• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Blauwe rook [klepseals]

heb je je massa nog veranderd?

codes zijn van temp sensor, EGR, en de startonderbreker

gaat je MM lampje ook wel eens knipperen?

heb je de kabelboom er helemaal uit gehad of laten zitten?

ik denk toch echt dat er of bij de ecu of de motor slechte massa wordt gemaakt

@rfbroek wrote:Die foutcode is niet de thermoschakelaar die je vervangen hebt, die schakelt alleen de fan.

De koelwatertemp sensor zit op het blok en geeft informatie aan de ECU.

Zijkant cilinderkop, blauwe stekker dacht ik.

Als die niet goed werkt zal ie ook beroerd lopen neem ik aan.

Maar de temp-meter doet het wel gewoon op het dashboard. Of heeft die daar niks mee te maken?

En de fan slaat nu ook aan bij 95c , dus hij geeft de waardes wel door volgens mij.

Heb nog zo'n sensor hier liggen , zal die straks eens proberen anders

@trashmetal wrote:heb je je massa nog veranderd?

codes zijn van temp sensor, EGR, en de startonderbreker

gaat je MM lampje ook wel eens knipperen?

heb je de kabelboom er helemaal uit gehad of laten zitten?

ik denk toch echt dat er of bij de ecu of de motor slechte massa wordt gemaakt

Ik heb die kabeltjes van de massa geduwd waar ze hoorden , dus weer terug onder de powerbox.

MM lampje knippert niet.

Moet ik dan een dikke massa kabel maken van de accu naar carosserie ? (Of gewoon even neerleggen , dan kijk ik of hij nog die meldingen geeft)

Kabelboom heb ik laten zitten bij het vervangen van de motor

Het metertje in je dash reageert op het sensortje met de enkele draad linksvoor op het blok

De koelwatertemp sensor die het motormanagment gebruikt is die met de blauwe 2 aderige stekker er achter

Je hebt er als het goed is nog een liggen van je oude blok, kun je proberen

van je startonderbreker vind ik vreemd omdat je de bekabeling niet heb losgehad

85 Immobiliser Wrong signal

43 Primary ignition (distributor systems) High voltage

14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage

15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage

als ik dit lijstje foutcodes bekijk denk ik dat er het een en ander toch niet goed contact maakt

ik zou als eerst even de massa van je accu naar chassis ff loshalen en aansluitingen schoonschuren en terug plaatsen

en evt een extra massa kabel vanaf je accu via de dynamo naar je massapunt onder de manzel

Die massa bout onder de mantzel powerbox zit op een beugel die naar de dynamo gaat.

Ik leg straks eens even een kabel van de accu naar verschillende massa punten. En dan nog eens proberen

En ik zet eens die andere sensor erop dan.

Normaal sprong men fan ook pas bij 98c , gisteren sprong hij aan bij 95c.(Zal wel geen probleem zijn)

Hoe krijg ik die foutcode's gewist ? Want anders blijft hij ze weergeven.

accu loshalen en de (kabels) polen een minuut of 5 tegen mekaar weg leggen dan moeten de codes zijn gewist

tenzij het natuurlijk nog niet is opgelost

Ik zal de kabels straks eens loshalen.

En een nieuwe dikke kabel leggen van de - van de accu naar massa punt op carrosserie ?

En een nieuwe dikke kabel leggen van de - van de accu naar massa punt op blok?

Er loopt al een bruine kabel onder op de bout onder de powerbox , deze staat in verbinding met de dynamo.

@richardschaeks wrote:kan geen kwaad om deze ook te vervangen hoor:) deze kabel is trouwens een extra zekerheidje he, hoeft niet

Tijd en zin om vanavond even te komen kijken ? ;)

@EdGSI wrote:Hoe krijg ik die foutcode's gewist ? Want anders blijft hij ze weergeven.

Wat bedoel je hiermee?

Blijft het MM lampje dan toch branden?

volgens mij hoeft dat niet hoor

misschien dat iemand in je buurt is met een Op-Com om even uit te lezen?

vind zelf geleen beetje te ver ;)

Heb toenstraks een andere thermostaatsensor erop gezet. En hoppa

Foutcode's allemaal weg :)

Nu de andere probleempjes ;)

1. stuurbekrachtiging werkt niet goed , en maakt herrie bij sturen. Bij rechtuit rijden hoor je geen gekke geluiden.

2. aardig veel blauw/zwarte rook bij gas geven

Ik heb het blok nog niet geflushed. Misschien een goed idee om dit te doen?

Kan het dat er veel aangekoekte olie-resten zitten in het blok , die nu warm worden en in de olie trekken? En dat dus verbrand?

Of komt dat omdat hij misschien een lange tijd stil gestaan heeft?

Stuurbekrachtiging zou ik de pomp (is toch gewoon de hydraulische hè) eens gooed schoonmaken en mooie nieuwe ATF olie erin.

Kijken of het dan opgelost is.

Blokje inderdaad even flushen, hij heeft toch wel nieuwe bougies, olie en de rest van de zooi gekregen?

Wat ook nog kan (hoop het niet voor je) dat de koppakking broos is geworden door het lange liggen, of dat je aanslag in de cilinders hebt...

Er zit nieuwe atf olie in. Denk dat de pomp kapot is dan.

Heb mijn bougies van mijn oude motor gepakt. Deze hadden net 4000km gedraaid in dat blok.

Natuurlijk nieuwe olie+ oliefilter erin , maar heb hem niet geflushed. Heb wel de carterpan schoongemaakt van de binnenkant. Daar zat een aardig dikke laag oliedrap in. Dus heb dat eruit gehaald.

Hij heeft een half jaartje stil gestaan. Dat valt wel mee ,toch?

Heb gisteren trouwens nog even de compressie gemeten.

Op alle 4 de cilinders rond de 14 bar. Dus dat zit wel snor wat mij betreft king:

Nu de blauwe rook nog haha. Vandaag even de flush en nieuwe olie halen.

Welke flush kan ik het beste nemen ? Wynn's , forte of 5 in 1 flush ?

Compressie klinkt goed, flushen heb ik altijd wynn's voor gebruikt. :)

Als de blauwe rook dan niet weg is, en je vind verder niks, zou ik gewoon even je olieverbruik in de gaten houden zodra hij rijdt.

Best kans dat hij ophoud met roken als je er een paar km's op hebt staan (Wees wel gematigd, voorzichtig, je wilt natuurlijk niks forceren).

Ik heb vandaag de motor geflushed. En nieuwe olie erin gedaan. En een nieuw oliefilter.

Maar de rook blijft hetzelfde. Het is niet constant onder het rijden.

Maar alleen na eventjes stilstaan (stoplicht/stationair) en dan gas geven rookt hij flink.

En bij flink acceleren rookt hij ook redelijk.

Dit wijst dus alweer naar de klepsteelrubbers ? :(

Terug
Naar boven