origineel gepost door Erwin
Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben, ik weet het niet ben en blijf een leek.:afro
Toen ik bij eds was hebben ze terplekke zo een ding gedraaid op de bank en er in gestopt omdat ze mij wezen waar de turbo druk meter die ik heb, het beste geplaatst kan worden, zo zagen ze dat er nog al wat olie door heen ging....
Safe driving Jurgen
Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten.........doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.
Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.
Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).
Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.
Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.
Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje (zie laatste auto-week, bij de ford diesel) langs je motor maken.
Bron
http://www.mr2.nl/forum/showthread.php?t=4212
Als het ding wat EDS plaatst een carter ontluchting (bypass) is is het er een zonder filter of reservoir (oil catch can). Zonder deze filter of can komt het olie dus in het motor ruim terecht. Heb jij daar last van Jurgen? [/quote]
Ik weet niet precies wat het is zoals ik al zei, echter is mijn carterontluchting onlangs wel schoongemaakt omdat er wat olie lekte. Was echter niet noemenswaardig, zie foto.
Tweede foto is waar het betreffende slangetje op staat, links van de gele dop van de oliepeil stok.
Dus wellicht is deze olie idd door dat 'stopje' bij de carterontluchting opgetreden. Zal eens vragen bij EDS.
Safe driving Jurgen.