• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dashboard verlichting veranderen

Dat Volvo en VW blauw doen wil niet zeggen dat het een feit is dat blauw rustiger is aan de ogen in het donker. Is dat niet iets persoonlijks ? Volvo heeft trouwens volgens mij geen blauwe verlichting.

Zelf vind ik blauw dus helemaal niks, en vind 't niet mooi en absoluut niet prettig of rustig aan de ogen. In me Astra heb ik zelf rood. Dat vind ik veel prettiger, en mooi.

Rijd nu tijdelijk even in de Saab 95 van me broer, en die heeft groene verlichting, ook bijzonder prettiger en mooi ogend (vind ik) Die heeft ook het night panel, waarmee

alleen snelheids meter verlicht is, en de rest niet, die gaat alleen branden op het moment dat het nodig is (te veel toeren, hoge kvs temp, lage brandstof peil, geen of teveel turbo druk etc.. etc..)

VW heeft het sowieso, ik dacht Volvo ook, maar die kunnen ook groen hebben, net als Saab. Iig geen wit.

Je zou denken dat het persoonlijk is, maar er is bewezen (ja, ik heb me er even in verdiept :P ) dat mensen die blauwe interieurverlichting hebben minder fronsen en zelfs (al vraag ik me af hoe ze dat onderzocht hebben) minder kans hebben op een ongeluk daardoor!

Ik vind zelf rood licht niet prettig in het donker....en daarnaast heb ik ook geen hoerentent in de auto ;)

Ik heb ook niet gezegd dat blauw licht vermoeidheid tegen gaat, ik heb gezegd dat het zorgt voor minder geïrriteerde ogen. En dat jij dat persoonlijk vindt, prima, maar het is bewezen dat blauwe verlichting beter voor de verkeersveiligheid is dan andere kleuren. En dan ben jij gewoon de uitzondering die de regel bevestigd. ;)

Ik doelde eigenlijk op zicht.. geiriteerde ogen/vermoeidheid.. Refererend naar 'minder kans op ongelukken'.

Maar heb je een bron/link naar dat onderzoek ? ben daar wel benieuwd naar eigenlijk.

Hopende dat het een betrouwbaarder onderzoek is als de 2 laatst vermende onderzoekers aan universiteiten die onlangs gesnapt zijn op het zelf verzinnen van uitkomsten, en het kwijt maken van de echte resultaten. Dit zullen namelijk niet de eerste en zeker niet de laatste zijn. :jerry

Nee, dan ben je inderdaad behoorlijk genaaid, ik ken iemand die les heeft gehad van die prof uit Tilburg, gelukkig mag ze haar diploma gewoon houden. Ik heb dat onderzoek gelezen toen ik m'n blauwe verlichting inbouwde twee jaar geleden. Ik was toen namelijk op zoek naar iets waarin stond of het legaal was of niet (blauw licht, politie, ik wilde geen gezeur). Ik ga even voor je zoeken of ik het weer kan vinden.

Volvo, heeft nooit blauw licht gehad, die is alleen vaker van kleur veranderd dan een gemiddelde regenbooglamp..

Vroeger was Volvo net als Saab, Ford, Velen Jappen etc etc Altijd Groen.

Maar merken willen verandering, Volvo heeft het een tijdje Wit (led) gehad in combi met rode wijzers, een Tijdje amber gehad in Combi met witte wijzers., Go on and on.

Saab heeft het Groene nog heel lang vol gehouden, of dat nu nog is weet ik niet..

BMW, Alfa Romeo, SEAT, Audi hebben het eigenlijk Altijd Rood gehad..

Blauw ala VW: Ik kan je melden, Als je de Tellerverlichting Altijd volop hebt staan (dat heb ik altijd), en je hebt dat blauwe in je auto van VW (hadden we op de VW LT's en Transporters, en uiteraard de Golfjes), ga je deze vanzelf Dimmen, Mijn collega's zeiden daar hetzelfde over, op een gegevenmoment werd je een beetje tureluurs van die Fel Rood verlichte Wijzers over dat Fel Blauw verlichte Tellerblad..

Dus of het rust geeft, bij ons op het werk vond meer dan de helft eigenlijk van niet...

Doe mij maar rood, Amber, Wit Groen, Geel, of wat dan ook..

Willem

de verlichting van de astra is als volg

3 x T5 draaifitiing achter de tellers. + 1 achter je dagteller

zitten ook 3 achter je mid (2 achter je tid)

in je asbakje zit 1 x T5 steekfitting.

(verder heb je nog een paar draaifittingen achter teller zitten voor je knipperlichten enzo)

ook een paar smd ledjes voor je tc.lampje ofzo beiden niet nodig te vervangen.

dan heb je in je dashbordkastje kofferbak en hemelverlichten een c5w buisje zitten van 39 mm

dat was het wel zo'n beetje

:D

:D hahahaha

Mooie discussies over lampjes

Ik vind blauw mooier dan geel daarom mijn vraag...

Krasy : heeft de asbak maar 1 lampje ?

