• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

etwaarde combo

ET 59 ga je niet redden op een Combo / Corsa-B, dan zit ie Stijf in de veerpoot..

Bij mij loopt 195breed rubber al aan voor bij uiterste stuurstand aan de binnenzijde wielkuip / chassis op ET49 velgen (Combo-B)

Achter heb je speling zat, en verzwaarde wiellagers, die kunnen wel wat hebben, daar kan je zelfs ET 30 op kwijt denk ik zo.

voor kan je met ET38 al aanlopen in de wielranden voor

ET59 kan prima, het ligt maar net aan het formaat velg wat je erbij hebt.

ET waarde + de helft van je velgbreedte = hoeveel komt hij naar binnen. 145/60/16 is b.v. zo smal dat je wel wegkomt met ET59.

Zelfde geld de andere kant op. ET waarde opzich zegt veel te weinig. Het gaat om hoe breed de velg is, in combinatie met de ET waarde. Dat bepaald op het aanloopt of niet.

ET59 kan prima, het ligt maar net aan het formaat velg wat je erbij hebt.

ET waarde + de helft van je velgbreedte = hoeveel komt hij naar binnen. 145/60/16 is b.v. zo smal dat je wel wegkomt met ET59.

Zelfde geld de andere kant op. ET waarde opzich zegt veel te weinig. Het gaat om hoe breed de velg is, in combinatie met de ET waarde. Dat bepaald op het aanloopt of niet.

@Vectra-B DRIVER wrote:????

et59?

ik heb standaard et49 op mijn combo.

Ja, maar stel dat je andere velgen koopt en je kan ze niet krijgen in ET49. Dan is ET59 ook nog te doen, mits de velg niet te breed is.

@Vectra-B DRIVER wrote:????

et59?

ik heb standaard et49 op mijn combo.

Ja, maar stel dat je andere velgen koopt en je kan ze niet krijgen in ET49. Dan is ET59 ook nog te doen, mits de velg niet te breed is.

die ben ik nog nooit tegen gekomen.

eerder andersom.

dus et38 zeg maar.

maar die zouden volgens jou zeggen de wiellagers onnodig harder doen slijten.

die ben ik nog nooit tegen gekomen.

eerder andersom.

dus et38 zeg maar.

maar die zouden volgens jou zeggen de wiellagers onnodig harder doen slijten.

et49 is et49 ook bij een velg met een grotere j maat. De velg word alleen gelijk breder aan allebei de zijdes, dus als je et49 aanhoud is het goed. Alleen zijn er weinig velegn met die et.

Minimale waarde is idd et 39 zoals hierboven gezegd is.

mvgr stefanovitch

et49 is et49 ook bij een velg met een grotere j maat. De velg word alleen gelijk breder aan allebei de zijdes, dus als je et49 aanhoud is het goed. Alleen zijn er weinig velegn met die et.

Minimale waarde is idd et 39 zoals hierboven gezegd is.

mvgr stefanovitch

dat met die et-waarde snap ik niethelemaal.

et49 heb ik standaard op mijn combo.

er word geadviseerd om maar tot et39 te gaan.

zou et38 dan zo veel uit maken???

dat met die et-waarde snap ik niethelemaal.

Corsa B zijn soms toch ook met et38 geleverd? Een gsi heeft dan weer et49 is daar de complete ophanging dan anders?

Corsa B zijn soms toch ook met et38 geleverd? Een gsi heeft dan weer et49 is daar de complete ophanging dan anders?

@joop1970 wrote:Corsa B zijn soms toch ook met et38 geleverd? Een gsi heeft dan weer et49 is daar de complete ophanging dan anders?

Nee, zowel de originele stalen velgen als de lichtmetalen velgen die op sommige modellen zaten, zijn allemaal ET49.

ET38 is standaard voor Audi/VW.

@Vectra-B DRIVER wrote:zou het echt problemen gaan geven als er velgen met et38 worden gemonteerd??? :hmmz

Het zal allicht een tijdje goed gaan, maar de lagers kunnen er gewoon sneller door slijten.

Als je een beetje normaal doet met je auto vervang je ze nooit of hooguit één keer in het leven van de auto.

Met een verkeerde ET waarde kan het wel meermaals in het leven van de auto worden. Als je echt lomp afwijkt kan het zelfs elke paar jaar worden.

@Vectra-B DRIVER wrote:dat met die et-waarde snap ik niethelemaal.

Ik heb het hele verhaal uitgelegd ;)

Zou opzich best goed kunnen gaan, ligt nogal aan de lagers zelf. Gezien dat een onbekend gegeven is, is het aanhouden van een maximum van 10 de nog veilig te noemen optie.

Terug
Naar boven