origineel gepost door bettus accu
origineel gepost door Christian-tsx
even een vraagje mbt strak maken. ik heb mijn manta strak gemaakt, alles geplamuurt en geschuurd.
nu staat dat ding sinds zaterdag in de grondlak, alleen nu zie ik bij sommige geplamuurde plekken de vorm van het plamuur terug. bij bijv. een deukje zie je een rondje van de plamuur weer, net alsof dit iets lager ligt.
hoe kan dit? ik heb extra dik grondlak/spuitplamuur gespoten op die plekken zodat er genoeg opzit om glad te schuren.
ik zag dit trouwens ook in een deur die ik gekocht heb, deze was al eens gespoten alleen kon je de geplamuurde plekken weerzien. dat wil ik dus niet hebben straks:swear
okee, komt ie:
dik grondverf maakt helemaal niks uit, hoe dikker, hoe slechter juist.
je moet gewoon zorgen dat je de plamuurplekken in etapes schuurt. dus eerst P80 dan 120, dan uitschuren met 180, dan weer dunnetjes plamuren. dan met 180 beginnen(dus waar je mee geeindigd ben) dan weer uitschuren met 240. dan grondverf erop, gewoon een dunne laag dat hij net aanpikt. als deze grondverf gedroogd is, dan doe je een goed dekkende laag grondverf er weer overheen.
volgende dag kijken hoe hij erbij staat, niet goed? ietsjes aftoppen met 320 en daarna nog een dun laagje grondverf.
dat laatste is wat jij nog een keer moet doen. ik zeg je er wel bij, je hebt gewoon iets te grof geschuurd voordat je de grondverf erop gezet hebt. dus ik denk dat je na een jaar schuurkrassen gaat zien.
ik denk dat je het beste de auto nu even een paar maanden kan laten staan zodat de lak inzakt. want als je het nu meteen gaat doen heb je geheit schuurkrassen.
aldus mijn pa.
niet helemaal waar, die plekken zijn gewoon aftekenplekken, die zul je altijd houden op overgangen van 1 lak naar andere of plamuur naar kaal metaal, geplamuurde/doorgeschuurde plekken moet je ook altijd navlakken als er grondlak opzit,doe je dit niet dan zul je geen mooi resultaat krijgen, grondlak minimaal 2 lagen anders schuur je er zo doorheen, en als je t goed doet maakt t niet uit of er 1,2,3 of meer lagen opzitten, als je maar goed laat drogen tussen de lagen door. Wat bettus al zei, als je grondlak erop hebt zitten kun je m een half jaartje wegzetten zodat de lak inzakt, heb je nog minder last van aftekeningen/schuurkrassen alleen loop je dan het risico dat t weer gaat roesten onder de grondlak want deze houd geen vocht tegen, laagje aflak erover voorkomt dit, wat nog beter is is 2 weken laten staan in een warme ruimte dan de grondlak vlakken en schuren, gewoon in kleur spuiten dan 3 of 4 lagen blank erover en na een jaar met een blokje glad/vlak schuren en dan polijsten