• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Commodore GS Coupe 1969

Peter van Burik

Post weinig
Goedemorgen.

We zijn dus volop bezig met de restauratie van een 1969 Commodore GS Coupe.

Slechts 69.000km en door ons nieuw gekocht. Moet nog ff wennen aan hoe het posten werkt.

Foto,s plaatsen lukt me niet. Maar zal de filmpjes plaatsen tot nu toe. Een week of drie geleden zijn we aan de restauratie begonnen. Motor weer aan de praat gemaakt (zeker 10 jaar niet meer gedraaid. Remmen losgemaakt. Bij Erik Romijn rubbers gehaald en de beide zijvlanken onderaan achter de wielkast. Achterplaat lag al 20 jaar nieuw in de kofferbak, zoals ook de schokbrekers. Ooit is de commodore blauw metallic gespoten, maar de originele kleur is british racing green. Deze kleur krijgt hij ook weer.

[youtube:7lrq6k5o]

We zijn er bijna volop mee aan het restaureren, dus filmpjes en foto,s zullen blijven komen.

via onze site http://www.burik.com" onclick="window.open(this.href);return false; is de restauratie op facebook hyves en youtube te volgen, maar ik zal proberen te blijven posten op het forum. Oh ja, we zijn ook nog een 68er besteleend aan het restaureren welke we vanaf 1971 in ons bezit hebben. Deze staat nu bij de spuiter.

Alweer een filmpje van even geleden. [youtube:39vn7agj]
Hier is te zien hoe de Commodore weer op de wielen staat. Onderzijde is grotendeels klaar. Alleen de uitlaat nog. Wanneer de restauratie voltooid is komt er zeer waarschijnlijk een roestvij stalen exemplaar onder met een mooi vol geluid. Het oog wil wat, maar het oor moeten we zeker niet vergeten

Goed bezig! Erg leuk dat de wagen altijd al in jullie bezit is geweest :)

Veel succes met de restauratie, ik volg het! :thumb

[youtube]

[youtube]

[youtube]

[youtube]

[youtube]

Heb de filmpjes ff ingesloten. Handige prutser ben ik toch. king:

Maar begin het ter begrijpen :thumb Hoop ik

Super mooie auto hoor! De dodge charger van opel eigenlijk, vond ik altijd. ;)

Kzag er vanmorgen nog 1 me tegemoet rijden in het bruin.

Maareuh british racing groen waar je hem in wilt. Vindt je dat ook echt een mooie kleur? Of gaat het om de originaliteit?

Want ik zie wel vaker mensen auto's in originele kleuren spuiten. Terwijl er nu juist zoooveel mogelijk is qua kleuren en verschillende soorten verf en mixen.

Laatst nog een super geweldig gerestaureerde golf 1 gezien. Jaren werk erin gestoken. En dan spuit ie hem in het originele maar walgelijke stront kleurtje (wat eigenlijk geen kleur was) wat ie ooit geweest moest zijn :D

Snap je? ik denk dan.. Dan liever maar niet origineel en een mooi kleurtje gezien al het werk wat het kost.

Dat originele rood is bij deze auto ook heel mooi ;)

We gaan inderdaad ook voor het origineel, maar het hele donker groene is gewoon een mooie kleur voor deze auto.

Op www.burik.com staat de Opel op onze geschiedenispagina in de originele kleur.

Dit is trouwens een foto van een jaar of 40 terug en zit ik als peuter achter het stuur :angel

Over de zijkanten liep een dunne goudkleurige bies. Zo laten we ook de velgen origineel.

Morgen heb ik weer een filmpje van het vervangen van al het plaatwerk van de achterkant.

Dit was een ongelooflijke pens werk. reservewielbak uitgestukt. De binnnenpanelen waar je niets meer van terug ziet ook uitgestukt en vernieuwd.

