• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

BE rijbewijs

nee,de regel dat de lege auto zwaarder moet zijn dan het maximum toegestane gewicht van de aanhanger komt te vervallen.

De 4250 kg regel alleen met B+ klopt wel,dat was ik idd vergeten te vermelden.

Maar het betekent wel dat straks met name veel caravan combinaties wel mogen die nu niet toegestaan zijn.

Autoambulances zijn in de regel dubbelassers met een max gewicht van minimaal 2000 kg,daarvoor heb je niet zoveel aan de nieuwe regels helaas.....

hier staat het duidelijker

http://aanhangerrijbewijs.eu/aanhan.../nieuwe-regelgeving-aanhanger-rijbewijs-2013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie niet staan dat die regel vervalt? Kun je 'm ff quoten hier?

Overigens staat er wel bij dat de regels zowel nog door de Tweede, als door de Eerste Kamer nog moeten worden goedgekeurd....dus het is allemaal nog niet zeker.

Als je toch met (redelijk) zware aanhangers gaat rijden zou ik zeggen: Haal gewoon je E. Het kost een paar centen maar zo heb je wel zekerheid dat je altijd goed zit plus ervaring opgedaan naast een ervaren instructeur, die je ook vertelt waar je op moet letten. Ik zou het in elk geval niet laten als ik met zware aanhangers ging rijden...

bovenstaande bericht aangepast.

Kan het zo effe niet meer terugvinden maar het is in november of december al door de kamer gegaan.

@asconahobbyist wrote:bovenstaande bericht aangepast.

Kan het zo effe niet meer terugvinden maar het is in november of december al door de kamer gegaan.

Op de site van het ministerie stond dat het nog de kamer moet???

Vind het verder wel erg idioot, iemand die één dag z'n B-rijbewijs heeft mag al met een oud brik en een enorme aanhanger gaan rijden nu....

maar als je een bijvoorbeeld een Astra G coupe neemt (zoals jij en ik hebben gehad) die mag 1350 trekken,weegt op LPG 1220 kg,daar mag je met enkel B nu al een aanhanger van 1200 kg achter hangen.

Als je een wat oudere caravan neemt (voorbeeld uit mijn praktijk) dan kom je uit op bijvoorbeeld een 90er Hobby 495 met een totale lenge van ruim 6,5 meter inclusief dissel,toch al een behoorlijke bak,dan is er toch niks mis mee als je met de nieuwe regels er eentje van 8 meter totaal legaal achter hangt?? Zo anders rijdt dat niet (ook weer eigen ervaring,doch wel illegaal maar t moest even :jerry )

enige wat ik dan weer niet kan vinden,is hoe het zit met onbeladen aanhangers.

voorbeeldje.

de al genoemde Hobby 495,max toelaatbaar gewicht 1200 kg,ledig gewicht 920 kg.

Tot 1200 kg geladen moet je trekauto dat mogen trekken,logisch.

maar als ie nou leeg is en dan werkelijk maar die 920 kg weegt,mag ik m dan achter mn Ascona hangen die 1100 kg mag trekken??

Volgens de huidige regels alleen met BE,maar volgens de nieuwe regels??

dat houdt dan ook in dat je bijvoorbeeld een lege autoambulance van 600 kg ook met je Kadettje E 1.4 even mag ophalen,zolang er maar niks opstaat.

maar dat kan ik dus (nog) nergens terugvinden.

Ja, maar ff extreem gedacht:

Je bent net 18, haalt je rijbewijs en koopt een Dodge W200. Dan mag je daar al een aanhanger tot de combi 3500 kg weegt.

Dan mag je dus zonder ooit met een aanhanger te hebben gereden met 3,5-ton over straat. Weet niet of ik dat figuur zou willen tegen komen.

nee,dat mag niet want wat je moet ook het maximaal toelaatbare gewicht van auto meenemen in de 3500 kg berekening.

Dus zo'n dodge weegt iets van 2 ton,mag 1000 kg laden,das al 3 ton,hou je dus nog 500 kg over,dus dat valt nogal mee.

