Smiley zei:
Mijn speedster had ook ineens 330nm, versus 290 op de laatste maha dyno sessie, zonder wijzigingen.
De pk's waren spot on, dus de koppel omrekening van deze bank neem ik met een korreltje zout.
Dan zit er toch echt iets niet lekker hoor..
De berekening tussen koppel en vermogen is gewoon vast, daar kan eigenlijk geen afwijking in ontstaan.
Kijk bijvoorbeeld maar eens hier:
http://www.edjewrx.nl/g-techmeter-uitleg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppel is eenvoudig te berekenen uit het vermogen dat beschikbaar is bij een bepaald toerental.
De formule luidt:
koppel = vermogen * 7000 / toerental
waarin:
koppel = koppel in Nm
vermogen = vermogen in pk bij een bepaald toerental
toerental = toerental in rpm (krukas toeren per minuut)
Voorbeeld:
Als bij 4000 toeren een vermogen wordt gemeten van 140 pk, dan is het koppel bij dat toerental gelijk aan 140* 7000 / 4000 = 245 Nm.
Dus hoe meer vermogen er beschikbaar is bij lage toeren, des te hoger het koppel. Voor de beste acceleratie is er dus veel vermogen nodig over een zo breed mogelijk toerenbereik. Overigens is dit een universeel toepasbare formule voor alle verbrandingsmotoren (dus ook voor b.v. dieselmotoren en formule 1 motoren)!
Dus het enige wat ik me voor kan stellen is dat bij het meten op een zeker moment het toerental wordt bepaald aan de hand van de toerenteller (bv dat systeem zegt: "zet hem op 2500 toeren en druk op enter bv") en dat dit niet nauwkeurig is gedaan. Als de bank dan vermogen meet bijvoorbeeld, maar dan koppel berekent op een te klein toerental, dan krijg je een verkeerd/ te hoog koppel eruit.. Het moet iets in die richting zijn, wat er scheef zit.
Gr,
The Duke
P.S.
Het kan ook andersom zijn.. Wanneer de bank koppel meet en niet het juiste toerental wordt gebruikt, dan geeft ie je een te rooskleurig beeld over je vermogen.. :???: