• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

distributieriem vervangen ( x20xev ) hulp nodig

Ik heb een werktplaats beschikking waar ze dieselmotoren bouwen voor mega agregraten

Dus gereedschap zware luchtsleuts zijn aanwezig dus dat is geen enkel probleem

Duur gereedschap en sleutels en lucht enz is geen pr0bleem

Meelopers zijn dus 12nm

Spanner 8 nm

En poulie 300 nm

Helaas heb ik niks geen papieren bij de distributie riem

Wat is ook heel erg vaag vind is dat er gewoon geen nieuwe bouten bij zaten

Maar kan dat of zit er altijd een setje bouten bij ???

?????

Ik haal altijd een set, dat zijn looprollen, spanrol en riem bij elkaar..

Als je nieuwe bouten gaat halen bij de dealer kan je daar nog wel eens na vragen, ik zou echt geen oude bouten gaan gebruiken!!

Srry haasje maar jou verhaal klopt niet helemaal omtrent de aanhaalmomenten.

Ik begon te twijfelen dus ff opgezocht.. ik kwam dit topic tegen wat vol staat met info voor het vervangen, plus aanhaalmoment vd spanrol(20nm)

viewtopic.php?f=21&t=117871&p=1557062&hilit=Distributie+X20XEV#p1557062

Sowieso ga je de oude bouten naar alle waarschijnlijkheid slopen met loshalen (heb zelf al 3 keer de torx bout van de spanrol af kunnen slijpen) dus ik zou even nieuwe bouten regelen.

ik werk zelf bij een dealer , en krijg altijd nieuwe bouten bij het pakket. en heb nooit een bout hoeven afslijpen.

gewoon goed de dop erop en dan je hand tussen de chassisbalk afzetten tegen de dop of desnoods met een bandijzer

De 3 bouten die ik af heb moeten slijpen waren al half dol gedraaid door de vorige monteur, doe je weinig aan. 1 keer scheef erin en dan zijn ze al gaar, zoals chieltjuh al zei, ze zijn erg ondiep.

Mijn fout klopt inderdaad, maar draai die van de spanrol zeker niet te vast. Deze zit namlijk in alluminium vastgezet (de oliepomp) en als je daar maar ietswat te vast draaid is de draad dol en krijg je hem nooit meer goed vast! En de krukasbout is de centrale bout als je de poelie hebt gedemonteerd he. Deze moet zeker zeer vast. Heb nm meters even zoals t uit mn hoofd is gedaan. Maar zullen vast mensen zijn met werkplaatsboek die het je kunnen vertellen. Ik dacht dat 20 nm toch echt aan de hoge kant is.

Ik heb geprobeerd om 3 nieuwe bouten te bemachtigen

Helaas had de opel dealer hier in deventer ze niet liggen

Maar kon ze bestellen en moest wel in 1x 10 setjes kopen :hmmz

Maar dat duurde een week voordat ze binnen waren

Toen ben ik elke automatrialen zaken af gereden niemand kon ze krijgen

Zou er eventueel andere bouten in kunnen ?? 6kant bouten ??

Opel dealer vertelde mij dat het geen bijzondere bouten waren man werkt al 30 jaar met opels

Hij zei ook als je ze normaal los haalt kun je ze gewoon weer gebruiken

Ik heb ook een setje gekocht via internet (opelwebshop)

Ik ga toch eens contact met ze opnemen want vind vrij raar dat ik ze er niet bij kreeg

Poulie bout is dit een aparte bout ???

Thanks alvast

Poulie bout is een grote uitwendige torx..

Als je bouten gaat vervangen wel echt zelfde maat en lengte nemen(hiermee bedoel ik niet zomaar iets erin draaien)

De centrale krukasbout niet hergebruiken is een rekbout!!!!! Nieuwe indraaien als die los moet. De boutjes in de poelie mag je wel hergebruiken.

Is inderdaad een rekbout, ben destijds naar de dealer geweest om een bout te halen maar die vervingen nooit krukasbouten. Heb hem uiteindelijk weer flink vast gezet, zit nog steeds (x16xe)

Maar kan ik wel andere bouten gebruiken ???

