origineel gepost door Jambon
waar stond dat "w355"? Heb namelijk ook zo'n mystieuze bak liggen, waar nix op staat...
Op de zijkant, onderin.
Afgelopen zondag samen met CorsaCruiser het blok gereed gemaakt voor de inbouw. Heb lang niet overal foto's van, het is ook niet heel erg boeiend het meeste.
Nieuwe d-riem, looprol en waterpomp gemonteerd. De spanrol die ik had bleek niet dezelfde te zijn. Het was duidelijk dat de basis hetzelfde was, maar hij was waarschijnlijk voor een nieuwere versie van dit blok. Gelukkig was de spanrol nog niet zo heel oud, en liep nog heel erg goed zonder speling, dus die weer teruggemonteerd.
Kappen schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook de juiste motorsteun geplaatst.
De door jeffrey aangepaste thermostaathuis. Thermostaathuis van een 1.7 Astra met de pijpjes van een corsa. Door het spul in de oven te doen konden de pijpjes losgemaakt worden.
Zo kan ik de waterslangen van de corsa gebruiken welke aan de rechterzijde zitten, in combinatie met de dubbele waterpijp aan de linkerkant. Is op de foto niet heel duidelijk te zien. De pijp die onder het inlaatspruitstuk vandaan komt zie je naar boven gaan. Als je goed kijkt zie je dat het een T-stuk is die ook naar rechts gaat. Die kan op de schuin-naar-links-lopende aansluitingen op het thermostaathuis.
De thermostaathuis van de 1500 heeft die aansluiting namelijk niet.
Brandstofpomp gemonteerd en oliekoeler losgemaakt zodat de pomp op tijd kon worden gezet. Bleek iets lastiger dan verwacht vanwege tegenwerkend gereedschap, maar alles gelukkig gelukt
Het stukje gloeispiraal ook losgekregen. Draad getapt in het stukje dat afgebroken was (met het blok op zijn kop zodat er niks in kwam), daar een draadeind in gedraait. Een lomp blok metaal om het draadeind, en dan aan het einde van het draadeindeen flinke revet met moertjes vastzetten. Een paar keer het blok flink tegen de revet rammen en... helemaal niks
Wat tinner op het afgebroken stuk gegoten, een tijdje gewacht en dan weer rammen. En ja hoor, hij komt los :jerry
Foto van het stuk dat vast zat en 2 gloeispiralen. Eentje waar een stukje van mist, en eentje die nog wel goed is als vergelijkingsmateriaal. Zo konden we meten of alles eruit was.
Arm blok ligt op zijn kant. Zo konden we makkelijker bij de krukaskeerring.
Krukaskeerring vervangen en hier wordt hij weer teruggeschroeft.
Overige werkzaamheden:
- Carterpan hadden we de vorige keer goed schoongemaakt en alle kit en pakkingresten verwijderd. Daarna losjes vastgemaakt. Die hebben we na het keerring verhaal weer helemaal vastgemaakt zoals het moet.
- Dynamo weer gemonteerd en gelijk gespannen met een nieuwe v-snaar.
- Vliegwiel vervangen voor die van de 1500 zodat er een smallblok versnellingsbak gemonteerd kan worden, en koppeling van een tigra en drukgroep van de astra zelf gemonteerd.
- Nieuwe gloeispiraaltjes gemonteerd.
- Oliekoeler teruggeplaatst.
- Vast nog een hoop dingen waar ik nu even niet op kom.
Dingen die ik nog moet voorbereiden deze week:
- Koelslangetjes vervangen voor nieuwe silicone slangen waar mogelijk.
- Mogelijk zoeken om de lucht vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk te krijgen, liefst met een intercooler er nog tussen. Omdat ik nog geen goeie intercooler heb liggen wordt het was gestoei. Ik ga de bmw intercooler die ik heb liggen proberen te verbouwen met de werkplaatsleraar op school, en anders de intercooler van de astra nemen.
- Jeffrey gaat de 5e versnelling van de 3.74 bak in de 3.55 bak overzetten zodat we die kunnen gebruiken.
En als er niks geks gebeurd gaan we de boel komende zondag erin hangen