• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

• Topic starter Topic starter Jo1
  • Startdatum Startdatum
@MR-turbo wrote:Jo, de hoeveelheid werk valt toch wat tegen geloof ik ?

gaat verder toch redelijk vlot allemaal, net de aandrijfas, ben wel bang dat je die (tzt) nog een keertje over kan doen :hmmz

De hoeveelheid werk heb ik idd wel een beetje onderschat, maarja, dat krijg je toch wel, als je zoiets nog nooit hebt gedaan.

Ik bedoel, 24V's e.d. in diverse types opel heb ik nou wel zo vaak gedaan, dat je vantevoren alle stappen wel weet.

Maar in dit geval was het wel anders. Ik geloof dat het blok wel 15-20x in en eruit is geweest.

In eerste instantie zat het blok iets te hoog, waardoor de aandrijflijn niet geheel naar mijn wens was.

Ook heb ik niet alles beschreven in dit topic. Het topic starte ik iets later om zeker te weten dat de inbouw succes had.

Echter, vanaf nu wordt het leuker, ik zie nu zelf pas meer vooruitgang. Ieder uur dat ik vrij heb, vlucht ik naar m'n schuur. En geloof maar, dat zijn d'r nu al best wel veel. In totaal zit ik nu al op 6weken werk, en daarbij werk ik ook nog 40u/week. Extra feestdagen (kerst/nieuwjaar) zit er ook al niet in dit jaar.

Inmiddels vordert het koelwerk ook al redelijk. Foto's volgen natuurlijk nog.

Tja, geval tussenas/aandrijfas laat ik maar op me afkomen.

Omdat de achteras nog niet is gespert, en daardoor minder wordt belast (meer wielspin), zullen de krachten op de tussenas wel meevallen.

We zien wel waar het schip strand.

Koelertje van de automaatbak is inmiddels ook al bij geplaatst.

31122011163.jpg

En zo raakt het al redelijk vol;

31122011164.jpg

Vandaag heb ik me eigenlijk alleen maar grotendeels bezig gehouden met het maken van het leidingwerk van de stuurbekrachtiging.

Volgende week verder met de uitlaat.

Ohw, voor jullie allemaal nog 'unne gauwe roetsj' en een gezond 2012!!

@Jo1 wrote:En zo raakt het al redelijk vol;

31122011164.jpg

Vandaag heb ik me eigenlijk alleen maar grotendeels bezig gehouden met het maken van het leidingwerk van de stuurbekrachtiging.

Volgende week verder met de uitlaat.

Ohw, voor jullie allemaal nog 'unne gauwe roetsj' en een gezond 2012!!

Mooi hoor!

Tis dat er BMW op staat maar anders had je mij zo wijs kunnen maken dat ie met dit blok uit de fabriek is gekomen!

Gelukkig nieuw jaar jo.

Zo ken ik jou, perfeckt afgeleverd werk.

de radiateur ziet er perfect uit.

Is de hoofdremcylinder van BMW ?

volgens mij wel omdat de leidingen aan de andere kant zitten.

kan het bijna niet meer afwachten hem te horen lopen.

Gr. Peter

idd jo :thumbup :thumbup :thumbup

vindt super projeckt lees de vorderingen met genoegen

en idd gaat veel tyd in zitten maar ben wel van mening dat het wel goed gaat komen

en kwa vermogen 700 kg lichter als de 740 moet dat helemaal wel gaan

Elke dag weer even kijken of er vorderingen zijn................

Ik zit alleen nog steeds te kijken naar de constructie van de steun van de versnellingsbak............

Ik zou daar toch nog 2 schoren in lassen (een omgekeerde "V").

Het staat niet in verhouding met de contructie van de motorsteunen die je normaal gesproken maakt. :hmmz

Natuurlijk valt de belasting op dit punt bij normaal gebruik erg mee. Ik kijk dan ook even naar de extremere belastingen, snel bochtenwerk en langdurige trillingen.

Peter, hrc is van kadett 16V, 22mm

Stefan, de steunen maak ik idd normaalgesproken 'overdreven' sterk.

Ook bij deze heb ik overwogen om nog een opstaande rand tegen de strip aan te lassen, wat ik alsnog kan doen.

Maar door de vorm, en de dikte van het staal, is nu in dit geval 5-6mm, leek me sterk genoeg.

Wanneer het enkel een vlakke strip was van links naar rechts, dan was dat wel nodig.

Wat trillingen e.d. betreft komen maar weinig krachten op de steunen, want de boel hangt in rubbers, die dit moeten opvangen.

Grotere krachten die optreden, zijn eerder het kantelen van het blok tijdens acceleren, wat weer meer invloed heeft op de motorsteunen, en verder nog het schuiven van blok tijdens hard remmen.

Maar je hebt wel gelijk, normaalgesproken maak ik ze anders. Ik zal het nog iets wijzigen.

Eric, de ECU's, gaan naar binnen.

Naast de bestaande 2 grote gaten van voormalige ombouw's komt vandaag nog een groot rechthoekig gat.

Mooie van deze bedrading is dat werkelijk alles direct naar binnen gaat.

Nadeel daarvan is dan weer dat ik de bedrading van de auto ook terug naar binnen moet leiden. Wordt trouwens ook nog een heel karwei.

Jo als ik het ff zo bekijk:

stuur systeem done

koel systeem done

uitlaten ...zo goed als done

bak en aandrijflijn done

Het is in feite nog bedrading en wat kleine dingen of niet?

Als je zo doorgaat loopt ie toch in een week of niet?

En de gasstukken zitten er nog niet tussen. Zal wel 1 grote worden,...even naar Gramsbergen...haha.

pfffffffffffffff wat een werk weer.

Lijkt wel af fabriek zo een v8 in de commo.

En natuurlijk een voorspoedig 2012

Verder met de uitlaat

03012012165.jpg

03012012166.jpg

Stefan, de versnellingsbaksteun heb ik me nog eens even bekeken.

De strip is geen 5/6, maar 8mm dik (8.5 gemeten).

Wat denk je, moet ik hier nog 1-2 schotten tegen aan bakken?

Ik zie wel, kan altijd nog.

Hoe vaker, ik deze foto zie, hoe meer ik me eigenlijk ga storen aan de roest van het carter.

Dus laat me dat dan ook maar meteen aanpakken.

Was wel een voordeel van de GM-automaatbak, omdat ze altijd wel lekken, had je daar weinig roest.

over die carter zou ik mij niet zo heel veel zorgen en moeite doen. :D ik heb er al slechtere gezien wat er nog tig jaren mee rijden.

;)

Pfff, als ik die spaghettie zie, dan wordt ik zenuwachtig, en ik heb een elektrotechnische achtergrond :shock: :shock:

Niks meer dan respect :wors :wors :wors

Niet echt spannend, maar het 3inch-uitlaatje verder afgemaakt;

07012012172.jpg

De kunstof kap eens op gedrukt, maar bevalt me niet echt, maakt het blok erg hoog, en zal ook waarschijnlijk tegen de kap aan komen.

05012012169.jpg

05012012168.jpg

Momenteel begonnen met de bedrading, daar amuseer ik me nog wel even mee.

Terug
Naar boven