• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

c24ne koelingsprobleem nw probleem 24-5

@2000 wrote:Zoals henk 400rr zegt: De slang gaat van de pomp rechtstreeks naar de radiateur, hoort die niet naar het thermostaathuis te gaan? Ik mis een slang?

Goeie morgen.......................

Als je ff de moeite neemt om het hele topic te lezen zie je in de eerste reactie:

@HOT ROD wrote:Ik kan het zo niet zien wat voor thermostaathuis er op zit maar hij is niet van een 3.0E want jou onderste radiatorslang zit direkt op je waterpomp.

En bedankt. ;)

@HOT ROD wrote:@2000 wrote:Zoals henk 400rr zegt: De slang gaat van de pomp rechtstreeks naar de radiateur, hoort die niet naar het thermostaathuis te gaan? Ik mis een slang?

Goeie morgen.......................

Als je ff de moeite neemt om het hele topic te lezen zie je in de eerste reactie:

@HOT ROD wrote:Ik kan het zo niet zien wat voor thermostaathuis er op zit maar hij is niet van een 3.0E want jou onderste radiatorslang zit direkt op je waterpomp.

En bedankt. ;)

O sorry, ik heb jouw fantastische antwoord over het hoofd gezien. Mijn nederige excuses. :puke

9kzgpz.jpg

14ues8m.jpg

9a9y6q.jpg

xaqa2h.jpg

2ufzp4z.jpg

516ouq.jpg

b4g9aq.jpg

230hf9.jpg

5eu8li.jpg

24dlgxs.jpg

n65mvn.jpg

mhxbfb.jpg

r2l4rm.jpg

2sbrf9j.jpg

243pw86.jpg

Als ik m goed begrijp:

Onderkant ratiateur gaat direct naar waterpomp... Vanaf waterpomp met T splitsing naar kachel met dikke slang en met dunne slang naar gasklep... vanaf gasklep naar linkerkant thermostaathuis... rechterkant thermostaathuis gaat het blok in... En bovenkant thermostaathuis gaat naar de thermostaat zelf en door weer naar bovenkant radiateur...

Rechts in het thermostaathuis/blok zit een sensor. En er zit nog een andere sensor links (die denk naar mn thermometer gaat).

zo zit het bij mijn maatje zijn ascona, met omega 2.4 motor, compleet !

koeling.jpg

Gele pijl = slang tussen thermostaathuis en waterpomp

Rode pijl = slang welke bovenaan de radiateur gemonteerd zit

Blauwe pijl = slang welke onderaan de radiateur gemonteerd zit

klopt het dat je met een injectie systeem van een 2.0 rijd? aangezien je een hulpluchtklep gemonteerd hebt zitten.

het kleine sensortje met het dunne draadje eraan is voor je dashboard.

de grotere met stekker aansluiting ( blauw) is voor je regelapparaat

ok, kan ook. injectiebuis van 3.0 met de injectoren van een 2.0 incl regelapparaat.

je nummer op het deksel geeft aan dat het inderdaad om een deksel gaat wat gebruik is bij de omega 2.4

maar nu het onderste deel nog.

Ik heb wel als ik het gas loslaat dat hij gaat klappen uit de uitlaat, er zit een goepA pijp onder met een normaal spruitstuk. Alleen een achterdemper... Heeft dat er mee te maken dat het een open systeem is? of kan dat ook duiden op een ontsteking die niet origineel op de 2.4 hoort? Misschien dat je er iets mee kan.

dat is een perfecte afgestelde timing, mijn inziens. beetje klappen mag.

maar dat staat geheel los van je probleem met de tempratuur.

heb nu wel gevonden wat je juiste thermhuis is, maar nog niet waar deze vanaf komt.

het deksel klopt, dat weten we nu. maar de onderste behuizing komt niet overeen!

hieronder het juiste thermostaathuis, uitgaande van de OEM nummers

V87_F_24.gif

Heel raar. Kan het zijn dat dat er is afgeslepen en dichtgemaakt? In het huis voel ik namelijk in die kleine onderste middelste circel zegmaar, een oneffenheid/kram. En als ik op de fotos kijk naar de onderkant van het huis, ziet dit er ook vreemd uit.

516ouq.jpg

230hf9.jpg

dat hij er op lijkt, klopt.

afgeslepen en dichtgelast is het niet, maar eerder afkomstig van een

carburateur versie, verwacht ik.

indien je zorgt voor de juiste behuizing en slangen,

en de juiste thermostaat 92graden of 82 graden, maakt in functioneren niet uit, enkel in openingstempratuur.

heb je die materialen gemonteerd, dan moet het probleem toch over zijn, en anders

zit je probleem er dus nog, maar dan is het elders te zoeken.

geen doorstroming in het blok ofzo, maar aangezien je aangaf dat je zonder thermostaat

een draaikolk in je radiateur had, verwacht ik niet dat er problemen zijn met je doorstroming.

Maar als ik er over nadenk klopt mijn systeem toch gewoon?

Het enige verschil met onderstaande foto is die 90 graden bocht die onder het thermostaathuis zit. Uiteinderlijk komt het op hetzelfde neer. Bij mij gaat de onderkant radiateur direct naar de waterpomp, maar in theorie gebeurt dit ook bij onderstaand schema?

