• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

dyno x20xev ( tegenvaller )

Testbanken zijn toch bij voorbaat nogal verschillend?

Is er een instantie die testbanken jaarlijks ijkt?

Bij motorfietsen hetzelfde verhaal. Op de ene bank kun je ruim 10% meer vermogen hebben als op een andere bank.

Meest realistische is om bij tuning terug te blijven gaan naar dezelfde bank. Dan kun je het verschil het beste zien. Niet alle omgevingsvariabelen heb je in de hand, dus afwijkingen hou je toch wel.

Daarom wil ik wel een keer bij UNlimited op de bank. Ik weet wat de mijne heeft op de bank van Startrick, nu een keer vergelijken bij Unlimited..

Willem

mijn uitdraai ( vooral het koppel gedeelte ) klopte ook niet, wat ik ter plaatse ook al gemeld had aan johan

een x16xe met alleen een mantzel erop kan prima de 120pk aan de wielen hebben, alleen 196nm kan niet!

zet m morgen ff op n andere bank, kijken wat er daarop uit komt rollen

Smiley zei:

Mijn speedster had ook ineens 330nm, versus 290 op de laatste maha dyno sessie, zonder wijzigingen.

De pk's waren spot on, dus de koppel omrekening van deze bank neem ik met een korreltje zout.

Dan zit er toch echt iets niet lekker hoor..

De berekening tussen koppel en vermogen is gewoon vast, daar kan eigenlijk geen afwijking in ontstaan.

Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: http://www.edjewrx.nl/g-techmeter-uitleg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Koppel is eenvoudig te berekenen uit het vermogen dat beschikbaar is bij een bepaald toerental.

De formule luidt:

koppel = vermogen * 7000 / toerental

waarin:

koppel = koppel in Nm

vermogen = vermogen in pk bij een bepaald toerental

toerental = toerental in rpm (krukas toeren per minuut)

Voorbeeld:

Als bij 4000 toeren een vermogen wordt gemeten van 140 pk, dan is het koppel bij dat toerental gelijk aan 140* 7000 / 4000 = 245 Nm.

Dus hoe meer vermogen er beschikbaar is bij lage toeren, des te hoger het koppel. Voor de beste acceleratie is er dus veel vermogen nodig over een zo breed mogelijk toerenbereik. Overigens is dit een universeel toepasbare formule voor alle verbrandingsmotoren (dus ook voor b.v. dieselmotoren en formule 1 motoren)!

Dus het enige wat ik me voor kan stellen is dat bij het meten op een zeker moment het toerental wordt bepaald aan de hand van de toerenteller (bv dat systeem zegt: "zet hem op 2500 toeren en druk op enter bv") en dat dit niet nauwkeurig is gedaan. Als de bank dan vermogen meet bijvoorbeeld, maar dan koppel berekent op een te klein toerental, dan krijg je een verkeerd/ te hoog koppel eruit.. Het moet iets in die richting zijn, wat er scheef zit.

Gr,

The Duke

P.S.

Het kan ook andersom zijn.. Wanneer de bank koppel meet en niet het juiste toerental wordt gebruikt, dan geeft ie je een te rooskleurig beeld over je vermogen.. :???:

Uiteraard, er zit onderling verschil in vermogen wat betreft uitslagen van vermogenstesten. En dan heb ik het over verschil in vermogen bij bedrijf A en bedrijf B.

Maar als je bij bedrijf A de beginmeting doet, klopt de vermogenstoename ook bij bedrijf A.

Als je vervolgens naar bedrijf B gaat om je vermogen te testen, kan er verschil in zitten. Dat is zeker zo.

Even extra informatie naar aanleiding van opmerkingen die ik hier en daar las:

-Het toerental wordt gesynchroniseerd tussen auto, bank en software. In de 4e versnelling doen wij dat bij 4000 toeren.

-De speedsters van afgelopen zondag zijn een uitzondering op de nauwkeurige metingen die jullie van ons mogen verwachten. De reden is bekend.

@marijnl1988 wrote:dus als ik het nu goed begrijp

zijn de pk's op papier de pk's op de krukas ??????

ik ga een opzoek naar goeden en scherpe nokkenassen voor mijn x20xev

daarna eens laten chippen hoop dat ik hier al wat meer mee haal

supercharger zou natuurlijk helemaal top zijn alleen zijn zulke aanpassingen nog niet haalbaar

ik kan het namelijk niet zelf een supercharger opbouwen ( kosten om het te laten doen zijn 4000 euro )

Dat heb je goed. Volgensmij is dat ook al meer dan eens gezegd in dit topic. Door je bak heb je een verlies van vermogen. Aangezien UT je vermogen op de wielen meet, zou je de uitkomst met een onbekende factor kunnen verhogen. Het zou dus best kunnen dat je nu 150pk op de krukas hebt.

Edit oeps, paar pagina's gemist

@Unlimited Tuning wrote:Uiteraard, er zit onderling verschil in vermogen wat betreft uitslagen van vermogenstesten. En dan heb ik het over verschil in vermogen bij bedrijf A en bedrijf B.

Euhm dat ben ik niet helemaal met je eens...

ben in 2005 toen me X16XE helemaal was opgebouwd volgens Dbilas spec in 1 lang weekend op 3 verschillende banken geweest. En dan ook nog verschillend qua type, Maha 4wd (toen net nieuw, bij Dbilas), Oude Bosch bank (analoog, bij Scorpion Tuning) en een Maha 2wd bank (bij Freddy Cane).

Er kwam met 1 of 2 pk / Nm verschil hetzelfde vermogen uit die motor!

Moet de uitdraaien nog wel ergens hebben liggen.... maar waar :hmmz

Terug
Naar boven