• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Ervaring online tuning system EDS

Ik ga voor het einde van het jaar, ook een afspraak maken, ben ik i.i.g. van dat gekloot met die egr klep af :puke, maar iets meer pk's zijn ook welkom. :P

Is een leuke ervaring zo'n bezoekje aan EDS. Vooral als je vec voor het eerst op de rollerbank staat. Doet pijn aan je oren en ogen.

Greetz Roel met een C.

origineel gepost door opel-limbo

Is een leuke ervaring zo'n bezoekje aan EDS. Vooral als je vec voor het eerst op de rollerbank staat. Doet pijn aan je oren en ogen.

Greetz Roel met een C.

En je luchtwegen als er geen roetfilter op zit:D

Jan

origineel gepost door speaker

klopt Joche. Op duitse Opel forums wordt deze veelvuldig genoemt.

Ze krijgen er wel iets minder uit geperst als EDS trouwens, maar 185PK is ook goed voor mijn veccie hoor !

Vergeleken bij die jongens "ze zijn de Duitse overseas partner van courtenaysport GB" is EDS nog een beetje achter in de marketing en het klantvriendelijk maken van de winkel. Maar ik beticht EDS zeker van het hebben van veel kennis over motoren. Ook zij houden zich zoet met mechanische tuning. Alleen die shop van hun ziet er uit als een smeerput. In Engeland bij Courtenay was alles echt spic and span. Ze lopen met mechanische ontwikkelingen ook wel voor op, zo hebben ze ook al een grotere llk en downpipe voor de Z1.9DTH, helaas alleen passend voor de Astra.

Al met al ben ik echter nog steeds zeer tevreden met de producten en service van EDS. Die overigens nu ook meer en meer producten van Dbilas gaan leveren, da's ook nog wel een serieuze tuner uit zuidduitsland. Ik aas al een tijdje op de phase II van EDS maar hoop stiekum, en vraag dat regelmatig via de mail, dat Courtenay z'n producten van de Astra bescikbaar maakt voor de Vectra. Ik was erg onder de indruk van de goed uitgeruste werkplaats ter plaatse.

Safe driving Jurgen

Ik ga volgende week een keertje bij hun langs om er 200 pk en 430 NM uit te halen. ;)

Ik neem er gelijk onderstaande 2 onderdelen er bij.

1) Reducer for the engine ventilation for all Z19DTH/Z19DTJ engines

2) Pipercross High Flow Air Cleaner Element PP1670

Een grotere intercooler (phase 2) vind ik voorlopig nog niet nodig en is ook wel erg duur voor nog eens 10 pk extra.

Greetz Roel met een C.

Hoezo pijn aan je ogen?

origineel gepost door Erwin

Hoezo pijn aan je ogen?

Ik gok het afstampen op de rollerbank. Maarja....... dat doe jij waarschijnlijk ook op weg naar huis :jerry

origineel gepost door paazhaaz

Hoezo pijn aan je ogen?

Ik gok het afstampen op de rollerbank. Maarja....... dat doe jij waarschijnlijk ook op weg naar huis :jerry

Yep, kweet wel zekers dat Janneman dat bedoelt!!!!

origineel gepost door Spacejam

wat doet de volgende eigenlijk:

1) Reducer for the engine ventilation for all Z19DTH/Z19DTJ engines

Van hun website.

product description

Design-caused it can come with all Z19DTH and Z19DTJ to it, the engine oil over the engine ventilation is sucked in.

These engine oil drops meet on with up to 150.000 revolutions per minute turning turbocharger compressor wheel. This leads to a brief imbalance of the wave and damages thereby the storage in the turbocharger in the long term.

The moreover the sucked in engine oil in the intercooler collects itself in the course of the time. With rising oil level in the intercooler also the danger rises this engine oil in a gush, together with which load air arrives into the combustion chamber.

That leads on the place to the principal damage to the engine, since the oil cannot be compressed.

This problem is favoured by dirty air cleaner elements.

Our investigations showed that arise this problem by a calibration of the engine ventilation be avoided as far as possible can.

We recommend the use of our reduction as well as the regular exchange of the original air cleaner and/or the installation of a sport air cleaner and its regular cleaning.

origineel gepost door paazhaaz

Hoezo pijn aan je ogen?

Yep, kweet wel zekers dat Janneman dat bedoelt!!!!

Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar dat doet meer pijn aan je oren. Normaal zit je comfortabel in de geluid geïsoleerde auto. Als hij op de rollerbank staat, sta je er buiten en hoor je alle mechanische onderdelen werken.