Webshops leveren namelijk 2 lampjes

1 voor de aansteker en 1 voor de asbak

Bij mij geen verlichting in de asbak maar wel een plastic stukje in de asbak waardoor het lijkt dat het is gemaakt voor een lampje

Blauw en groen werken juist averechts voor het nachtzicht. Je ogen moeten altijd wennen aan donker, je hebt twee soorten fotocellen in je ogen. Kegeltjes en staafjes. Kegeltjes nemen kleuren weer, en de staafjes worden gebruikt in het donker en gaan pas na een poosje werken (daarom duurt het altijd even voor je goed ziet in het donker) In principe ben je dan effectief kleurenblind. De staafjes zijn het meest gevoelig (in negatieve zin) voor groen/blauw licht, dus als je de werking niet wilt ondermijnen is rood licht het gunstigst. Daarom word dit ook aan boord van onderzeëers zodat je nachtzicht zoveel mogelijk in tact blijft als je door een periscoop moet kijken.

Nou denk ik wel dat het voor in de auto weinig uit zal maken omdat je nooit helemaal in het aarde donker rijdt. Je hebt je eigen lampen aan, je hebt tegenliggers en vaak ook straat verlichting, dus je zult nooit echt op je nachtzicht rijden.

Idd. Astraman dat klopt. Overigens niet alleen onderzeeers. Ook op de brug (stuur/navigatie ruimte) en cockpit van zee- en lucht vaartuigen is de enige ambiant verlichting die gevoerd wordt rood van kleur. De instrumente daarintegen kennen een variateit van kleuren.

@RISL wrote:Nee, dan ben je inderdaad behoorlijk genaaid, ik ken iemand die les heeft gehad van die prof uit Tilburg, gelukkig mag ze haar diploma gewoon houden. Ik heb dat onderzoek gelezen toen ik m'n blauwe verlichting inbouwde twee jaar geleden. Ik was toen namelijk op zoek naar iets waarin stond of het legaal was of niet (blauw licht, politie, ik wilde geen gezeur). Ik ga even voor je zoeken of ik het weer kan vinden.

daar heb ik destijds ook naar lopen zoeken, enige wat niet mag zijn die neon balkjes als ze boven je ramen uitkomen, dus ze mogen er wel zitten, maar je mag alleen de gloed ervan zien en niet de balkjes zelf. zal ook wel zo'n regel voor zijn als die leds, maar die zitten gelukkig verstopt achter het dashboard.

als je zo'n los ledje van die autostyle meuk los op je dash zou plakken zou het weer niet mogen denk ik..

Klopt, zolang de gloed niet buiten zichtbaar is, is het goed. Ik heb er wel eens problemen mee gehad toen de binnenverlichting aan stond toen ik geparkeerd heb. Ik heb toen een waarschuwing gehad en ik moest het er direct uit halen. Het zit er inmiddels weer in natuurlijk. :jerry

Ik kan het onderzoek niet meer vinden. Ik weet dat het van de Ohio University was en ik heb destijds dus maar voor 'waar' aangenomen. Moet zeggen dat ik de verklaring van Astraman ook zo voor waar durf aan te nemen, aangezien (ik heb niet veel biologie gehad) het logisch klinkt ;)

Ik vind het zelf in ieder geval erg prettig in tegenstelling tot rood en wit.

Zo, eindelijk gekocht

Draaifitting t5 led blauw

Pakje van 6 stuks voor 30 euro en opengeknipt

Tellerunit eruit gehaald , is even tobben maar simpel

En ja hoor....fittingen zijn dikker dan er in kan.....

Domme zet om de verpakking open te knippen hè

vreemd kan je de pootjes niet beetje buigen ?

zou moeten passen anders heb ik ze ook nog liggen.

heb er nog stuk of 20 blauw

Buigen gaat helaas niet

Kan ze er gewoon niet indraaien omdat de fitting veels te dik is en niet in het gat passen

Wil je misschien ruilen?

Kan ze naar je opsturen

Das balen. Wel vreemd dat ze te dik zijn, kun je er niet een beetje afhalen ofzo?

Ik heb een how-to gemaakt over het uitbouwen van je tellerunit trouwens: viewtopic.php?f=126&t=157899

P.s. er begint me nu iets te dagen dat ik ook mijn fittingen heb moeten aanpassen om het te laten werken. Ik haal binnenkort mijn tellerbak er weer uit omdat één ledje niet meer functioneert, zal dan gelijk eens kijken of dat ik die fittingen heb nabewerkt of een andere.

Ik had je how to al gezien en uitgeprint :thumb

Als ik ze niet kan ruilen met iemand kan ik proberen om de fitting kleiner te maken

Zal niet meevallen denk ik om dat voor elkaar te krijgen

Ik haal op z'n vroegst volgende week de tellerunit er even uit, dus ik kan het je niet met zekerheid zeggen, maar ik heb volgens mij delen van de fitting weggesneden.

Fijn dat je wat aan m'n how-to hebt :D das nog eens leuk om te horen :thumb

Zeker mooi en zo wil ik het ook graag

Ik heb exact dezelfde lampjes gekocht zoals je al eerder aangaf op je foto

Misschien dat bij mij een andere tellerbak inzit als bij jou

Ik zal is kijken of ik de lampjes passend krijg anders koop ik de goede bij krasy

Terug
Naar boven