• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken

Is gisteren in het nieuws geweest in belgie.

V-power of andere premium brandstoffen zijn niet beter of de andere.

vele voegen echter zelf geen adjectieven bij.

als je kijkt naar de Europese certificaten op de pomp zijn deze het zelfde als op de gewone alternatieve brandstof.

dus beter gewoon 98 ipv v-power :p ik dacht eerst ook meer kilometers te doen maar het lag aan mijn voet en de alertheid op het displaytje

Hier een test van 5th gear met de verschillende benzines,
" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals in het filmpje te zien bij een normale motor bv 1.6 16v of 2.0 16v helemaal geen verschil, maar heb je een motor met een specifiek hoog vermogen, dus hoogtoerig of een turbo zoals de Impreza in het filmpje heb je er wel degelijk baat bij. Ditzelfde geld voor een gechipte auto, om het maximale uit de chip te halen moet je een benzine met Octaan 98 tanken. Anders haal je de opgegeven PK's van de chipper gewoon niet. Bij een lager octaan benzine zal de auto het via de pingelsensor terug regelen, en kun je hem net zo goed niet laten chippen.

Hoe hoger het octaangetal hoe beter de verbranding.

Hier in Belgie in de Shell, als je nu 98 supper plus of V-power benzine tankt bevatten ze het zelfde aantal octaan 98/99RON.

De consument betaald gewoon meer voor het merknaam. Heeft trouwens de uitbater in mijn gemeente mij verteld.

Men hangt vast in Europa aan een Europees keuringslabel, zodat de consument kan zien wat de samenstelling is van de brandstof.

Als nog iemand een HI-premium brandstof of V-power tankt. Vergelijk het eens met het ander label. van 98 of Diezel

9/10 krak het zelfde.

Ok waar kan wel een verschil inzitten.

Sommige goedkopere tankstations/merken kopen het eind van de tank op "boot/trailer"; Dus D.w.z. dat er meer kans is op reinigingsproducten voor de grote transport tanks in kan bevinden. (van de vorige reiniging van deze tank/vat.)

Maar aangezien dit streng gecontroleerd wordt, zal dit wel nihil zijn.

Het enigste wat ik doe is tanken waar een shop zit, dan weet je zeker dat de tank van het pompstation zelf op regelmatige basis gecontroleerd wordt.

Volgens mij inderdaad zoals ronOPC zegt met zware motoren, zal er misschien een verschil te voelen zijn, maar als je leest op het label aan jou tankstation dat de samenstelling 100% gelijkend is dan het ander kan het zeker geen kwaad voor de portemoneé om een gewone brandstof te tanken waar je motor voor ontworpen is.

Weet natuurlijk niet hoe het zit in Nederland, maar hier in Belgie hebben ze de zelfde keuringslabels.

Heeft deze week nog in het nieuws gekomen op de staats zender VRT.

Of wel houden ze ons al voor de gekke :jerry

Dit is niet afbrekend bedoeld maar gewoon een opinie. Als consument worden we vaak voor de gek gehouden maar dat is ook om dat wij dit zelf willen.

;)

Om terug on topic te gaan. ik zou voor 98 gaan ;)

Bram

wij hebben het ook over het verschil van RON95 en 98, niet over het verschil van V-power / ultimate en RON98.

het gaat juist om het octaangehalte.

bij ons in de buurt kun je ook geen super98 meer krijgen dus ben je gewoon aangewezen om ultimate oid te tanken om octaan 98 te verkrijgen.

wel grappig dat ik in belgie alleen problemen heb met RON95 en in nederland zelf niet.

staat in eerste zin ;).

Wel ja dat vindt ik ook spijtig. ooit 95 getankt in het sas van gent in nl.