En waar plaats je dat dingetje? Is dat makkelijk te doen?

yep, heb dat ding er ook in zitten. Als je voor je blok staat heb je rechts naast je air intake slang die vanaf de lmm naar beneden loopt een wat dunner slangetje zitten die ook naar beneden loop, daar gaat ie in. Zal morgen wel ff een pica posten.

Safe driving Jurgen

origineel gepost door janneman vectra c

Gewoon achter het glas gaan staan.

Ik stond er naast met de camera, was wel kikke hoor.

origineel gepost door jraaf

En waar plaats je dat dingetje? Is dat makkelijk te doen?

yep, heb dat ding er ook in zitten. Als je voor je blok staat heb je rechts naast je air intake slang die vanaf de lmm naar beneden loopt een wat dunner slangetje zitten die ook naar beneden loop, daar gaat ie in. Zal morgen wel ff een pica posten.

Safe driving Jurgen

Is dat niet een versimpelde/goedkope vorm van een oil cath can?

Persoonlijk zou ik liever voor een oil catch can gaan dan voor hun oplossing.

origineel gepost door yzf1kr

Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben, ik weet het niet ben en blijf een leek.:afro

Toen ik bij eds was hebben ze terplekke zo een ding gedraaid op de bank en er in gestopt omdat ze mij wezen waar de turbo druk meter die ik heb, het beste geplaatst kan worden, zo zagen ze dat er nog al wat olie door heen ging....

Safe driving Jurgen

origineel gepost door jraaf

origineel gepost door yzf1kr

Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben, ik weet het niet ben en blijf een leek.:afro

Toen ik bij eds was hebben ze terplekke zo een ding gedraaid op de bank en er in gestopt omdat ze mij wezen waar de turbo druk meter die ik heb, het beste geplaatst kan worden, zo zagen ze dat er nog al wat olie door heen ging....

Safe driving Jurgen

Na een beetje gegoogle weet ik niet of ik dit ding in wil bouwen.

Oil catch can:

http://www.tuning-gids.nl/carter_filter.htm

Een goede uitleg van carter ontluchting door Quadcamsix van een het Mr2 forum:

Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten.........doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.

Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.

Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).

Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.

Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.

Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje (zie laatste auto-week, bij de ford diesel) langs je motor maken.

Bron http://www.mr2.nl/forum/showthread.php?t=4212

Als het ding wat EDS plaatst een carter ontluchting (bypass) is is het er een zonder filter of reservoir (oil catch can). Zonder deze filter of can komt het olie dus in het motor ruim terecht. Heb jij daar last van Jurgen?

Safe driving Jurgen

Het enige doel van carter ontluchting is zoals het woord het eigenlijk al zegt , het carter ontluchten.........doordat je motor warm wordt gaat de olie gassen afscheiden.

Als je carter geen ventilatiemogelijkheid heeft, zou binnen de kortste keren alle keerringen uit je blok vliegen, de druk in je carter wordt immers te hoog, daar komt bij dat je altijd wel iets lekkage hebt van druk langs je zuigers en cilinderwand, dus die overdruk moet ook weg kunnen.

Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).

Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.

Tegenwoordig mag dat niet meer, i.v.m. milieu verontreiniging.

Je kan dus zonder ernstige gevolgen de carterventilatie bij jou turbo motor losmaken en via een klein filtertje of opvang- reservoirtje (zie laatste auto-week, bij de ford diesel) langs je motor maken.

Bron http://www.mr2.nl/forum/showthread.php?t=4212

Als het ding wat EDS plaatst een carter ontluchting (bypass) is is het er een zonder filter of reservoir (oil catch can). Zonder deze filter of can komt het olie dus in het motor ruim terecht. Heb jij daar last van Jurgen? [/quote]

Ik weet niet precies wat het is zoals ik al zei, echter is mijn carterontluchting onlangs wel schoongemaakt omdat er wat olie lekte. Was echter niet noemenswaardig, zie foto.

Tweede foto is waar het betreffende slangetje op staat, links van de gele dop van de oliepeil stok.

Dus wellicht is deze olie idd door dat 'stopje' bij de carterontluchting opgetreden. Zal eens vragen bij EDS.

Safe driving Jurgen.

P8270225.jpg

Vectra_C_Z19DTH_Flowmaster1.jpg

EDS maakt ook geen slangetje los maar stop er juist een soort van dremel in. Zover als mijn Duits me brengt gaat dit het doorvoeren van olie door je toevoerslang naar je EGR tegen. Maar goed, vraag staat uit bij EDS, zodra ik een antwoord heb laat ik het weten.

Safe driving Jurgen

Terug
Naar boven