Dus geen torx maar 6kantbouten ???

Zelfde lengte en zelfde maat maar dan 6kant bouten ???

Ok, nooit van gehoord, ken voor de rest ook niemand die de krukasbouten vervangt. Als je het niet vertrouwd lekker een nieuwe halen.

Krukasbouten horen altijd vervangen te worden bij loshalen ook bij de dealer en word ook door menig garage en beun de haas gedaan.

Je kunt de bouten vervangen door gewoon 6 kant bouten, maar let er wel op dat je de lengte van een spanrolbout niet te lang is want dan draai je de draad stuk. Ook de krukasbout door een goede sterke bout vervangen omdat deze het tandwiel op zijn plek moet houden. Bij te los vastdraaien breekt de spie en gaat je krukas rond zonder dat het tandwiel rond draaid.

Voor zover ik weet zitten er bij een X20XEV set nooit boutjes voor loop en spanrol en dat is logisch want deze hoef je niet te vervangen.

Bij Gates, Conti en SKF sets zitten er in ieder geval geen boutjes bij deze sets voor X20XEV

Wat was dit een hel !!!

Vorige eigenaar of garage had gewoon alles kapot gedraaid

Begin ging goed niks geen last van iets

Toen kwamen we bij de multiespanner (torx kop) kapot gedraaid door iemand anders

Met een special dop voor door gedraaide bouten los kunnen krijgen :wors

Toen kwamen we bij de distributieriem spanner (kop ook helemaal dol ) :fy1

Grote staaf erop gezet en lipje van die spanner los geslagen kregen hem uiteindelijk los :wors

Alles eraf gehaald looprollers spanner pomp

Alles er weer op gemaakt ( meelooplagers waren gewoon verkeerd)

Gaten waren te klein (naar deventer gereden haden ze niet meer )

Toen naar Apeldoorn gereden hadden ze nog 1 liggen :argue

Uiteindelijk door naar Amersfoort gereden hadden ze ook nog 1 liggen :wors

Terug gereden alles er weer op gemaakt (nokkenassen wielen los gehaald )

Kap erop wielen er weer op waterpomp erop alles er weer op

Kreeg ik hem niet gespannen :cry

Bleek dat dat vorige garage pomp kats verkeerd te hebben geplaatst (ook de spanner)

Die pijltje liep tegen de waterpomp aan pijltje was naar 60.000 kilometer natuurlijk niks meer van over

Goed waterpomp weer los en hoed geplaatst en spanner er weer op en gespannen en alles weer erop gebouwd

Al met al en lange dag geweest :puke

Hij loopt weer top :thumb

Met goed gereedschap en een vader die stond te zingen en dom te doen kwamen we er uit :jerry

Waarschijnlijk met gewone doppen de torx vastgezet de vorige keer, dan draai je alles naar de kloten..

Fijn dat het iedergeval gelukt is, en alles weer naar behoren loopt, nu ben je er voorlopig weer even vanaf.(en zou het de volgende keer een stuk makkelijker gaan.)

Altijd fijn om andermans troep op te ruimen !! :D

Wel stoer dat je het toch hebt afgemaakt!! :wors

Er zijn er zat die hem dan alsnog naar de garage brengen en het daar dan op laten knappen om dan na reparatie te gaan zeuren dat het zo duur is! :hmmz

hier enkele foto's

weet dat iedereen gek is op foto's :afro

rechts is orgineel links die ik had besteld ( niemand weet hoe dit kan ) netje bedrag wat ik toen bij dealer heb gekregen terug gekregen :thumb

477128_615857655110896_359967738_o.jpg

begin ging goed king:

461416_615857731777555_600705294_o.jpg

kap moest ook even vervangen worden

467164_615857795110882_1981146794_o.jpg

3 man sterk :jerry

943142_615857848444210_1848056300_n.jpg

ok jullie mening ( gelukt gehad of niet ) ?????dit is onstaan door de waterpomp

902807_615858231777505_118051981_o.jpg

465099_615858328444162_2070757781_o.jpg

Terug
Naar boven