• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

E Kadett schutbord restauratie en geometrie wijzigingen!!

Hier de grenswaardes van een Mini Cooper:

vPNfo.jpg

En een Honda Type R:

KHsbC.jpg

Vinci,

ik wil deze week beginnen aan de geometrische veranderingen, alleen zit ik nog met een vraagje.

Jij hebt nu een caster van 4,7 maar is het nog mogelijk om veel verder te gaan ?

Of zit je dan met die armen aan de veerpoten voor de spoorstangen dat die te kort worden en dat er gewoon te weinig plaats is doordat je met het stuurhuis zit ?

Ik heb mijn veerpoten al ligt aangepast, ik heb ze uitgeperst zodat ze al een paar cm hoger staan, ik weet niet of ik daar nog problemen mee krijg maar dat lijkt me niet toch ? Alleen zal ik dan de armen voor de spoorstangen nog wat lager kunnen zetten als ik ze toch los heb.

Want hoe meer caster hoe beter toch ? mits er plaats is natuurlijk...

Maar als je niet veel verder kunt ga ik voor dezelfde aanpassingen als jou, dan weet ik in ieder geval al de maten en de aanpassingen die er gedaan moeten worden.

Jij hebt natuurlijk een andere toepassing, ik zie je het bijvoorbeeld al hebben over het verhogen van de voorzijde, wat in de cross natuurlijk gunstig is. Menigeen verlaagt juist graag voor op de weg, en er zijn ook al jongens geweest die die fusees juist korter door hebben geperst. Het is dan wel aan te bevelen om die door te lassen, want eenmaal bewogen zit het lang niet altijd meer al te vast...

Misschien moeten wij even bellen gewoon, want het is al met al nogal wat om het goed aan te passen. PM me anders effe je nummer...

Qua nog meer caster vraag ik me af of je dat moet doen, 4.7 is al heel extreem en zonder aanpassingen aan de achter as ga je denk ik geen verbeteringen meer krijgen. Zie het zo, de mijne heeft momenteel licht onderstuur, wat veilig is en heel lekker aan voelt omdat de achterkant eigenlijk niet meer uitbreekt. Normaal heeft deze auto enorm overstuur, waardoor hij heel erg in zijn voorwiel gaat hangen en het achterwiel wat de binnenbocht maakt lost komt, of de auto dus achter uit breekt. Bij mij komt in heel extreem haard bochtenwerk nu nét het voorwiel aan de binnenbocht los, vrijwel gelijktijdig met het achterwiel. Dat is dan met volle vaart in één klap haaks de bocht maken. Zo is het voor op de weg gewoon perfect, nog meer onderstuur is niet echt meer een verbetering....

Denk je dat ik dat nog niet had gedaan dan?! :vertag

Alleen dat is een achterwiel aandrijver, dat is totaal niet vergelijkbaar....

Zie hier:

viewtopic.php?p=2163963#p2163963

@Vinci wrote:.............En wellicht kan ik ook een klein beetje positieve caster geven aangezien de Kadett pootjes wel erg recht op staan. Dit werd door diverse race goeroes al lang geleden aangeraden voor de Kadett... Veel Mercedes modellen hebben dat ook, soms zelfs achterlijk veel negatief caster, waardoor de wielen echt in de bocht 'plooien' en je er rete hard doorheen kan trekken...

Alleen dacht ik daar nog dat het positief caster was, maar het is negatief caster. Dat heb ik dus maar effe aangepast...

rijdt lekker, die kadett van je!

Je merkt heel goed dat de auto steviger gemaakt is tov een originele kadett,

ik kan het weten, rij al bijna 14jaar kadett :vertag

Wat het stuurgedrag verbeterd is voelde ik niet heel goed aangezien ik op nog niet de helft van de grens van de auto gereden heb!

Blijft toch de auto van iemand anders he! :vertag :vertag

@Patrick v voorn wrote:rijdt lekker, die kadett van je!

Je merkt heel goed dat de auto steviger gemaakt is tov een originele kadett,

ik kan het weten, rij al bijna 14jaar kadett :vertag

Wat het stuurgedrag verbeterd is voelde ik niet heel goed aangezien ik op nog niet de helft van de grens van de auto gereden heb!

Blijft toch de auto van iemand anders he! :vertag :vertag

Dank je wel, enne we gaan dat wel effe een keertje over doen als de winterbandjes er weer af zijn. Volgende keer Sevenum denk ik dat er wel meer effe een rondje in willen proberen, uiteraard laat ik er ook niet Jan en alleman in rijden, maar een paar mensen vertrouw ik dat wel toe.

@blue-mission wrote:op sevenum kom ik zeker even gezellig babbelen ! blijft een mooie onderhuids project !

Nog wel een tijdje wachten alleen heh tot augustus.... :hmmz

Morgen gaat er overigens een F28 bak onder, het waarom is een heel verhaal weer, maar geloof me dat ik er goed over heb nagedacht. Voor mijn gebruik beschikt deze bak over heel mooie verhoudingen en de voordelen wegen naar mijn idee voor mij wel op tegen de nadelen.

Okay, bak zit er onder, eerste indruk is SUPER!!!

