• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Dolby Zafira 2.2 16V Elegance - (Z22se) motor overleden.

Op advies van mijn monteur heb ik vandaag de Valvoline Syn power X-treme gewisseld voor de Valvoline Durablend half synthetisch 5W40 olie. Kijken of hiermee het olie verbruik veranderd.

20151010_105748_zpsbshvg7fp.jpg

4Liter Valvoline Durablend half synthetische 5W40 olie;

20151010_105801_zps2mrdjba4.jpg

Afgelopen Zaterdag 7 november 2015 naar de Opel dealer gegaan om de Zafira te laten nakijken voor de Winter check. En gelukkig waren alle punten voor de winter check inorde.

Winter certificaat 2015-2016;

Online%20Certificaat%20opel%20forum_zpst20nqigf.jpg

Helaas kwam tijdens de Wintercheck wel een defect aan het licht namelijk mijn binnenkant van de as was het rubber kapot;

20151107_113101_zpsgw7q5hd5.jpg

Helaas dat er iets defect is maar daarom vind ik de Winter check ook goed om de auto te laten nakijken. Je ziet wel

waarvoor het handig is. Leuk is anders maar wel handig. Auto is pas 5 maanden geleden apk gekeurd en toen was er nog niks aan de hand.

Wanneer je het Opel Winter certificaat kocht kreeg je een gadget Mobile Power bank A5 (om je telefoon te kunnen opladen);

20151110_093459_zpsn7zdfhqo.jpg

Op de foto zie je dat bij mijn versie Powe bank A5 een blauw lampje te zien is. Dit is standaard alleen als je het van de Opel dealer

krijgt zie je nergens een lampje branden. En dat vond ik erg vervelend ik vind het erg handig om te kunnen zien of de power bank A5

mijn telefoon oplaad. En tijdens opladen van de power bank A5 zelf is het ook erg handig om te kunnen zien wanneer het klaar is met opladen.

Voor de mensen die ook hun lampje willen zien. Het is erg makkelijk. Je hoef alleen maar het MyOpel voorzichtig los te klikken (zit vast geklikt aan

8 puntjes aan iedere kant 4 stuks. (is een klik systeem) Als je dan het MyOpel frontje in je handen hebt zie je aan de binnenkant een zwart rondje

wat dicht zit. Ik heb dit met een klein boortje uitgeboord. En daarna afgeplakt met simpel plakband om er geen stof en dergelijken in te laten komen.

Als je dan het MyOpel klepje weer terug monteerd kun je ten minste zien wat de power bank A5 aan het doen is. Heb inmiddels getest en werkt perfect.

Krijg 1,5 Telefoon opgeladen wanneer de batterij van de power bank A5 helemaal is opgeladen.

Oplaad tijd van de power bank A5 via het stroom net (standaard adapter van mijn Samsung S5mini oplader) duurt 6 uur.

Tijdens het opladen van de power bank zie je een rood lampje branden. Wanneer het rood lampje uit gaat is de batterij

helemaal vol.

Tijdens opladen van power bank;

20151110_205501_zpsyyrnpuyz.jpg

Wanneer je met de power bank A5 een telefoon oplaad brand er een blauw vel lampje. Wanneer het blauw lampje heel rustig brand

is de telefoon opgeladen. Heb dit getest met een Samsung GIO. En de batterij van de GIO was binnen 2,5uur helemaal 100% opgeladen.

GIO word opgeladen door de power bank A5;

20151110_093422_zpsxhgy4nso.jpg

Vandaag eindelijk mijn 225K grote onderhoudsbeurt uitgevoerd.

- Luchtfilter

- Interieur filter

- Olie filter

- Brandstof filter

- 4,5 Liter Olie (5W40 Half synthetisch MXL Durablend Valvoline).

