• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dashboard verlichting veranderen

Heb er zelf blauwe leds in gezet. Nou zit ik zelf in de electronica en mijn werk heeft met camera's te maken, dus over licht en de samenstelling er van en opbrengst heb ik wel wat kennis en meetapparatuur in huis om aan lampjes te meten wat voor opbrengst ze geven en in welk spectrum de licht frequenties zitten en de totale verhouding er van. Led's geven PER DEFINITIE minder lumens per watt dan een gloeilamp. Vuistregel is 1 lumens per watt voor leds en 2 lumens per watt voor een gloeilamp. Laat de politiek maar wauwelen! :sleeping Nou zijn ze nog lang niet met leds uit ontwikkeld en ze worden steeds beter moet ik wel zeggen, zou me niks verbazen dat ze de gloeilamp echt in gaan halen de komende jaren.

De enige reden waarom mensen denken dat ze meer licht geven is omdat het PER DEFINITIE gebundeld licht is en in die bundel meetbaar feller is dan de standaard rondom stralende gloeilamp. Leds zijn daardoor feller om in te kijken, maar ga er maar eens een pand mee uitlichten bijvoorbeeld. Kom je toch een hele hoop mee tekort hoor! En pak maar eens een gloeilamp in een top kwaliteit armatuur met straler en je zult nog opkijken van de licht opbrengst!

"Ja, maar ze worden toch veel minder heet..." Antwoord is dus nee. Pak maar eens een led armatuur vast die ook maar een beetje in de buurt komt van de licht opbrengst van een gloeilamp en je brand er gewoon je vingers aan!

Als je in die holletjes van je dash gewoon een enkel ledje duwt ga je voor de achtergrond verlichting nog bekaaid uit komen met het licht! Zeker met blauw. Vind het niet vreemd dat mensen zeggen dat ze het prettiger en minder fel aan hun ogen vinden, dat is namelijk ook echt zo! Mits je je aan de maximale stroom van de leds houdt, je kan ze wel heel fel laten branden, maar sterk ten koste van de levensduur. Voor de controle lampjes is het nog wel te doen, zelfs op een lagere stroom is het al gauw genoeg.

Ik heb bij mijn teller bak maar liefst 96 blauwe leds gebruikt die ik op stripjes heb gesoldeerd en heb voorzien van een schakelend dimmer circuitje. Heb de boardjes er voor zelf ontworpen en zo kom ik aan genoeg licht om het ook overdag of met schemering nog blauw te verlichten. Ziet er wel mooi uit. En ik heb een draaiknopje gemaakt om de dimmer te bedienen.

Mocht je het allemaal niet te ingewikkeld willen maken kun je er nog het beste een stuk of vier ledjes per gat in solderen, hoe meer er in passen hoe beter. Gewoon direct op het koper baantje. En uiteraard een goede stroom begrenzings weerstand er bij in serie schakelen. Voor sommige controle lampjes zul je er ook vaak nog een weerstand overheen moeten zetten om te voorkomen dat ze de hele tijd zwakjes blijven branden, dat komt nog wel eens voor.

Succes er mee!

Dit is het effect met drie blauwe ledjes. De tellerbak van Vinci zal zeker mooier verlicht zijn, maar in vergelijking met de hoeveelheid werk.....

DSCF5789+Opel+Astra+Coup%25C3%25A9+2001.JPG

Ja, die lampjes van de foto zitten er bij mij ook in. Heb ze bij Autostyle gekocht, ik ken iemand die daar werkt, dus voor klein spul zoals ledjes e.d. ga ik daarheen.

kijk wat Vinci is de eenige uitleg die er is .

overdag zijn de leds ook stuk slechter zichtbaar.

maar zoals je zeg je hebt verschillende leds.

en ja met 1 lampje krijg je het effect zoals risl

maar dat is in de avond.

wel de eenvoudigste manier

of plasma

dit is zoals ik het heb

[youtube:3mbjtlaf]

Overdag zie je inderdaad bijna niets van mijn leds. Maar hee, daar is het ook overdag voor hè ;)

@RISL wrote:Dit is het effect met drie blauwe ledjes. De tellerbak van Vinci zal zeker mooier verlicht zijn, maar in vergelijking met de hoeveelheid werk.....

DSCF5789+Opel+Astra+Coup%25C3%25A9+2001.JPG

Dat ziet er best mooi uit en zo te zien zijn het witte platen, dus dat geeft al wat meer effect van de leds, maar ik kan me er niet aan onttrekken dat ik precies een paar bundels/vlekken licht zie waar de leds onder zitten...

Noem mij maar een zeikerd, maar ik stoor me aan zo iets... :jerry

Klopt, witte tellerplaten zijn standaard op de Coupé.

Maar je ziet inderdaad heel goed waar de leds geplaatst zijn. Dit zag je echter ook bij de originele lampjes, al was dat wel wat minder duidelijk.

Dat effect heb ik bij mijn tellers helemaal geelimineerd dus. Zal er binnenkort nog eens een foto van maken, alleen is er nu één led stripje gesneuveld op de een of andere manier, heb nu dus een donkerder stukje er in zitten. Is waarschijnlijk maar één ledje waardoor er acht niet branden, want ze staan per acht stuks in serie steeds...

Eerst had ik er ook gewoon leds in gepropt via die gaten, had toen ook bundels. Op zich niet lelijk hoor, maar omdat ik er toch een dimmer in had ging ik toch voor meer en beter verdeeld licht uiteindelijk.

Tja, het effect zal inderdaad heel mooi zijn. Maar als ik al denk dat ik 96 leds zou moeten gaan solderen, word ik gek, denk ik....solderen is niet mijn favoriete werkje....

Valt best mee, wandel je zo langs met de bout als je ze in een printje al hebt hangen... Alle boardjes bestukken kost me nog geen 20 minuutjes...

@ vinci ben benieuwd naar de foto's

hoe het er aan de binnenkant uitziet heb je daar ook een foto van ?

Ben bezig met een Corsa A GSI tellerbak met oliedruk en voltmeter in m'n Kadett te knoeien, maar dan wel met de 250km/u teller en 8Krpm toerenteller. Daar komen de boardjes weer in en ben van plan van dit projectje wat meer foto's bij te houden...

Nee....!! Geen digidash!!! Ronde klokjes vind ik zooooo mooi!! :wors

Terug
Naar boven