Wat een fijne stille bak en wat een heerlijk korte verzetten en wat schakelt dat soepel in vergelijk met een F16/18/20 zeg! Ik zou toch willen zeggen dat mensen die deze bak afraden voor gebruik met een XE misschien eerst even moeten vragen wat de gebruiker zijn voorkeuren, gebruik en wensen zijn. Ik heb ook nog het idee dat hij wel degelijk mijn auto sneller maakt, maar dat is een heel subjectieve opmerking nog in dit stadium. Ik kan me in elk geval haast niet voorstellen dat deze bak handig is met een turbo, de verzetten lijken me daar veel te kort voor om een turbo lekker op te laten spoelen en het koppel goed te benutten.

Voor mijn gebruik als snelle wegauto die ik niet van plan ben op het circuit te gebruiken of sprinten mee te gaan rijden is het een super lekkere combi zo!

Krijg alleen op dit moment het versnellings-mechanisme niet afgesteld. Zit denk ik te veel speling op. Het is een 1,2,3,4 of een 3,4,5,6 bak nu..... :cry Heb nog een compleet setje liggen van mijn vorige bak, die is voor een deel het zelfde, en die had ik net van nieuwe bussen en kogels voorzien...

Nou zit er in de vork die uit de bak komt ook al een beetje roterende speling, geen idee of dat gebruikelijk is... Maar het mechanisme heeft ook duidelijk zijn beste tijd wel gehad...

Voor de autocross hebben deze aanpassingen weinig zin.

Sommige wel maar dan in mindere mate.

Schokbrekers maken daar het verschil.

beetje meer castor en camber is nooit weg.

Maar dit moet wel gebeuen ZONDER de carros en of stuurinrichting aan te passen.

Dus echt alleen met de topmounts,draagarmen erc moeten std blijven.

Met een setje bilstein of koni kom je niet ver.

Dave heet misschien Daveautocross, maar hij gaat er niet mee crossen...Dacht dat eerst ook, maar heb met hem gesproken en hij gaat er mee op stevige ondergrond.

Ben het zeker met je eens dat deze aanpassingen in de cross weinig nut hebben, daar heb je meer aan goede noppenbanden, verstevigingen op de veerkoepels en veel veerweg met een zo lineair mogelijke karakteristiek. Dat is zowat het tegenover gestelde van een circuit auto die juist een zeer progressieve veer karakteristiek moet hebben....

En dan nog is een stukje meer caster nooit weg bij een Kadett inderdaad.

Dan word het anders idd.

al zijn er voor een kadett nog wel meer truckjes om hem beter te krijgen voor de cross.

Maar die mag hij zelf uitvinden ;)

@stoppelflieger wrote:Dan word het anders idd.

al zijn er voor een kadett nog wel meer truckjes om hem beter te krijgen voor de cross.

Maar die mag hij zelf uitvinden ;)

hier op het opelforum vertellen we elkaar alles ;)

Nog even een plaatje van Astra G stoelen in de Kadett... Ben er nog steeds erg blij mee, ook al is het een karwei geweest om het er een beetje fatsoenlijk in te krijgen....

DQBmIWO.jpg

Heel net interieur in de Kadett! Wilde de achterbank een beetje passen of moest je veel aanpassen?

Ik zie nu trouwens dat je nog de sjieke gordelhoogte verstelling er op hebt zitten :thumb

Achterbank was een hele klus, maar wel het mooist gelukt eigenlijk. Daarvoor moest op de bodem een tussen bevestiging komen voor de rugleuningen. Daarvoor heb ik de originele van de Astra G afgeslepen en op een dikke plaat degene voor de smalle leuning gelast. En voor de brede leuning heb ik het op een kleine plaat gelast die ik op drie aan de grote plaat gelaste draadeinden vast kan schroeven. Zo kan alles netjes los als het moet en zit het tussen scharnierpunt als een huis. Die grote plaat zit dan weer vast op de originele draadeinden van de gordelslotjes.

De breedte onderin van de rugleuningen was iets groter. Daarvoor heb ik de achter plaat iets bewerkt. In de hoeken waar hij in de sledes gaat op de kadett wielkasten heb ik het 'gootje' waar de bekleding in klikt enkel in het hoekje platgeslagen. Daarna heb ik driehoekige plaatjes gemaakt en de Kadett pennen nagemaakt en daar op gelast. Die vallen zoals origineel in de slede op de wielkast, alleen moest hij minder diep, dus heb daar met een paar kleine lasjes een begrenzertje in gelast. Voor de bovenste locking heb ik U-tjes van RVS draad (6mm) gebogen en op een plaatje gelast, die zit dan op de beugels gelast op het chassis.

Dan moesten er voor de zittingen nog vier slotjes op het chassis komen, die van de Kadett waren te breed, dus die er af geboord en nieuwe gemaakt, vier dezelfde voor de Astra G zittingen.

De stoelen is een nog veel ingewikkelder verhaal, die gaan niet echt samen met de vorm van de tunnel. Althans, ik ben heel lang, dus ik wou de stoelen maximaal diep in de auto (heb toch hoogteverstellers aan beide kanten door aanschaf van een extra Engelse set stoelen)

Al met al erg blij mee, hoewel ik nog waat aan de veiligheidsgordels moet doen. En wat betreft de 'luxe' hoogteverstellers, ziet er misschien leuk uit, maar functioneert voor geen meter. Heb al B-stijl kappen van een latere Kadett en zoek nog hoogteverstellers voor die kappen. Dan nog een setje knappe gordels scoren.... Valt nog niet mee tot nu toe....

Terug
Naar boven