Luchtfilter:

Nieuwe%20luchtfilter_zpsuasiswlc.jpg

Luchtfilterbuis:

Eindelijk van de binnenkant mooi droog en schoon. Na plaatsen van olie catch tankje

Luchtinlaat_zps7fqnoeer.jpg

Olie filter na 15.000KM;

olie%20filter%20na%2015000KM-1_zpsrmnisbip.jpg

olie%20filter%20na%2015000KM-2_zpsmc6u0xr5.jpg

olie%20filter%20na%2015000KM_zps3kwefyue.jpg

Binnenkant olie opening Z22se;

Olie%20vulopening%20Z22se%20blok_zpshylcx55z.jpg

Olie tankje:

oil%20catch%20can-1_zps4w8nmgtn.jpg

Oil%20Catch%20can%20zooi_zpsonmqwjoi.jpg

Opgevangen uit het Olie tankje:

9.000KM gereden +/- 100CC Rotzooi opgevangen door olie tankje

Oil%20Catch%20can_zpsrqytcwh6.jpg

Volgens autodata moet er 5 liter olie in het z22se blok inclusief olie filter. Maar krijg er tijdens de beurten door steeds maximaal 4,5liter olie erin.

En dat is na +/- 10minuten de auto hebben laten lopen na het vullen van olie pijl op max.

45%20liter%20nieuw%20olie_zpsram5wpav.jpg

Heb vandaag ook even getest tijdens het olie verversen kijken wat de boordcomputer doet.

-. Blok helemaal leeg. Contact aan meteen op de BC check olie pijl

-. 1 liter olie gevuld in het blok. Meteen op contact BC check olie pijl.

- 2 liter olie gevuld. Contact aan en geen melding check olie pijl. Op pijl stok nog niks te zien.

- 3 liter olie bijgevuld. Contact aan en weer geen melding check olie pijl. Op pijl stok helemaal onderkant pijlstok een druppel te zien.

- 4 liter olie bijgevuld. Contact aan en weer geen melding check olie pijl. Op pijl stok olie pijl tegen de maximaal aan.

- Daarna de auto gestart en +/- 10 minuten laten stationair draaien.

- Daarna auto uit gezet 20minuten gewacht en daarna olie gepijlt half vol.

- Daarna 500ML olie bijgevuld tot de pijl stok op maximaal stond.

- Totaal dus 4,5 liter olie bijgevuld. Maar olie pijl staat toch echt op vol (maximaal).

Ruim 3 weken in winter modes. Hoop snel dat ik weer de zomerbanden terug kan monteren. :thumb

Winter modes 2016;

winter%20modes%202016_zps8w2dnouj.jpg

Ruim 3 weken geleden 2de hands winterbanden op een zaterdag ochtend laten monteren i.v.m. een mooi aanbieding. Gemonteerd rond 12:00. Toen was er nog niks qua sneeuw.

Kom ik thuis begint het te sneeuwen. :thumb Helaas was het zondag ochtend weer bijna weg dus de kinderen teleurgesteld. Daarom hebben we die zondag maar even een

toertocht naar de sneeuw gedaan in Duitsland (eifel).

Brrr koud;

koud%20he_zps7dxizqrc.jpg

Duitsland;

winter%20modus%202016_zpsaotafghq.jpg

sneeuw%20monchau_zpszfts7tvm.jpg

winter%202016%20eifel_zpsf7obhtvs.jpg

Wat hebben we die dag toch nog even kunnen genieten van het mooi uitzicht en de sneeuw. Want in de Eifel lag op dat moment

rond de 18cm sneeuw.

Haha, bij de mijne is de wintermodus (16" Zafira B lichtmetaal) juist mooier dan de zomermodus (de originele 15" Elegance 6 spakers die bij jou de wintermodus zijn)

:thumb :wors top verslag Jos :kewlpics

Nu inderdaad afwachten of het voor jou blok ook het beoogde positieve effect heeft :hmmz

Want het carterventilatie kanaal nummer 4 op het onderblok zat bij mijn blok helemaal dicht maar was bij Dolby (Jos) nog open en was nog door blaasbaar (zij met lichte tegendruk )omdat hij dat pvc-restrictor plaatje 1 jaar geleden nog had schoon gemaakt dus nu is het echt afwachten of het hoge olie verbruik afneemt :hmmz :hmmz

We hebben sowieso een leuk dagje gehad en Lucas heeft nog ff in een hele dikke hoge Mercedes gezeten king:

Mooi verslag hoor, zal eens in mijn foto's terugzoeken naar die kanalen in het blok en deksel om te zien hoe het bij mij zit.

