• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

extreem koelvloeistof verbruik/verlies

Gister avond auto op de brug ,,laten lopen en maar water er bij en maar druk pompen bij warme motor gooide hij een dikke nevel aan de schutbord zijde achter bij cil 4 aan koelvloeistof er uit en weer roken als de hel .

kop er af en cil 4 stond half vol water was wel heel erg mooi schoon dus alle tijd met lekken dit de boosdoender . dus kop word getest en opgeknapt nieuwe koppakking en rek bouten ,en afmonteren

ook is het uitlaat spruitstuk aan de onderzijde door gescheurd dus komt ook een nieuwe (gelukkig via via nog een verkregen ) op .

totaal plaatje van een 1200 € met garrantie,, maar daar is hij dan weer redelijk fris voor ,koop er niet zo,n mooie want dat is hij veelzijdige ruime 7 persoons wagen voor terrug.

als hij klaar is ?? vrijdag komt eind oordeel

DUS ONDANKS HET MOOIE LOPEN MET ZO,N KOELWATER VERBRUIK TOCH DE KOP .

Bert

mega vreemd dat hij zo goed heeft kunnen lopen dan ja :wtf

Maargoed, we hebben een oorzaak gevonden dus dat is het voornaamste!!

En weer wat geleerd uiteraard :thumb

Gelukkig dat je het gevonden hebt, minder mooi dat het de kop is.

En ik kan gelukkig weer slapen :sleeping

Beetje overdreven natuurlijk, maar het bleef wel in mijn hoofd dwalen. :hmmz

je hebt mazzel geahd met het afpersen dat je geen vloeistofslag hebt gehad in de betreffende cilinder..

Willem

Wat is een vloeistofslag?

Gaat de motor dan rond door het volpersen van die ene cilinder? Dat kan toch nooit slecht zijn?

Of bedoelen jullie dat de vloeistof dusdanig veel druk opbouwt dat de motor eigenlijk daardoor niet meer rondgaat en er dus iets sneuvelt? (drijfstang, koppakking, klep?)

Nee, Vloeistoffen zijn niet Samendrukbaar.

Als er in een van de Cilinders bijvoorbeeld koelvloeistof staat, en deze zuiger gaat naar boven, kan de vloeistof niet weg, en Botst de zuiger met volle gang tegen de vloeistof aan... en word door de krukas nog verder omhoog gedrukt.

Meestal scheurt dan de zuiger en of breekt de Drijfstang..

Willem

Voorbeeldje van Waterslag:

Afgelopen zaterdag tijdens de overstromingen hier in ons dorpje was ik de gehele dag als brandweerchauffeur in touw, onderweg van de ene klus naar de andere kwam ik mijn zoon tegen op een door hoogwater (40 cm) afgezette weg. Ik vraag: waar wil je naartoe? antwoord: oh,zo maar even kijken....Ik zeg: jij gaat toch niet met die Polo door dat water rijden?

Hij zegt: tuurlijk niet, ik ben niet gek!

Hij keert de Polo en rijdt weg.....Nadat we de paardenstal leeggepompt hadden en een dam van zandzakken hadden gebouwd gaat m'n telefoon...

Mijn zoon aan de andere kant van de lijn....."Pap, de Polo doet het niet meer". "waar sta je dan?"vraag ik, aan de grensweg.....zegt hij.

Dit is dus de weg waar 40 cm water stond.

Ik was zeer boos en zeg:" ik kom er nu aan met de brandweerauto en sleep je wel weg", aldus geschiedde. (Volgens getuigen was meneer met zo'n 30 km/u door 40 cm water gereden.....)

Thuis de auto vandaag maar eens onderzocht, en jawel hoor, zeker 2 cm water op de zuigers staan, motor muurvast!

Na enig sleutelwerk de motor toch nog weer 1/2 rond gekregen; conclusie:

de drijfstangen(tussen zuigers en krukas) zijn krom geslagen van de middelste 2 cilinders, de zuigers lopen in de onderste stand tegen de krukas.

Oplossing: Plaatselijke sloop gebeld: "Chris heb je nog een 1300 blokje liggen?" En ja hoor ,er was er nog eentje.... Voor €100,- mocht ik hem ophalen, dit wordt dan zaterdag a.s. ingebouwd.

Moraal van dit verhaal: mensen pas op bij harde regenval en grote/diepe plassen, het luchtfilter zuigt veel lucht aan en een beetje water gaat zo mee! Water laat zich niet samenpersen en zal alles krom slaan!

Dit verschijnsel noemt men dus Aqua-Lock.

Willem

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :D

Ik geloof dat ik laatst ook zoiets zag bij Top Gear, James May reed in Irak in een BMW Z3, ook met water in de cilinders, die had dus mazzel.

Ik weet dat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn (reken vaak genoeg aan hydrauliek-pompen), maar ik had verwacht dat eerder de koppakking er tussen uit zou slaan of een klep zou sneuvelen, dan dat de drijfstang of zuiger het zou begeven.

De Sintra .

hij is weer tot leven gewekt .

was dus als al gemeld toch de koppakking ,kop is leeg gemaakt /kaal ,afgeperst,gevlakt .

kop word dan gereinigd, kleppen opnieuw ingeslepen en kop weer opgebouwd.

ook bij de ingreek kwam men er achter dat het uitlaat spruitstuk door de midden lag het beetje gepruttel geluid wat we al waar namen

spul is weer top in orde met 3 maanden Garrantie

afspraak was 1000€ kwam dus nu spruitstuk bij netjes gedaan .

Bert

Terug
Naar boven