En daar kwam mijn auto vrolijker van. O licht het aan de mentaliteit :D

Gewoon lekker 95 blijven tanken volgas sjeezen met je gechipte auto en dan volgende maand een topic starten

"hoe kan dat nou mijn zuigers zijn gesmolten"

Gebruik de zoekfunctie en lees/leer alles over brandstof icm tunen

Het is de kunst om zo dicht mogelijk tegen het detonatie gebied te zitten (pingelen)

maar er niet in , want dan verlies je kracht en op de duur je motor ook.

Het octaangehalte laat een zekere cilinderdruk en onstekingstijdstip toe.

Bij de moderne motoren wordt dit allemaal netjes geregeld door de comp. en

zijn hulpjes de sensoren bij een standaard motor.

Ga je er iets in wijzigen (tuning) dan kun je via brandstof aanpassingen van meer/langer of

groter het vermogen verhogen.

Bij de turbo motoren is dit simpel door de boost te verhogen , maar dan moet je wel de andere

aanpassing er soms voor doen.

Maar het verschilt per motorontwerp of je er veel of weinig mee wint , een laag compr. motor

zomaar op 98 laten lopen terwijl hij het prima op 95 doet is dus niet erg zinvol.

Je even verdiepen in de materie vooraf kan geen kwaad dus.

thx voor je reply. Ik heb me ook zeer zeker verdiept in de materie. Alleen kom ik zoveel informatie tegen dat ik er geen juistheid uit kan filteren.

Vandaar mijn topic.

Maar ik kan concluderen dat het niet slecht is voor je motor om 95 te tanken bij een gechipte turbo, maar dat je bij 98 wel optimaler gebruik maakt van je motor.

Helaas ben ik gister geflitst op een nogal onprettige snelheid dus, misschien is mijn chiptuning geld al op voordat ik er uberhaupt heen kan rijden. Even duimen dus.

Persoonlijk diverse tests gedaan. Op gevoel, dat wel. Maar kritisch.

Bevindingen achteraf

Op Euro 98 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d.

Op Euro 95 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR NET IETS MINDER DAN EURO 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik alleen in IETS meer koppel. Ik denk dit IETS waargenomen te hebben.

Op Euro 95 ongelood bij de Tango liep de auto mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR AANZIENLIJK MINDER DAN EURO 95 en 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik in koppel en soepelheid. Dit was minder.

Ik heb de middenweg gekozen. Kost allemaal zat. Euro 95 ongelood van een A-merk tankstation is prima. Het verschil tussen Euro 95 ongelood en Euro 98 ongelood van een A-merk tankstation is in mijn mening minimaal, te verwaarlozen.

En ja, mijn auto is gechipt.

Had de vraag gesteld aan EDS of de auto ook getuned kan worden op 95 benzine, want ik las bij een forum lid hier dat zijn 1.6T getuned was op 95 benzine.

Antwoord van EDS:

Hello,

the results are always based on 98octane fuel, on this engine 95 octane is NO OPTION, not even if the car is original.

Best regards

EDS Fahrzeugtechnik GmbH

Zechenstr.19

45772 Marl

Mittwoch Ruhetag

Uit zijn antwoord begrijp ik dat het met een 2.0T euro95 benzine no go is....

Mijn motor , zonder turbo...compressie verhoogd....word afgesteld op v-power. (vems/ dp engineering)

Waarom?

omdat in de buurt te tanken is, zonder dat ik daarvoor moet omrijden.

Ik kan dan altijd 95 gaan tanken, maar de kans is dan groot dat ie gaat pingelen. Vanwege de hoge compressie en omdat de onsteking aangepast word op v-power.......

.... Dus moet ik rustig aan gaan rijden op 95

Voor nood is dat een prima oplossing, bijv in het buitenland.

Als ie pingelt merk je dat snel genoeg....Je motor klinkt dan alsof er een hoop metaal loopt te rammelen.

Beter is natuurlijk altijd de benzine met het hoogste octaan, maar om daarvoor nou speciaal om te gaan rijden elke keer als ik tanken moet :jerry

Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.

Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry

@Vannos wrote:Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.

Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry

moet je wel een goed werkende klopsensor hebben

Terug
Naar boven