leggen, maar het blijft ook na lezing een zinloze oplossing.

Bij mijn vorige zafira's (4X) kon ik door aan een eenvoudig knopje te draaien de spanning op elke band individueel aflezen.

Als je dat regelmatig doet, voorkom je onnodige slijtage en ook onnodige risico's.

Nogmaals dank.

Wat een onzinnige opmerking. De Grandland heeft geen controlesysteem zoals de Zafira.

Dit is een van de vele hiaten van deze nieuwe (te dure) auto.

Ik ben er klaar mee en dit was dan ook de laatste opel die ik gekocht heb.

PS Ik had er inmiddels 7 opels versleten.

Terug
Naar boven