• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

corsa b gsi riem gebroken, wat nu???

robert_corsa

Woont hier bijna
hallo,

ik heb een auto gekocht voor onderdelen

het betreft een afgetrapte corsa b gsi uit 1997

met daarin een x16xe

olie was zwart (uitlaat niet trouwens) er zat een open filter op, en stoelen lagen plat:)

roest is de corsa ook bekend, en er mankeren nog meer dingen aan.

grootste probleem is dat de riem gebroken is.

de auto ging bijna naar de sloop, heb hem voor een prikkie kunnen kopen, dus hij gaat in onderdelen. (zit genoeg leuks op)

mar even over de riem.

als deze breekt houd dat in dat er kleppen krom zijn dacht ik.

kan ik, er een nieuwe riem omheen leggen, en hem weer starten? zodat deze loopt?

gaat puur om de ervaring van zo'n ingreep. heb nog nooit een riem vervangen, dit blok is toch al verrot, dus wil wel een gokje wagen.

wat kan er nog meer kapot zijn?

alle info is welkom:)

het meeste wat onder de kap hangt is mij vrij onbekend, maar wel leergierig:)

blokje heeft trouwens 173.000 gelopen, bij de 155.000 is de riem nog vervangen geweest

Gewoon de distributieriem wisselen. Kun je hem met de hand rondkrijgen.

Is de kans groot dat het motortje miscien maar een paar kleppen krom heeft. De kans is groot dat hij dan met wat extra gas gewoon wil lopen. Niet lekker natuurlijk maar lopen zal hij dan toch wel min of meer.

Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Als je zuigers er ook schade van hebben opgelopen zul je hem ook niet meer rondkrijgen en zal die ook niet straten.

Volgens mij geen vrijloper.. grote kans op flinke schade aan de klepjes.

Zoals je zegt leergierig zou ik het gewoon proberen :thumb

Ga er maar vanuit dat er kleppen krom zijn.

Kunt er een nieuwe riem opleggen en kijken of je m kunt ronddraaien maar neem maar van mij aan dat er kleppen krom zijn.

16 klepper met deze motoren raken de kleppen de zuiger.

Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.

Ik denk ook dat de kleppen wel gaar zijn

maar als je wilt oefenen op een distri vervangen gewoon doen :D

als je hem daarna met de hand kan ronddraaien zou ik hem gewoon proberen te starten

mocht ie verder naar de klote gaan is het tenminste niet zo'n ramp :D

Simpele ingreep is het monteren van een x14xe kop + nieuwe riem dunkt mij? (zijn wat makkelijker+goedkoper voorhanden)

@wagnas wrote:Auto ging niet voor niks naar de sloop. Haal eerst maar eens de kop eraf, voordat je gaat investeren in een riem.

Een riem is ook zo gruwelijk duur ;)

En daarbij, als je de kop er af haalt heb je een nieuwe koppakking en een set nieuwe kopbouten nodig, mochten de kleppen toch goed blijken te zijn.

Makkelijkste en goedkoopste is een riem er op en dan een compressietester in het bougiegat draaien (en dan elke cylinder testen met de bougies er verder uit)

Maargoed, inderdaad, de kans dat de kleppen krom zijn is vrij groot. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ze niet krom zijn na een geknapte riem.

Zal goed koper zijn dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.

Riem kost paar tientjes en dan weet je het vlugger dan wanneer je eerst de kop eraf gaat halen.

kleppen zijn krom!

het is geen vrijloop motor dus ga er maar gewoon van uit dat er minimaal 8-12 kleppen krom zijn.

zou je een nieuwe distri riem erop leggen zou het zo maar eens kunnen dat de motor gewoon met de hand te draaien is zonder dat hij aanloopt maar lopen zal hij echt niet meer.

99% kans dat de kleppen krom zijn ja ;) Je kunt toch echt beter de kop eraf halen, ipv een nieuwe riem er op de gok op doen. Tenzij je het blokje toch niet gaat gebruiken, dan zou ik er ook geen moeite insteken ;)

zoals ik de topicinleiding lees is het in eerste instantie niet eens de bedoeling dat het blokje gebruikt gaat worden

hij wilt oefenen met een db riem opleggen

voor het wisselen van de kop komt iets meer bij als alleen een ander kopje

en een x16xe kop is net zo makkelijk te krijgen, staan hier op de sloop 3 tigra's met x16xe

om te beginnen moet een 16v kop altijd gevlakt en geperst worden, 8v niet per se

krijg je nog de pakkingen er bij

klepsteelrubbers/klepseals vervangen is dan ook wijs om gelijk mee te doen

deze veroorzaken meestal het olieverbruiken

ook opnieuw inslijpen van de kleppen is wijs om te doen

je hebt ook een kleppentang en momentsleutel nodig

normaal vervang je bij de db riem ook de spanrollen waterpomp en multiriem

maar gezien deze er als het goed is niet lang opzitten zou ik er alleen een andere db riem op zetten

Maargoed, om te oefenen om een distributieriem om te leggen, is een kapot blok ook niks. Je hebt geen controle of je het goed gedaan hebt of niet, omdat dat ding toch al kapot is. Dan kun je beter een keer meekijken bij iemand die het vaker doet, op een goed blokje. Ik vind t zonde om een distributieriem en spul te kopen voor een blokje wat toch al kapot is. Of alles vervangen of gewoon er niks mee doen is mijn mening :thumb

dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien

de markeringen goed uitkomen zit ie goed

dit is je controle, starten is bijzaak in deze

@trashmetal wrote:dat is niet waar, als je naar een keer of 4 de motor met de hand ronddraaien

de markeringen goed uitkomen zit ie goed

dit is je controle, starten is bijzaak in deze

Ja maar dan, dan heb je de riem er goed op liggen en kun je alsnog niks met het blok :p Snap dat het om het leren gaat, maar vind het zelf een beetje onzin :thumb

Terug
Naar boven