• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hacula's Corsa B 1.7TDS

Hoe zijn je turbo's?

(je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)

Zoekt d'r nog één een nieuw baasje? :angel

origineel gepost door Hacula

origineel gepost door Br3cht

mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.

Als je een 17td blok moet hebben...

Ik heb er al een, maar hoeveel heeft jouw blokkie gelopen?

ik zou het niet weten.

ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.

deze is werkend uit een vectra gehaald (originele 1700turbo dus)

het is wel een vectra van 92.

edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

origineel gepost door Jambon

Hoe zijn je turbo's?

(je hebt op de 1.5 ook een 1.7turbo zitten toch?)

Zoekt d'r nog één een nieuw baasje? :angel

Ze werken beide :P , maar die van de 1.5 (RHB3) was er een stuk afgebroken van het stuk waar de voorpijp van de uitlaat aan bevestigd wordt. Zal ff een foto zoeken.

edit: gevonden

turbouitlaatkapoet.JPG

De RHB4 waar ik nu mee rijd heb ik in bruikleen, maar kan wel vragen of die verkocht mag worden. U2U ik je nog wel over als je hem wilt hebben :)

mooi, wou dit ook in de combo leggen maar omdat de draagbalken helemaal rot zijn komt het er niet van.

ik zou het niet weten.

ik heb deze bij aankoop bij mijn combo gekregen omdat het originele blok veel problemen waren.

edit: mail terug gehad van vorige eigenaar hij verteld me dat die 150.000km er heeft op zitten en deze werkend eruit gehaald zou zijn om dan in de combo te zetten

150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.

ik zou het niet weten.

150.000 op een diesel uit 92? Dat zou wel heel erg apart zijn :hmmz Als dat echt waar is zou ik dat blok gewoon voor je zelf houden als ik jou was. Zoek je gewoon een andere combootje met een 1700 diesel, die rijden er zat rond.

ik kan ook enkel zeggen wat die man zegt hé

vind het zelf ook heel weinig.

het enige probleem is dat ik nu nog enkel korte afstanden moet doen (5-20km) en dat een diesel dan echt niet goed is want die komt nooit warm.

Vandaag op de sloop een bak op de kop getikt, een F13 WR 3.55. Die bak in combinatie met de 5e versnelling van de F13 WR 3.74 die ik heb liggen zou ik op lager toerental moeten uitkomen bij 120 km/u. Omgerekend ongeveer 2750 rpm. Helaas geen kilometerstand bekend, wel bekend dat hij uit een combo 1700 komt. Die hebben niet al te veel kracht dus hij zal waarschijnlijk niet al te veel te verduren hebben gehad. Ook zag hij er nog erg schoon uit voor een bak die ze zonder schoonmaken uit een auto hebben gehaald dus heb er wel vertrouwen in.

Er staat alleen helemaal niks op dat ding, behalve dat het een W355 is en het serienummer. Zelfs niet dat het een F13 is. Ga daar wel van uit omdat de isuzu combo altijd een F13 heeft.

Ik heb alle plekken waar normaal die info staat gepoetst en bekeken, maar niks te vinden. Jullie een idee hoe ik het verder zou kunnen zien?

F13_01.JPG

F13_02.JPG

F13_03.JPG

origineel gepost door freek corsa

:wors

goed bezig :)

zou je foto's willen posten van het verwisselen van de tandwielen ?

Ik zal het proberen niet te vergeten, vergeet tijdens het drukke werk altijd foto's te maken, en de vieze handen helpen meestal ook niet :P

waar stond dat "w355"? Heb namelijk ook zo'n mystieuze bak liggen, waar nix op staat... :P

Op de zijkant, onderin.

locatie_nummer.JPG

Afgelopen zondag samen met CorsaCruiser het blok gereed gemaakt voor de inbouw. Heb lang niet overal foto's van, het is ook niet heel erg boeiend het meeste.