Zie dat je telkens 5W40 half synthetisch gebruikt, ik ben nu naar een 5W30 vol synthetisch (Castrol) gegaan om te kijken of dat scheelt.

@midnight black, Nee ik ben sinds kort naar half synthetisch gegaan om aanrade van mijn monteur. Maar heeft niks geholpen veranderd niks aan het olie verbruik. Hiervoor alleen maar vol synthetisch olie gebruikt Kroon olie , techno olie en Valvoline.

@midnight black wrote:Mooi verslag hoor, zal eens in mijn foto's terugzoeken naar die kanalen in het blok en deksel om te zien hoe het bij mij zit.

Zie dat je telkens 5W40 half synthetisch gebruikt, ik ben nu naar een 5W30 vol synthetisch (Castrol) gegaan om te kijken of dat scheelt.

Update over Z22se Olie verbruik.

Informatie:

Mijn Z22se blok

KM stand: 233.xxx KM

Bouwjaar: 2002

Olie type: 5W40

Merk: Valvoline Durablend 5W40 (half syntheet).

Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.

Helaas heeft de By-pass van Cliff bij mijn Z22se niet geholpen qua olie verbruik. Daarom heb ik 2 weken geleden een compressie test laten uitvoeren voor mijn Z22se blok.

Gelukkig was de Compressie test in orde. Namelijk op alle 4 de cilinders 12bar. Had ik ook wel verwacht. Want mijn blok rijd als een trein.

Maar wilde het toch allemaal uitsluiten. Volgens mijn monteur zou het de olieschraapveren moeten zijn. Omdat de bougies mooi schoon waren tijdens de Compressie test.

Dus op het advies van mijn monteur hebben we nu een flesje Forte Oil Fortifier (400ML) bij de olie gegooid. Daar heeft de monteur goede ervaringen mee.

Dus nu is het afwachten of het gaat helpen. En met helpen bedoel ik dat het olie verbruik verminderd word.

Zomerset 2016:

Zomerset%202016_zpsml6ufdgb.jpg

Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Lijkt me namelijk handig voor de mensen die ook een Z22se hebben.

Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom

@joop1970 wrote:Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien....

Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)

Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje...

@Blue GTC, Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik nu de Forte fortifier op advies van mijn monteur. En heb natuurlijk ook gezocht op internet wat mensen ervan vinden. Ik heb zelf veel goede verhalen gehoord hierover. Daarom dat ik het probeer. Ben zelf niet bang dat door dit middel mijn motor in de soep draai. Anders had ik het zelf natuurlijk nooit in de motor gegooid.

Het is nu afwachten of deze Forte fortifier iets helpt qua olie verbruik.

@blue_GTC wrote:Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom

@midnight black, Precies wat jij zegt. Zo denk ik er ook over op dit moment. Voor een nieuw 2de hands blok of reparatie kan ik volgens mij nog heel wat olie kopen. Maar ik zou het gewoon heerlijk gevonden hebben dat het olie verbruik niet zo belachelijk hoog zou zijn. Want 1 liter olie op 600KM is echt niet standaard. Heb zelf nog nooit eerder een auto gehad die

zo veel olie verbruikt.

@midnight black wrote:@joop1970 wrote:Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien....

Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)

Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje...

Het zal wel goed komen jos en als je er weinig hinder van onder vind gewoon laten lopen ( weet je nog wie ik ben ?) Groetjes

@blue_GTC, Tuurlijk weet ik wie je bent. Tom :thumb

@blue_GTC wrote:Het zal wel goed komen jos en als je er weinig hinder van onder vind gewoon laten lopen ( weet je nog wie ik ben ?) Groetjes

Terug
Naar boven