• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

BE rijbewijs

Tja, heb me weinig zorgen te maken, heb B BE C CE kan wel uit de voeten zo..

maar zoals het er staat mag je inderdaad, gewoon naar het trekgewicht van de auto zonder E als je maar onder de 3500kg blijft..

ook wel apart, dat verhaal van C1 C etc etc..

maakt t alleen maar moeilijker.

Willem

Inderdaad, trekker met oplegger is weer een ander rijbewijs dan een bakwagen of een bakwagen met aanhanger toch?

Ik vond het zelf wel prettig, zondagmiddag even een paar uur les en maandagochtend direct op en gelijk slagen.

maar doordat de auto's tegenwoordig zo makkelijk rijden vergeten de mensen wel eens dat er een vracht achter hangt en dat je eigenlijk continu met je gedachten bij de aanhanger moet wezen,dan is er niks aan de aan de hand.

Ik heb geen E en toch rij ik vaak met een aanhanger,met name caravan.ook als ie zwaarder is als mn trekkende auto (ik weet,t mag niet) maar met mn Astra coupé heb ik toch ook wel eens een Hobby tandemasser van leeg 1350 kg getrokken (auto mocht 1400 kg trekken) en dat ging prima,als je je koppie dr maar bij houdt,en t rustig aan doet.

Ik zelf heb ook een dag cursus gehad. Was voor mij voldoende.

Ik heb het rijbewijs gehaald om van het gezeur af te zijn wat hier geschetst wordt.

Ik wil gewoon een autoambulace kunnen trekken zonder dat ik eerst een halfuur aan het rekenen moet, en er dan achter tekomen dat het bijvoorbeeld niet mag.

Tip ga gewoon eens op een zondag op een parkeerterein oeffenen. En doe de dag cursus en men is klaar.

Is wel even een investering, maar als je een keer gepakt word zijn de boetes ook niet mis, met het vervolg dat je niet door mag rijden.

In november 2012 krijg ik een hele opleiding betreffende de wijzigingen in het Rijbewijs gebeuren.

Alles gaat op de schop en zal voor een hoop onduidelijkheid gaan zorgen in het begin.

Ik noem maar:

3 soorten A rijbewijzen

3 soorten B rijbewijzen

Als je dalijk een B+E rijbewijs gaat halen, mag je max maar tot 3500-4250 kg trekken, ga je zwaarder dan weer C1 dus ja laten we t duidelijk maken haha.

enz enz

Dit even zo uit het hoofd he :afro

K zal is kijken voor wat meer info op t werk.

Gr Vinc

@vincent23 wrote:In november 2012 krijg ik een hele opleiding betreffende de wijzigingen in het Rijbewijs gebeuren.

Alles gaat op de schop en zal voor een hoop onduidelijkheid gaan zorgen in het begin.

Ik noem maar:

3 soorten A rijbewijzen

3 soorten B rijbewijzen

Als je dalijk een B+E rijbewijs gaat halen, mag je max maar tot 3500-4250 kg trekken, ga je zwaarder dan weer C1 dus ja laten we t duidelijk maken haha.

enz enz

Dit even zo uit het hoofd he :afro

K zal is kijken voor wat meer info op t werk.

Gr Vinc

Volgens mij niet hoor. Je trekkend voertuig moet onder de 3500 kg blijven, anders is het een vrachtwagen (waarvoor je rijbewijs C nodig hebt). Het gewicht dat je er achter hangt, mag het maximaal getrokken gewicht van de auto niet overschrijden, maar als je combi daarmee 8 ton weegt, is dat geen probleem, volgens een kennis van me ouders (gisteravond gevraagd, zij is examinator op B en B+E-rijbewijs bij het CBR)

Ja dat klopt zo zijn de regels nu idd.

maar volgend jaar komt daar een kleine wijziging in en dat is dat je met een BE rijbewijs aan aanhanger met beperkt gewicht max mag trekken.

Ga je daar overheen dan krijg je een ander rijbewijs.

Dit kon ik er zo 123 over vinden:

De regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger veranderen.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.

De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.

De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

Kijk hier maar eens goed naar :afro

Sorry voor de lange link, maar is ff niet anders :thumb

http://www.rijksoverheid.nl/bestand...eet-veranderingen-in-rijbewijscategorie-b.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr Vincent king:

zonder BE rbw, mag je niet eens een dubbel asser aanhangwagen achter je auto hebben,

en als ze je pakken kost het je 350,- euries :thumb

Als ik het goed lees

> Rijbewijs B:

Aangangers tot 750kg

Aanhangers zwaarder dan 750km, max samenstel gewicht 3500kg

Dat houd in dat als je een auto hebt van 1500kg die 2000kg mag trekken je gewoon 2000kg mag trekken..

> Rijbewsijs B-E:

voor degenen die m al hebben:

De rechten blijven voor deze personen gelijk aan hoe het was qua aanhanger regels.

Die mogen dan gewoon tot een samenstelgewicht 7500kg blijven rijden.. (ongeacht gewicht trekkend voertuig)

Voor degenen die rijbewijs BE na de ingangs datum ingaat haalt, geld de regel dat de AANHANGER max 3500 kg mag wegen, en het samenstel dus meer dan 3500kg mag wegen, dat word op zijn hoogst dan dat het samenstel dan max 7000kg mag wegen.. (3500kg trekkend voertuig / 3500kg getrokken voeruig)

> Rijbewijs B+ (code 96):

Als B-E, met een beperking, namelijk dat het samenstel niet meer dan 4250kg mag wegen.

- Persoonlijk zou ik dan automatisch voor B-E gaan en vind ik eigenlijk deze B+ (coede 96) een beetje een overbodige categorie, daar het Examen gelijk is aan BE

Willem

Als jeje BE rijbewijs al hebt dan mag je zelfs 10.000 kg erachter gooien, zolang je trekkende gedeelte maar onder de 3500kg is en de max toelaatbare gewicht, dus wat

je mag trekken, niet wordt overschreden.

@Erwin_Astra wrote:zonder BE rbw, mag je niet eens een dubbel asser aanhangwagen achter je auto hebben,

en als ze je pakken kost het je 350,- euries :thumb

Dat is dus niet terug te vinden in de regels?

Zoals Wim het hierboven zegt, klopt het, zoals ik het lees.

En volgens mij blijven inderdaad de regels voor degenen die nu hun BE-rijbewijs hebben hetzelfde, en iedereen die 'm na 1 januari 2013 haalt mag minder dan 7500 kg totaalgewicht.

@vincent23 wrote:Als jeje BE rijbewijs al hebt dan mag je zelfs 10.000 kg erachter gooien, zolang je trekkende gedeelte maar onder de 3500kg is en de max toelaatbare gewicht, dus wat

je mag trekken, niet wordt overschreden.

als je over de 7500kg combigewicht gaat, Dan moet je een Code 95 / Chauffeurs Goederenvervoer diploma hebben..

Daar hebben ze onze B-E Combi al een keer voor van de weg gehaald, T ding is nu terug gekeurd naar een combigewicht van max 7495kg..

Willem

Hrrm, geheel off-topic, maar ik zie nu dus ook dat je voor een Piaggio MP3 LT (zo'n driewieler) nu dus een motorrijbewijs nodig hebt.

*geluid van MP3 LT verkopen die in de pot belanden*

Terug
Naar boven