Super dat jullie hem helemaal orgineel gaan maken, ook de orginele kleur is gewoon echt heel mooi. En een auto zoals deze die al vanaf nieuw maar één eigenaar heeft gehad hoort in mij ogen gewoon in de orginele kleur. Volgens mij ben jij en ik van ongeveer hetzefde bouwjaar, afgaande dat jij als peuter achter het stuur van die mooie GS zit.

[youtube:21o53t3s]

Deze week flink opgeschoten. Willy heeft deze week nagenoeg de gehele kont aangepakt.

Hier is hij bezig met het uitstukken van de bak voor het reservewiel.

Nieuwe achterplaat gemonteerd. De plaat welke daar achter zit was goed. Het enige wat noodzakelijk was om de uitsparing voor de uitlaat aan te passen en gedeeltelijk verlengen om naar de nieuwe plaat te overbruggen.

Binnenkant kofferbak is aangepakt. Het rechter achter paneel zit er op. Hier wordt het linker achter paneel gemonteerd. In plaats van over elkaar heen te plaatsen heeft Willy de nieuwe plaat tegen de koets aangelast om zo min mogelijk verdikking te krijgen.

De gehele kont is nu aangepakt. Wat nu aan de achterzijde rest is de wielkast rand linksachter. Deze is behoorlijk goed. Alleen wat minimale plekken roest aan de rand naar binnen toe. Alle plaat is vervangen en grofweg in de plamuur gezet. Hier mag nadien de spuiter zich op uitleven :hmmz

Vanmiddag de voortrein er onder uit gehaald, deze wordt nu kaal gemaakt. Volgende week gaan veel delen van de onderzijde naar het straalbedrijf en worden zwart gespoten. Afgesproken is dat deze binnen een paar dagen klaar zijn, zodat de brug niet onnodig lang bezet blijft.

Zoals hierboven al ergens staat: mooiste opel ooit :wors Leuk dat jullie hem zelf nieuw gekocht hebben :thumbup

Dank voor de positieve reacties. Dat we hem nieuw gekocht hebben maakt het ook voor ons bijzonder.

Mijn vader heeft de eerste paar jaar met de commodore gereden en later mijn moeder.

Ik en mijn twee broers hebben jeugd herinneringen aan deze auto. Vakanties naar Texel.

In de zomer een handdoek op de achterbank omdat je anders je gat verbrande.

Kan de plek nog aanwijzen waar moeder zei; Jongens kijk ! ! 66.666km.

In 1978 is hij stilgezet, dit weet ik omdat het oude deel drie van dat jaar nog achter de voorruit zit.

Een paar weken terug in de oude boekhouding gezocht en de aankoopfactuur teruggevonden, ooit al eens apart gehouden

Destijds bij Hessing in de Bilt aangekocht voor NLG 13.400,- Factuur is gescand en komt binnenkort ook op onze site.

Waarom hij is stilgezet weten we zelf ook niet meer precies. Waarschijnlijk omdat mijn vader destijds een BMW 518 heeft gekocht. Het voorportier hing af en sloot niet slecht. Auto in de hoek gezet en niet meer naar omgekeken. De laatste 20 jaar heeft hij in de garage van ons woonhuis gestaan en heeft hij zeker 10 jaar niet meer gedraaid. Het heeft ongeveer een uurtje gekost om de motor weer aan de praat te krijgen. Als je bij de 1e filmpjes op more info klikt staat het een en ander omschreven.

[youtube:3cxvszqp]

Ook de voortrein er maar onderuit gehaald. Deze is inmiddels ook kaal gemaakt en volgende week gaan de delen naar www.boonzaayer.com waar alles gestraald en zwart gespoten wordt.

[youtube:3cxvszqp]

De achterzijde was slecht, verder is de onderkant behoorlijk goed en gaaf. Links voor op de koker balk zit een slechte plek, maar dit is goed te overzien. Nu de voortrein eronder weg is kan alles goed schoongemaakt worden en behandeld worden. Ziet er verder goed uit gelukkig

Terug
Naar boven