Wel bijvoorbeeld een Opel Senator,weegt max 1600 kg,mag 1700 kg trekken dus een aanhanger van 1700 kg is geen punt,want samen 3300 kg,blijft dus effe rekenen maar echt de extreme gevallen,dus volgeladen bussen met volgeladen dubbelas aanhangers hebben straks nog steeds BE nodig

Dat zei ik ook ;), kijk maar:

@RISL wrote: Dan mag je daar al een aanhanger achter tot de combi 3500 kg weegt.

Ik vind het echter vaag worden door die B+.

Weer een extra regeltje/categorie, alsof ze er nog niet genoeg hebben :puke

klopt,het examen B+ wordt nagenoeg hetzelfde als BE en je mag dan kiezen welke van de 2 je het liefst hebt,zoeits stond er.

Dus het voornaamste waar je dus wat aan aan hebt is de afschaffing van de regel dat je auto zwaarder moet zijn als je aanhanger max,en dat is toch wel makkelijk.

Als je van plan vaker bent om met een zware aanhanger te rijden; gewoon E erbij halen, dan ben je van een hoop gezeur af.

Dat heb ik destijds ook gedaan en dat bevalt me het allerbeste.

Ja, ik ben ook blij dat ik het heb gehaald. Je hoeft gewoon een hoop minder rekening te houden met regeltjes.

Maar als ik het goed begrijp, als ik met een H200 a 1800 kg rijdt met daarachter een autoambulance met crosser en spul erbij, zal ik misschien net onder die 3500 blijven, maar misschien ook niet en dan heb ik nog steeds BE nodig, dus ook met de nieuwe regels.

Tractorrijbewijs vanaf 16jaar.. Soms zie ik knullen erop rijden, met een kar achter met 3 dubbelen assen:S Ding is groter en zwaarder als een complete vrachtwagen...

Is toch belachelijk dat iemand van 16jaar hier op mag rond vegen???

193331.jpg

502891-puma-195-case.jpg

Wet is hier gewoon hopeloos.

Ik wilde het net melden over die traktors, en hoe die mannekes er ooit mee rijden...

Bij ons in de buurt in het verleden ook al meermaals ongelukken mee gebeurt.

Maar over dat BE in 1 dag: je wilt toch niet zeggen dat je dan ervaring hebt, ok die instructeur zal je best wat tips geven maar wat blijft daar zo van hangen??

Heb zelf sinds vorig jaar een Knaus caravan die vanaf de koppeling tot bumper bijna 7 meter is en eigenlijk is het gewoon vreemd dat je daar dan zo mee mag rijden.

Je hebt inderdaad geen ervaring als je maar een middagje lest en de volgende dag op gaat. Ik reed echter al een paar jaar met aanhangwagen. Dat doen de meeste die zo'n korte cursus hebben, anders heb je vaak een hele middag of zelfs een hele dag les.

Maar is dat met de auto ook niet? De meesten leren pas echt rijden na het behalen van hun rijbewijs.

@RISL wrote:Ik zie niet staan dat die regel vervalt? Kun je 'm ff quoten hier?

Overigens staat er wel bij dat de regels zowel nog door de Tweede, als door de Eerste Kamer nog moeten worden goedgekeurd....dus het is allemaal nog niet zeker.

Dit is door Europa Nederland opgedrongen.

In ons omringende landen is die regel al dus Nederland moet wel meegaan met de rest.

1 regelgeving op de wegenverkeerswet wil Europa.....

Das ook met die 25 cent accijnsverhoging op LPG die ons land extra wil opleggen.

Ook geblokkerd door Europa !!

Rik :)

@RISL wrote:Je hebt inderdaad geen ervaring als je maar een middagje lest en de volgende dag op gaat. Ik reed echter al een paar jaar met aanhangwagen. Dat doen de meeste die zo'n korte cursus hebben, anders heb je vaak een hele middag of zelfs een hele dag les.

Maar is dat met de auto ook niet? De meesten leren pas echt rijden na het behalen van hun rijbewijs.

Nou, dat heb ik dus gedaan he ?

Hele dag gereden met aanhanger tot ik er genoeg van had.

Toen om 15:00 examen en je raad al: gezakt.

De concentratie was ver te zoeken. Vergat weer dingen.

Nee, de volgende keer, als het moet, mooi in stappen.

heeft me 500 gekost en heb ik nog niks !!

Rik :)

Terug
Naar boven