Nieuwe d-riem, looprol en waterpomp gemonteerd. De spanrol die ik had bleek niet dezelfde te zijn. Het was duidelijk dat de basis hetzelfde was, maar hij was waarschijnlijk voor een nieuwere versie van dit blok. Gelukkig was de spanrol nog niet zo heel oud, en liep nog heel erg goed zonder speling, dus die weer teruggemonteerd.

21.JPG

Kappen schoongemaakt en weer gemonteerd. Ook de juiste motorsteun geplaatst.

22.JPG

De door jeffrey aangepaste thermostaathuis. Thermostaathuis van een 1.7 Astra met de pijpjes van een corsa. Door het spul in de oven te doen konden de pijpjes losgemaakt worden.

Zo kan ik de waterslangen van de corsa gebruiken welke aan de rechterzijde zitten, in combinatie met de dubbele waterpijp aan de linkerkant. Is op de foto niet heel duidelijk te zien. De pijp die onder het inlaatspruitstuk vandaan komt zie je naar boven gaan. Als je goed kijkt zie je dat het een T-stuk is die ook naar rechts gaat. Die kan op de schuin-naar-links-lopende aansluitingen op het thermostaathuis.

De thermostaathuis van de 1500 heeft die aansluiting namelijk niet.

23.JPG

Brandstofpomp gemonteerd en oliekoeler losgemaakt zodat de pomp op tijd kon worden gezet. Bleek iets lastiger dan verwacht vanwege tegenwerkend gereedschap, maar alles gelukkig gelukt :)

24.JPG

Het stukje gloeispiraal ook losgekregen. Draad getapt in het stukje dat afgebroken was (met het blok op zijn kop zodat er niks in kwam), daar een draadeind in gedraait. Een lomp blok metaal om het draadeind, en dan aan het einde van het draadeindeen flinke revet met moertjes vastzetten. Een paar keer het blok flink tegen de revet rammen en... helemaal niks :P

Wat tinner op het afgebroken stuk gegoten, een tijdje gewacht en dan weer rammen. En ja hoor, hij komt los :jerry

Foto van het stuk dat vast zat en 2 gloeispiralen. Eentje waar een stukje van mist, en eentje die nog wel goed is als vergelijkingsmateriaal. Zo konden we meten of alles eruit was.

25.JPG

26.JPG

Arm blok ligt op zijn kant. Zo konden we makkelijker bij de krukaskeerring.

27.JPG

Krukaskeerring vervangen en hier wordt hij weer teruggeschroeft.

28.JPG

Overige werkzaamheden:

- Carterpan hadden we de vorige keer goed schoongemaakt en alle kit en pakkingresten verwijderd. Daarna losjes vastgemaakt. Die hebben we na het keerring verhaal weer helemaal vastgemaakt zoals het moet.

- Dynamo weer gemonteerd en gelijk gespannen met een nieuwe v-snaar.

- Vliegwiel vervangen voor die van de 1500 zodat er een smallblok versnellingsbak gemonteerd kan worden, en koppeling van een tigra en drukgroep van de astra zelf gemonteerd.

- Nieuwe gloeispiraaltjes gemonteerd.

- Oliekoeler teruggeplaatst.

- Vast nog een hoop dingen waar ik nu even niet op kom.

29.JPG

Dingen die ik nog moet voorbereiden deze week:

- Koelslangetjes vervangen voor nieuwe silicone slangen waar mogelijk.

- Mogelijk zoeken om de lucht vanaf de turbo naar het inlaatspruitstuk te krijgen, liefst met een intercooler er nog tussen. Omdat ik nog geen goeie intercooler heb liggen wordt het was gestoei. Ik ga de bmw intercooler die ik heb liggen proberen te verbouwen met de werkplaatsleraar op school, en anders de intercooler van de astra nemen.

- Jeffrey gaat de 5e versnelling van de 3.74 bak in de 3.55 bak overzetten zodat we die kunnen gebruiken.

