• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Conrad Parkeersensoren aansluiten (Astra H 2004+)

Als je een REC hebt dan gaat de canbus vrijwel zeker problemen geven, ik heb geen rec achterin en bij mij kon ik het parralel zetten met de achteruitrijlamp, dus je kunt het proberen, lukt het niet dan de + draad van de achteruitrijlamp een relais laten schakelen en de + van de parkeer sensoren pakken waar de + de rec ingaat.

Wat ik niet geprobeerd heb is de achteruitrijlamp vervangen voor een led lamp(geen canbus led) en dan de parkeer sensoren parralel zetten met die led lamp zodat de stroom ongeveer hetzelfde blijft.

Maar er zijn zoveel merken parkeersensoren dat je gewoon moet proberen wat het beste werkt.

mark

Ga het eerst even proberen zonder ze in te bouwen dan :)

Wat gebeurt er dan eigenlijk ? Krijg je dan foutmeldingen op je scherm ofzo ?

Wat er precies gebeurd ligt aan wat er in de astra zit(uitvoering en bc), bij mij niks, maar ik heb dan ook geen rec achterin zitten

En als ik het ga proberen moet ik dan zichtbare foutmeldingen/problemen krijgen ?

Of kan je die enkel zien met opcom/tech2 ?

Dan krijg je idd zichtbare foutmeldingen zoals "controleer dimlicht achter" ed

Probleem in dit geval is dat er geen schone 12V op de verlichting staat maar 12V met een stukje data signaal. Zodra dat signaal iets oppikt wat niet klopt schakelt het de spanning vanzelf uit van die verbruiker waarna je dus een melding in je boordcomputer krijgt.

Deze kan je bevestigen met de knop op je radio.

Ahzo ik snap het ! Bedankt voor de uitleg !

Hopelijk lukt het zonder relaisschakelaar maar indien niet welk soort relais heb ik dan nodig ?

Een gewoon simpel 12V relais voldoet (automaterialen handel), de spanning voor de parkeersensoren moet je dan aftakken helemaal rechts op jouw foto waar de twee dikke rode 12V kabels binnenkomen (wel een zekering plaatsen in het snoer), solderen en goed isoleren, het relais laat je dan schakelen door de spanning van het achterlicht.

Maar ik ben benieuwd of je de storing krijgt, en of je het dan niet kan foppen door een gewone(dus geen canbus) led lamp te plaatsen in het achteruitrijlicht, led neemt minder stroom op en dat zou misschien het stroomverbruik van de parkeersensoren kunnen maskeren.

Mark

www.AstraTuningClub.nl

Bedankt ! Morgen heb ik de sensoren in huis, ik hou jullie zeker op de hoogte !

Rechtsachter in de auto heb ik nog een gewone 12V auto stekker, ik denk dat aftakken eenvoudiger zal zijn als ik het daar doe ?

Stiekem hoop ik nog steeds dat het gewoon werkt zonder canbus problemen :D

Grtz

eth0

Nog steeds aan het wachten op m'n pakje :) Heb ondertussen even m'n achterlicht verwijderd en krijg zonder achterlicht in elk geval al geen foutmelding :)

Yes! Geen enkel probleem ! Werkt perfect rechtstreeks op de achterlichten ! en dat voor 20 euro !

Bedankt voor de informatie iedereen !

Heb m'n opcom een tijdje geleden besteld maar ook nog niet in huis dus dat kan ik nog niet controleren...

Maar zou inderdaad goed kunnen... Heet dat niet check control ofzo ?

Kan het zijn dat als ik de sensoren op de originele plek boor dat die dan naar boven zullen wijzen ?

2qki7f6.gif

Ze zullen in die schuine rand zitten en hoger is niet echt mogelijk....

Zou dit de werking verstoren denken jullie of maakt dat niet zoveel uit die paar graden ?

Of moet ik de sensoren hoger plaatsen (zit daar niets in de weg dan ?)

Klopt ja, het zou niet mooi geweest zijn dat glanzend zwart.

Heb 2 lagen kleur gedbruikt en daarna nog 2 lagen blanke lak erover.

De sensoren werken uiteraard nog perfect ! ;)

Heb alleen even getwijfeld of ik ze moest schuren ook omdat ze zo glad waren maar heb dat toch maar niet gedaan.

Wou geen krassen maken, de lak hecht uiteindelijk toch nog goed op het gladde oppervlak.

Voor:

svpc8l.jpg

Na:

24evqld.jpg

6pnhjr.jpg

33ky6hy.jpg

9j1w5k.jpg

Dan moet je gewoon zorgen voor een grote boor in plaats van de bijgeleverde gatenzaag te gebruiken denk ik zo.

Veel succes ! :)

Hou je ons ook even op de hoogte met wat foto's ? :thumb

Kastje met de logica is volgens mij exact hetzelfde als dat van mij van bij conrad.

Komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek in China haha :agent

Alleen steekt de ene er 'n ander speakertje bij of 'n andere verpakking, handleiding of sticker.

Sensoren op de eerste foto zijn dezelfde als die van mij denk ik (bol).

Die eronder zijn precies van een ander type (hol).

Ik ben in elk geval zeer tevreden met mijn setje en al zeker voor die prijs !

Nogmaals succes en ik ben benieuwd naar de foto's :D

Terug
Naar boven