Of is de 90gradenbocht onder het huis (die slang 2 en 3 verbind) ook daadwerkelijk weer met het huis verbonden intern zegmaar?

http://opeloem.com/opel/omega_a_1987_1993/cooling/hoses_and_pipes_contd__2/c24ne_petrol_engine.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn koelsysteem heeft weken gewerkt, en de vorige eigenaar, en de eigenaar daarvoor (bouwer) heeft er natuurlijk ook in gereden. Dus er MOET een logica inzitten.

Kunnen we niet iets achterhalen aan de hand van de radiateur? de steuntjes waarin de radiateur hangt lijken niet origineel.

Misschien iets van een 1.9 of 2.0 manta/ascona? Zou het thermostaathuis daarbij horen?

23w4m1d.jpg

tja... dat het gewerkt heeft geloof ik graag.

maar dat er wat is wat niet goed zit ook.

en dat moeten we vinden, das het lastigste nou net :D

de bevestiging van het een en ander mag daarin niets uitmaken.

slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.

slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie

als slang 2.

@Ghanz wrote:slang 2 komt aan de radiateur en aan onderzijde thermhuis.

slang 3 komt aan waterpomp en ook aan onderzijde thermhuis, op ongeveer de zelfde lokatie

als slang 2.

Klopt... maar is dit puur een gesloten circuit / verbindingsstuk. of gaat het werkelijk DOOR het thermostaathuis heen, met daarin weer een aftakking of klep.

Als het het eerste betreft, is het circuit identiek aan het mijne, alleen zijn er gewoon andere slangen gebruikt. Snap je wat ik bedoel?

Kan het niet zijn dat die hoek waar slang 2 en 3 aan elkaar zitten, puur een ophanging is, waar koeler/warmer water langsloopt wat weer effect heeft op blablabla snapje?

het punt waar slang 2 en 3 aan het thermhuis komen, is naar elkaar toe gewoon open,

het koelvloeistof ( kvs) kan daar 2 kanten op.

dus het mengt zich dan constant met het kvs in de radiateur.

indien de thermostaat losgaat, gaat het door de radiateur ook stromen.

in jou geval, wordt het kvs niet constant gemengt met het kvs in de radiateur.

enkel pas wanneer de thermostaat opent.

koeling-s.png

KVS schema van een S systeem, dus radiateurslang direct op pomp.

2.0S

koeling-e.png

KVS schema van een E systeem, dus radiateurlang op thermostaat en pompslang ook.

2.0E

er zit dus wel degelijk verschil in de loop van het KVS

nog een leuk plaatje..

kreislauf24ne.png

en HIER de link naar de Site.

Ja ik kwam net op dezelfde site!! nu wordt het duidelijk... Ik heb dus het idee dat ze de 20S denkpatroon hebben toegepast. Klopt het dan ook dat die onderste 35mm klep van mn thermostaat gewoonweg geen functie heeft in mijn systeem? Het sluit volgensmij niets af

die klep regelt de omloop van het kvs naar wel of geen Radiateur stroming.

klep in gesloten ( koude ) toestand = doorstroming zonder radiateur

klep in geopende ( warme ) toestand = doorstroming met radiateur

Toen ik de zesde foto van je tweede serie foto's bekeek, zei ik meteen al tegen mijn zoon dat het er op leek dat de onderkant (de twee slang aansluitingen) was afgezaagd en dicht gelast. @vluggejaapie wrote:
516ouq.jpg

Ik heb nog nooit een thermostaathuis van een carburateur gezien die een bevestiging had voor een extra luchtschuif en plaats voor de koelvloeistof temperatuursensor II (die voor de injectie).

Dat wil ook zeggen dat het geen thermostaathuis van een C24NE kan zijn want die hebben ook geen extra luchtschuif maar een nullastdraaisteller (wat een naam hé voor die stationair regelklep).

Waarschijnlijk vond de inbouwer die extra slang iets teveel van het goede.

Ik zou zeggen, koop een thermostaathuis van een 3.0E, en de goede slangen en je probleem is opgelost.

Jou probleem is dat als de motor koud is, de thermostaat gesloten is en er dus geen kvs naar de radiator gaat. Als er geen kvs de radiator in gaat, kan er ook niets uit. Maar je pomp draait en kan nu alleen kvs aanzuigen door het +/- 12mm kanaaltje dat van je cilinderblok, door het distributiehuis naar de bovenkant van je inlaatbuis van de pomp loopt (anti cavitatie voorziening, zichtbaar aan de buitenkant van de pomp zie je aan de linkerkant van de bovenste linker bout, een "bolletje"). Die pomp staat natuurlijk te protesteren maar dat terzijde. Gevolg is dat de radiator niet koelt, de motor wel warmte produceert maar omdat er geen stroming naar de thermostaat is, die klep is immers dicht, weet de thermostaat niet dat de motor zijn bedrijfstemperatuur gaat bereiken. Pas als door convectie het water rond de thermostaat warm begint te worden, zal de thermostaatklep geopend kunnen worden. De motor staat dan al haast te koken.

Heb je die oude thermostaat nog?? Zit daar misschien een gaatje in de klep geboord?? Als daar namelijk een gaatje in zit dan heb je met gesloten thermostaatklep toch iets van stroming zodat het warme kvs wél richting thermostaat stroomt.

Terug
Naar boven