En als er niks geks gebeurd gaan we de boel komende zondag erin hangen :)

waar stond dat "w355"? Heb namelijk ook zo'n mystieuze bak liggen, waar nix op staat... :P

Op de zijkant, onderin.

locatie_nummer.JPG

Die bak heb ik inderdaad ook, de mijne komt van een vectra naar men zegt...

Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden...

Kun je een 'echte' oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter...

Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben...

Op de zijkant, onderin.

locatie_nummer.JPG

Maar jij had toch een F16?

Goed bezig weer!! Je kan de oliekoeler ook vervangen door een sandwichplate, en de koelwaterleiding doorverbinden...

Kun je een 'echte' oliekoeler erop aansluiten en olie druk- en temperatuurmeter...

Misschien ooit in de toekomst, maar voorlopig even zo. Als de olie te heet wordt, wordt mijn koelwater ook direct heet en zo kan ik op mijn koelwatertempmeter ook al zien of ik rustiger aan moet doen. Hij gaat vanaf de oliekoeler direct naar het thermostaathuis waar de koelwatersensor in zit namelijk.

Ga je het inlaat spruitstuk nog aanpassen? Ik heb eventueel nog een imbusbout liggen ter vervanging van de overdrukklep mocht je interesse hebben...

Inlaatspruitstuk laat ik nu nog zoals hij is. Als je goed kijkt zie je dat deze helemaal geen overdrukklep heeft haha ;)

Het bovenste deel laat ik nu nog erop zitten omdat ik eerst met de intercooler van de astra ga werken. Komende tijd kan ik dan op mijn gemak even een frontmount intercooler regelen die ik dan ga gebruiken. Hier heb ik nog een leuke methode voor verzonnen maar ik heb daar nog ff wat foto's voor nodig om het uit te leggen, komt nog wel ;)

origineel gepost door Bug Killer

je kan beter een warmtewisselaar hebben als aleen olie koeler. op deze manier word de olie als ze koud is sneller warm door je koelwater. en op de juiste temperatuur weer gekoeld door de kvs.

Nog een pluspunt voor mijn warmtewisselaar dus :)

Update: Jeffrey heeft de bak klaar :D

In volgorde:

-deksel eraf

-bouten uit de selector

-trekker op de schakelring

-schakelring en tandwiel verwijderd (oude 3,74 bak) 29 tanden en 41 tanden

-schakelring en tandwiel verwijderd (nieuwe 3,55 bak) 35 tanden en 46 tanden

-tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd

-tandwielen gemonteerd, schakelring e.d. weer gemonteerd

30.JPG

31.JPG

32.JPG

33.JPG

34.JPG

35.JPG

36.JPG

Hier nog een linkje met de ombouwbeschrijving: http://77.96.230.10/sytemsandsoftwa.../automotive/How_to/General/F20WithWide5th.htm

Benodigd speciaal gereedschap:

-borgverentang

-div. trekkers

-div. hamers (ook van Koper / zacht materiaal)

-brander (voor als een tandwiel goed vastzit)

-oven (om hetzelfde tandwiel voor te verwarmen om hem weer te kunnen monteren)

Op de zijkant, onderin.

locatie_nummer.JPG

Maar jij had toch een F16?

Misschien ooit in de toekomst, maar voorlopig even zo. Als de olie te heet wordt, wordt mijn koelwater ook direct heet en zo kan ik op mijn koelwatertempmeter ook al zien of ik rustiger aan moet doen. Hij gaat vanaf de oliekoeler direct naar het thermostaathuis waar de koelwatersensor in zit namelijk.

Inlaatspruitstuk laat ik nu nog zoals hij is. Als je goed kijkt zie je dat deze helemaal geen overdrukklep heeft haha ;)

Het bovenste deel laat ik nu nog erop zitten omdat ik eerst met de intercooler van de astra ga werken. Komende tijd kan ik dan op mijn gemak even een frontmount intercooler regelen die ik dan ga gebruiken. Hier heb ik nog een leuke methode voor verzonnen maar ik heb daar nog ff wat foto's voor nodig om het uit te leggen, komt nog wel ;)

Zoo, je schiet wel lekker op!

