• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Fearless Oldschool Customs, Rekord C *c30ne + Vems*

Vakantiegeld heb ik volgende maand pas, vind ik niet verkeerd :vertag

Kon het niet laten om toch alvast even te kijken waar ik de computer het beste plaatsen kon.

Moest op een makkelijke plek komen, zonder dat je er tegen aan trappen kan.

Gelijk maar even kijken hoe ik de draden het best kan laten lopen, want ik wil zo min mogelijk bedrading in de motorruimte.....

maar het moet natuurlijk wel functioneel en serviceable blijven.

Achter het dashboardkastje, hier komt nog een ventilatiebuis voorlangs.

20150601_200014_zpsw8oblgi0.jpg

Het makkelijkste was geweest om dan daar ook de zekeringen en relais bij te hangen, zo kan je alles plug en play aansluiten. Maar helaas geen ruimte dus heb ik de zekeringen en relais aan de bestuurderskant gemonteerd, bij de zekeringkast van de auto zelf.

Het enige lullige hiervan is dat ik een draadboom van een stuk of 10 draden moet verlengen (ongeveer een meter) voor de computer.

20150601_200032_zpsa9ifvkgy.jpg

De meeste bedrading zal richting inlaatbuis lopen dus dat komt heel mooi uit, alles via 1 gat in het schutbord, precies op een plek waar je het niet heel snel ziet zitten met alles ingebouwd.

Ik moet nog in de auto met de vloer bezig, dan zal alles weer losgehaald worden en zal ik ook alles ontroesten achter het dashboard....word nog een leuk klusje...

Vandaag nog even de motorruimte verder in de steenslag gezet.

20150601_200545_zpstui3lsed.jpg

20150601_195900_zps8yapaiux.jpg

20150601_195919_zpsntcinc4f.jpg

De bedrading voor de verlichting, ventilator, claxon en ontsteking zal via het spatbord lopen.

Hiervoor heb ik een plastic kabeldoorvoer gepakt....moet hem alleen nog even vast zetten.

20150601_205110_zpshobk5ve3.jpg

Nu kan de motorruimte in de lak.

Keienvanger zal er een dezer dagen weer aangelast worden en dan schuif ik hem weer even naar buiten...

Dan kan ik motor verder opbouwen en de vooras demonteren/opkappen.

In die 5 jaar ook een hoop niks aan de auto gedaan.

Soms maanden niet. Maar wil hen aankomend jaar toch wel rijdend hebben..

Dank je.

De hele auto word zijdeglans zwart.

Denk dat ik de motorruimte maar even met spuitbussen doe...anders moet ik een groot blik aanbreken die dan een tijdje blijft staan.

De steenslagcoating komt ook aan de buitenkant op de auto.. dorpels en onderkant deur misschien ook nog wel..

Bedoeling op dit moment is om hem zo snel mogelijk weer aan het lopen te hebben, dit zal dus bij DP gebeuren.

Hiervoor moet ik dus de motor inbouwen en de aandrijflijn klaar maken.

Tevens lijkt het me wel handig om dan ook de remmen voor elkaar te hebben.

Aankomende tijd dus daar druk mee, de afwerking van de rest van de auto komt dus na het afstelwerk...

Radiateur toch maar zwart gespoten van voren. valt dat minder op.

20150606_165510_zpswwqgnzw0.jpg

De motorruimte ook gespoten met zijdeglans zwart, nu kan ik daar alles inbouwen.

Bobine op zijn plek

20150606_165537_zpsvj7uejhb.jpg

Radiateur hoeft er nu niet meer uit dus ook de ventilatoren vast gezet.

20150606_165656_zpstjjaaaxz.jpg

Brandstofdrukregelaar op zijn plek

20150606_165525_zpsekrskycx.jpg

ik ben toch wel eens curieus hoeveel plaats je gaat overhebben tussen de krukaspoeli en de ventilatoren

met de originele radiator (die is wel dikker) scheelt het niks

ik hoop dat je daar rekening mee hebt gehouden

Ik weet het niet :jerry

De ventilatoren steken niet heel ver uit dus dacht zelf dat het wel goed ging.

