• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Corsa A/B naar 2.0 liter motor: het grote ombouw topic

Is het niet zo dat de standaard drukregelaar komt te vervallen?

Op de plaats waar de standaard drukregelaar zat zit nu een 'verloopje' die de benzine naar de powerboostvalve moet leiden. In het schemaatje noem ik het een 'verloophuisje'. Althans daar lijkt het op. Ik heb er een fotootje van:

benzinetraject_01.jpg

Volgens mij wel ja, zal ff kijken Rob.

- Ik heb even wat foto's ervan genomen. Hij lag nog op mijn bureau.

Foto nr. 1: De powerboostvalve met drukmetertje, bovenop het vacuumnippeltje die naar het gasklephuis gaat. Rechts van het nippeltje de stelschroef met moertje erop.

Foto nr. 2: Close-up van de vacuumnippel en ontblote stelschroef

Foto nr. 3: Close-up met in het midden de routernippel, waar de brandstofslang op komt die terug gaat naar de brandstoftank. Rechts zie je een slang die naar het 'verloophuisje' loopt, die je bovenaan deze pagina ziet op de foto.

Origineel gepost door Dirk

een metalen dopje zoeken wat precies past en die erop schroeven ;)

Ik las zojuist een post van Honza waar hij een 'verloophuisje' verkoopt. Het ding blijkt ook een naam te hebben: Blankingplate :)

En wat blijkt nog meer ... bij montage van zo'n blankingplate wordt de retouruitgang direct afgesloten. Weer wat geleerd.

;)

(http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=73447)

Origineel gepost door freek corsa

die slang komt op je gasklep huis aan de kant waar vacuum ontstaat als je gas geeft.

deze slang zorgt ervoor dat je brandstof druk stijgt op het moment van gas geven.

Ps waar heb je de brandstof pomp getekent?

Ik heb een foto gemaakt van een gasklephuis van een 20Xe. Ik zie drie aansluitingen. Ik heb het idee dat twee van die aansluitingen naar de kleppendeksel gaan en de derde wordt gebruikt voor de vacuumslang van de brandstofregelaar.

nummer 1 en 3: naar kleppendeksel

nummer 2: naar brandstofdrukregelaar

Klopt dat?

gasklep_aansluiting_20xe.jpg

Ik dacht 3 naar t kleppendeksel.

1 naar de benzinedrukregelaar...

2 naar t actieve koolfilterschekalaartje..

Maar is alleen zo ff uit me hoofd...

1 en 2 kunnen ook omgedraait zitten...

Leuke schematjes trouwens :thumbup

Origineel gepost door 5chaap2k

die komt elders je motorruim in, die klik je weer op de kabelboom van je verlichting/fans/mistlampen enz :)

Nee, dit is weer een andere boom.

De lampen, tempsensor etc is een boom die bij de rembekrachtiger naar binnen gaat.

T kleine boompje tbv het blok, gaat iets meer naar het midden naar binnen.

Origineel gepost door saiko

Ik las zojuist een post van Honza waar hij een 'verloophuisje' verkoopt. Het ding blijkt ook een naam te hebben: Blankingplate :)

En wat blijkt nog meer ... bij montage van zo'n blankingplate wordt de retouruitgang direct afgesloten. Weer wat geleerd.

:P

2 = goed.

je kan hem trouwens draaiend afstellen , je merkt vanzelf wanneer ie te veel krijgt, gaat ie stationair wat moeilijk doen!!.

manta0051is6.jpg

Saiko(Dittrich),

dacht het al te kennen......;):P

Nippeltje nr. 2 is dus voor de vacuumslang naar de drukregelaar.

Ik zal mijn bevindingen terugkoppelen hier

Thnx dude :)

Yep dat is er ook een zo te zien. Is dit jouw auto? en zo ja ... merk je uberhaupt een verschil sinds je hem gemonteerd hebt?

Was!!!mijn Manta ooit, inmiddels R.I.P.

met toerbo, dus ik had hem ook nodig.

Werkte wel.

Eerste Manta die ik had die een beetje door kon gassen.

Pakte veel soepeler op.

Verder nog wat concrete vragen over het kleppendekseltje:

- Is het zo dat Y op 3 aangesloten?

- Waar komt X op uit?

kleppendeksel_nippels.jpg

gasklep_aansluiting_20xe.jpg

- Waarom zijn de twee gekleurde ruimtes gescheiden van elkaar?

- Ik mag aannemen dat je in het groene gedeelte olie giet via de dop. Het rode gedeelte zit aangesloten op een mondstuk wat via een klein rubberen slangetje naar een pijpje in het onderblok gaat. De twee ruimtes zien er ook heel anders uit, rood is vies en vol met losse deeltjes, terwijl groen vrij gaaf is.

Wat is de exacte functie van het rode gedeelte, waar normaliter een plaatje overheen zit?

kleppendeksel_scheiding.jpg

Terug
Naar boven