Ik denk dat ik m'n warmtewisselaar dan ook maar laat zitten! :P

Ik heb NU een F16. Maar bij het blok wat ik van Br3cht heb zit ook een bak, en dat is zo'n zelfde als jij hebt, maar dan kan ik alleen "w418" vinden. (d'r staat ook nog "33C53" voor voor zover ik het kan lezen)

Wat voor front mount ga je gebruiken? Ik heb hier één liggen van een Saab 9000, die is vrij lang en hoog, maar erg plat, en een van een Mercedes Sprinter, maar die is erg lang (91cm), maar niet zo hoog en een cm of 6 dik.

Ik hoop dat die Saab gaat passen, omdat ik wèl met een A2 GSI front zonder optische aanpassingen wil rijden...

Met je B zou ik eens een van die let rijders hier op 't forum aanspreken, die kunnen je vast zo vertellen welke goed past op een B!

Als het ook een F13 is met een W418 zou het goed kunnen. Er zijn Vecta A's geleverd met een F13W met eindoverbrenging 4.18, die zaten op sommige C16NZ, C16NZ2, E16NZ en X16SZ motoren. Het is alleen geen gunstige bak voor je, veel te korte eindoverbrenging, dan kun je beter de F16 houden, is sterker en waarschijnlijk ook langer?

De motor zit er in, loopt perfect! Heb nu nog geen front mount, maar gewoon de intercooler van de astra gebruikt op creatieve wijze. Heb er helaas geen foto's van gemaakt, maar dat komt morgen wel. Moet het een en ander aanpassen, pvc buizen werkten niet helemaal, trokken vrij snel krom door de warmte :P

De bak is ook top, de berekende 2750 rpm @ 120 :D

Ah ok... Dan ga ik gewoon verder met m'n F16, maar da's een F16C uit kadett GSI, dus gewoon fijn 3500tpm @ 120... Ook niet echt ideaal zeg maar! :angel

2750 is mooi, zit je direct bij de trekkracht voor een inhaalmomentje :P

Jij hèbt tenminste een intercooler, ik rijd nog zonder...

en tja, wie had dat verwacht, dat pvc buizen niet zo tegen de hitte kunnen... LOL!! :D

F16C uit een kadett gsi zou op een verhouding van 0.315 uitkomen in zn 5 = (1/0.892)/3.55.

Die F13 van je kan tussen 0.314 en 0.338 zitten, afhankelijk van welke versie je precies hebt. Er zijn verschillende F13W bakken, met allemaal verschillende verhoudingen. Zie ook http://www.opel-infos.de/getriebe/gf5.html

Ik ga zometeen even langs biesheuvel, even wat slangen en alu buizen halen om het intercoolerwerk wat sterker te maken.

Het is nog geen kwartier rijden vanaf hier, en goedkoper dan Autosportcompany hier in waalwijk. Weet ook niet waar goedkoper silicone slangen kan halen eigenlijk :hmmz

Heb foto's van de motorruimte nu. PVC buizen vervangen voor alu en silicone slangen.

37.JPG

Links zit de turbo, gaat via de originele pijp van de astra naar de 90 graden bocht, en met een alu pijp verder naar boven.

39.JPG

De pijp komt tussen de brandstoffilter en de intercooler omhoog, via een 90 graden bocht naar een alu pijp. Alu pijp weer naar de volgende bocht die de intercooler in gaat. Na de intercooler een weer bocht naar de originele inlaatpijp van de astra.

38.JPG

Het is niet de meest ideale plek , maar in ieder geval beter dan geen intercooler. Mooie oplossing tot de frontmount bewerkt is zodat ik die in de bumper kan stoppen :)

Terug
Naar boven