Desnoods kan ik altijd nog de radiateur verder naar voren zetten en andere beugels maken bovenop.

Laats bij wat auto's gekeken bij romijn, en zo te zien viel het nog wel mee dan in mijn situatie.

We zullen het zien als de motor er weer in komt. Die radiateur is binnen no-time verder naar voren gezet :thumbup

Ben zojuist begonnen aan de achterrem. Bmw Schijven en Vectra 2000 remklauwen.

Hiervoor zal ik een adapterplaat moeten maken. Helaas is het anders als bij een manta b...dus zal ik zelf alles moeten meten.

Maar in grote lijnen komt het op het zelfde neer als de ombouw bij een manta b.

Deze klauwtjes hebben geen handrem, dus maak ik er een hydraulische in.

Klauwen zijn goed gangbaar, ik moet ze alleen even opfrissen.

20150606_192223_zpsthzhl7kk.jpg

20150606_192307_zps5pbntokg.jpg

Binnenkort trek ik de achteras er onderuit, zodat ik die ook opfrissen kan en gelijk de nieuwe bussen er in.

commo67...hier wat foto's, je ziet dat de ventilatoren in het dikste deel zon cm uitsteken.

Zou ik de poelie raken denk je?

20150607_151424_zps9blsclq9.jpg

20150607_151442_zps1nnrqgu9.jpg

Vandaag weer het een en ander af kunnen maken.

Stuurhuis terug geplaatst en de HRC er weer in.

Natuurlijk eerst alles even stralen en spuiten voordat het terug mag.

Gelukkig zat het weer mee en droogde alles mooi snel.

20150607_151347_zpsltlprdau.jpg

Benzine tank aanpassen, Op de manier van Mandett hier op het forum, met zijn v6 rekord c...........Ik had het zelf niet simpeler kunnen bedenken. :duim:

Heel simpel, gaatje in de tank, bakje met slang aansluiting er weer onder. De retour laat ik via de originele opzuigbuis lopen. Die pas ik dan nog iets aan.

Rvs braadslede van de ikea

20150607_190951_zpsj8eftxcp.jpg

20150607_191000_zpshjx4o3fp.jpg

De tank is ooit al eens gesoldeerd, dus moet ik het bakje wat verder naar voren zetten om zo geen soldeer te smelten met het lassen van de tank,

20150607_191009_zps2seg5t9h.jpg

als je een enkele krukaspoelie en waterpomppoelie gebruikt zal het waarschijnlijk wal lukken :thumb

denk eraan, bij een zeer kleine marge, dat bij een noodstop je motor een beetje naar voor toe kantelt

en je waterpomppoelie uw ventilator en/of je radiator ingaat

Ik zal het morgen even opmeten. Vanuit de steun kan je dat makkelijk opmeten. Ik maak gebruik van de standaard c30ne poelie ivm de Krukassensor.

toch nog even snel kunnen meten vadaag...

Van uit het midden van steun aan de motor naar de vookant van de poelie...42cm...

Oei...dat word wel heel krap.

We gaan het gewoon even passen en anders gaat de radiateur gewoon naar voren. Kwestie van gaten in de frontbalk uitsleuven en beugels boven aanpassen.

ik kan ook de krukaspoelie verder af draaien, dan heb ik zoiezo onderin bij de balk extra ruimte

20150223_190229_zpsrezajamw.jpg

bij de waterpomp kan ik niets veranderen, enkel platte boutjes er in zetten.

:thumbdown echt de ruimte onderschat.....meten is weten zie je maar weer :thumbdown

Ik baal als een stekker, had ik zo'n mooie frontbalk gemaakt, zelfs met een buisdeel er in gelast zodat ik van het aftapkraantje op de radiateur gebruik kon maken....

Moet heel de radiateur een paar cm meer naar voren toe.

Ik heb de keienvanger hier niet liggen, als ik die terug heb kan ik kijken hoever ik de radiateur maximaal naar voren kan zetten.

Dan kom ik waarschijnlijk wel met de slotplaat in de knoop, omdat de radiateur vrij hoog is.

Misschien zoek ik nog wel een ander exemplaar....... :hmmz

Dus dat word de boel weer aanpassen helaas...of een 4 cilinder er in :jerry

Goed opgelet Commo 67 (Y)

We gaan nu dus snel bezig met de vooras, eventjes de bovenste draagarmen aanpassen zodat de Volvo remklauwen daar niet tegen aan kunnen komen. (uitsparing maken)

En de onderste draagarm verstevigen.

Daarna stralen + coaten.

Nu moet dat een beetje vlot gaan gebeuren want de coater heeft binnenkort ook vakantie....

Dan kan daar de motor op gebouwd worden en rol ik het geheel onder de auto. Vanaf dat punt kan ik pas echt meters gaan maken :thumbup

Aankomende vakantie dus een hoop werk te verrichten.

Tot nu toe niet verder gekomen dan de tankjes in de motorruimte

20150609_192448_zpsy6nf6qx5.jpg

Vooras strippen.

Bovenste draagarmen aangepast om ruimte te maken voor de Volvo klauwen.

20150610_182619_zpst0m0aabe.jpg

Het probleem....De bovenkant van de klauw raakt de arm.

20150610_183929_zps4bknb0fn.jpg

20150610_183939_zpsnz1grqtv.jpg

Stuk uitgeslepen, zo raakt de klauw niets meer als er volledig ingestuurd word.

20150610_184519_zpsunj6ncfi.jpg

Plaatje gemaakt om vast te lassen om zo weer wat meer stevigheid te krijgen.

20150610_192305_zps1koqx042.jpg

en klaar

20150611_181619_zpsb1ir4aay.jpg

Als extra zorg ik nog een iets langere stuur eindaanslag.

Volgende keer doe ik het zonder lassen, dan stook ik de arm warm en sla ik de rand plat...komt bijna op het zelfde neer.

De onderste draagarmen ga ik nu mee verder....

Dan kunnen alle bussen er uit en kan alles naar de poedercoater.

Eehm heb je ook genoeg ruimte als je gewicht op de as hebt en de draagarmen omhoog bewegen bijvoorbeeld op een rotonde gaat hangen?

Ik zorg voor een cm ruimte. Hij komt er alleen in de buurt als je vol in stuurt. ..wanneer doe je dat? Misschien alleen met omkeren of parkeren.

Belast en onbelast heb ok ruimte over....ingeveerd

Oo de foto's staat de arm belast dmv een krik op de vloer. Als ie uitveert is er nog meer ruimte.

Vooras uitelkaar...

Onderste draagarmen verstevigd

4 strips van 2mm dik 2cm breed gelast.

Vanaf half de fusseekogel en dan recht naar achter toe.

Moet heel raar gaan wil die nu nog buigen of scheuren.

20150615_195655_zpsyuso7lrm.jpg

Nu kan alles naar de poedercoater.

Remschijven Honda Prelude uitgedraaid en geboord. Dat is ook alweer klaar en kan straks allemaal weer op de as.

Moet alleen de klauwen opknappen.

Moet nog even een andere benzinetank ophalen bij Romijn.

Krijg dan een Commo tank, past wat meer benzine in :thumbup

Die moet ik dan aanpassen voor injectie...Om hem vervolgens ook te laten poedercoaten.

Aankomende maand weer een paar leuke update's....Motorisch en velgen :thumbup

heu...commotank aanpassen voor injectie? :hmmz

bij de mijne heb ik aansluitingen genoeg zonder aanpassingen (benzinetoevoer, retour,en ontluchting )

bij een originele benzinetank van een commo A king:

Terug
Naar boven